Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi R8 V10 plus - nikdo není silnější

Žádný jiný sériově vyráběný model se čtyřmi kruhy není výkonnější, rychlejší a markantnější, než vysokovýkonné sportovní Audi R8. Na trh bude uvedeno se dvěma motory – jako R8 V10 plus s výkonem 449 kW (610 k) je nejvýkonnějším a nejrychlejším sériovým Audi, který byl kdy vyroben.

Atmosféricky plněný motor V10, uložený uprostřed před zadní nápravou, zaručuje fascinující výkony, především ve vrcholné verzi s výkonem 449 kW (610 k), což dokládá zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s a nejvyšší rychlosti 330 km/h.
Motor je k dispozici ve dvou výkonových verzích – s výkonem 397 kW (540 k) v modelu R8 V10 a s výkonem 449 kW (610 k) v modelu R8 V10 plus. Maximální točivý moment 540, resp. 560 N.m je v obou případech dostupný při 6500/min. Výkon v porovnání s předchůdcem výrazně vzrostl, reakce vysokootáčkového (až 8700/min), atmosféricky plněného motoru se zdvihovým objemem 5,2 litru jsou ještě spontánnější. Agregát V10 má po vzoru závodních motorů mazání se suchou klikovou skříní.

Spotřeba paliva je v porovnání s předchůdcem nižší až o 13 procent a motor V10 pracuje s mnoha technickými řešeními pro hospodárný provoz. Mezi ně patří mimo jiné systém COD (Cylinder-on-Demand), který odpojuje jednu řadu válců při nízkém zatížení. Dalším přínosem je dvojité vstřikování, které vstřikuje palivo podle potřeby do spalovacích prostorů a do sacího potrubí. Pokud řidič při rychlosti jízdy více než 55 km/h uvolní pedál plynu, je motor odpojen od převodovky a nové R8 pokračuje v jízdě setrvačností. U stojícího vozu je V10 deaktivován systémem start-stop.

V10 zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,5 s a v akceleraci může pokračovat až k nejvyšší rychlosti 320 km/h. U modelu V10 plus to jsou 3,2 s a 330 km/h, při zrychlení z 0 na 200 km/h uplyne 9,9 s. U vrcholného modelu připadá na každou koňskou sílu pouhých 2,38 kg hmotnosti bez provozních náplní.

Za motorem je uložena extrémně rychle řadící sedmistupňová převodovka S tronic, kterou řidič ovládá elektronicky (by wire). Dvouspojková převodovka předává sílu nově koncipovanému pohonu všech kol quattro s elektrohydraulicky ovládanou lamelovou mezinápravovou spojkou na přední nápravě, která je pro zajištění maximálních jízdních výkonů aktivně chlazena kapalinou. Spojka rozděluje hnací sílu variabilně v závislosti na jízdní situaci – až 100 procent může být přenášeno na přední nebo zadní nápravu.
Řízení mezinápravové spojky je integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select a umožňuje řidiči výběr základních režimů comfort, auto, dynamic a individual. U modelu R8 V10 plus (na přání pro V10) je navíc k dispozici režim Performance s třemi doplňkovými módy dry, wet a snow, které přizpůsobují nejdůležitější parametry jízdní dynamiky přilnavosti povrchu vozovky. Mechanický samosvorný diferenciál zadní nápravy patří k sériové výbavě a jeho svornost byla nově optimalizována pro aktivně řízený pohon všech kol quattro.


Závodní geny


Také v konstrukci podvozku se zavěšením kol na dvojicích příčných ramen z hliníku se zrcadlí závodní geny nového modelu Audi R8. U modelu V10 plus je nastavení mimořádně sportovní a pro oba motory se dodávají v sériové výbavě elektronicky řízené tlumiče (Audi magnetic ride).

Nové řízení s elektromechanickým posilovačem poskytuje citlivé spojení s vozovkou. Alternativně montuje Audi dynamické řízení, jehož převod se mění v závislosti na rychlosti jízdy.

Audi R8 s oběma motory jezdí sériově na 19“ kolech, na přání je mohou nahradit 20“ kola s pneumatikami rozměrů 245/30 vpředu a 305/30 vzadu. Výkonné brzdy zaručují intenzivní zpomalení, u vrcholného modelu jsou brzdové kotouče vyrobeny z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny (na přání pro model R8 V10).
Systém Audi drive select začleňuje do svých čtyř základních režimů kromě pohonu quattro další systémy – škrticí klapku/pedál plynu, řízení, S tronic, adaptivní tlumiče, dynamické řízení (na přání) a klapky výfukové soustavy. V jízdních módech režimu Performance, dry, wet a snow, je řízena také charakteristika elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC.


Lehká konstrukce

Pohotovostní hmotnost R8 V10 plus je 1555 kg, hmotnost bez provozních náplní dokonce 1454 kg. Rozhodujícím faktorem v důsledně realizovaném konceptu lehké konstrukce je prostorový rám ASF, který váží díky nové konstrukci kombinující více materiálů pouhých 200 kg

Do rámové konstrukce z hliníkových dílů jsou integrovány velké komponenty z uhlíkových kompozitů – středový tunel, zadní stěna a střešní sloupky B. U modelu R8 V10 plus jsou hliníkové vnější panely karoserie doplněny díly z uhlíkového kompozitu, jako jsou zadní boční panely „sideblades“ a difuzor. Oproti předchůdci má prostorový rám ASF z více materiálů o 40 procent vyšší torzní tuhost.

Stejně jako u závodního vozu je aerodynamický koncept nového modelu Audi R8 zaměřen primárně na jízdní stabilitu. Jeho centrálním prvkem je dlouhý a široký difuzor ve spodní části vozu. U modelu R8 V10 působí při nejvyšší rychlosti přítlak odpovídající hmotnosti 40 kg na přední a 100 kg na zadní nápravu.

Design


Audi R8 má vnější délku 4,42 metru a šířku 1,94 metru. Jeho proporce s interiérem umístěným co nejvíc vpředu, dlouhou zádí a relativně krátkým rozvorem prozrazují na první pohled technickou koncepci sportovního vozu s motorem uloženým uprostřed. Na přání nabízí Audi světlomety LED s laserovými bodovými světly, která prodlužují dosah dálkových světlometů na dvojnásobek. V kombinaci s nimi se dodávají dynamické ukazatele směru i vpředu, v zadních světlometech LED jsou součástí sériové výbavy. Vzhled zádě určují difuzor, mřížka pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru a – u modelu V10 plus – pevný spoiler z uhlíkového kompozitu.


Interiér

Určujícím prvkem je oblouk „monoposto“, který obklopuje přístrojový panel. Přístrojová deska budí dojem lehkosti a na svém spodním okraji nese ovládací prvky automatické klimatizace ve tvaru turbíny. Za sedadly je k dispozici odkládací prostor o objemu 226 l, který doplňuje zavazadlový prostor v přídi o objemu 112 l.

Nová jsou i nízko uložená sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, v modelu plus jsou nahrazena skořepinovými sedadly s lehkou konstrukcí (na přání pro V10). Co se týče čalounění, mají zákazníci na výběr Alcantaru a jemnou kůži Nappa.

Řidič sedí v R8 jako v závodním voze. Může ovládat všechny důležité funkce, aniž by musel pouštět volant a odvracet zrak od dění před vozem. Multifunkční sportovní volant R8 plus, dodávaný sériově pro R8 V10, nese dvě satelitní tlačítka pro spuštění a vypnutí motoru a volbu jízdních režimů Audi drive select. Kůží obšitý volant R8 Performance se čtyřmi satelitními ovládacími prvky (sériově pro V10 plus, na přání pro V10) nabízí navíc tlačítko včetně otočného voliče režimu Performance a další tlačítko pro ovládání výfukové soustavy.

Závodní vůz připomíná také digitální displej Audi virtual cockpit, tvořený monitorem TFT s úhlopříčkou 12,3“, který zobrazuje veškeré informace v náročných grafických zobrazeních s vysokým rozlišením. Řidič má na výběr tři režimy zobrazení. V režimu Performance jsou kolem otáčkoměru rozmístěny další ukazatele – např. točivého momentu a výkonu, teploty motorového oleje a pneumatik, zrychlení nebo časů na kolo na závodním okruhu. Řidič si přitom může individuálně nakonfigurovat ukazatele kolem rychloměru a otáčkoměru podle potřeby a využití.


Uvedení na trh: podzim 2015


Předprodej nového modelu Audi R8 byl v České republice zahájen v červenci – vstupní cena za Audi R8 V10 činí 4 239 900 Kč vč. DPH, vrcholná varianta Audi R8 V10 plus přijde na 4 899 900 Kč vč. DPH. První vozy budou dodány zákazníkům na podzim.


Audi 23.7.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar