Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro - nezkrotná radost
Audi rozšiřuje modelovou řadu vysokovýkonných sportovních vozů R8 o další otevřenou verzi – osmiválcový R8 Spyder 4.2 FSI quattro, který doplňuje model R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Vůz s motorem uprostřed si zachovává dynamické proporce vozu. Rozvor je 2,65 m, délka 4,43 m, šířka 1,90 m a výška jen 1,24 m.
Kabina se skloněným předním oknem je posunuta dopředu a před zadními koly jsou velké svislé vstupy vzduchu. Dlouhá záď je strukturována eliptickým prolisem, který opticky propojuje interiér a motorový prostor v jeden celek. Dvě elegantní vyboulení za sedadly nesou panely z lesklého stříbřitého materiálu v imitaci hliníku.
Široká a nízká maska chladiče Singleframe je lakována leskle černou barvou. Světlomety jsou vrcholným uměleckým dílem techniky, což platí jak pro standardní světlomety xenon plus, tak i pro světlomety LED dodávané na přání, které používají elektroluminiscenční diody pro všechny osvětlovací funkce.
Zadní spoiler se automaticky vysouvá při rychlosti 100 km/h a společně se zakrytou spodní částí vozu vytváří aerodynamický přítlak. Dvoumístný vůz klade přitom větru překvapivě malý odpor díky cx = 0,36 s nataženou střechou.
Otevřená hliníková karoserie ASF je doplněna velkoplošnými díly z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a lehká plátěná střecha má plně automatické ovládání. Přesto je pohotovostní hmotnost modelu jen 1660 kg ve verzi s mechanickou převodovkou a o 5 kg více s převodovkou R tronic. Karoserie je vyráběna s velkým podílem ruční práce v Neckarsulmu. Otevřená verze si vyžádala výztuhy v oblasti středového tunelu, prahů, dělicí stěny mezi interiérem a motorovým prostorem, podlahy a sloupků A a B. Navzdory tomu váží 216 kg, jen o 6 kg více než kupé.
Vysoká tuhost karoserie je základem pro dynamické jízdní vlastnosti, vynikající pasivní bezpečnost a vysokou úroveň komfortu. Karoserie se může pochlubit nejlepším poměrem mezi hmotností, rozměry a torzní tuhostí ve svém segmentu. Dalším průkopnickým počinem je výroba nosného rámu motoru z extrémně lehkého hořčíku. Zadní boční panely a rozměrný kryt úložného prostoru pro střechu jsou zhotoveny z uhlíkového kompozitu.
Otevřená verze má lehkou plátěnou střechu (42 kg), čímž přispívá k nízké hmotnosti a nízké poloze těžiště vozu.. Rám střechy je vyroben z velké části z hořčíku a hliníku. Elektrohydraulický systém zajistí otevření nebo zavření střechy za 19 s, a to i za jízdy rychlostí až 50 km/h. Střecha je vhodná i pro jízdu maximální rychlostí 300 km/h.
Vyhřívané skleněné zadní okno není součástí plátěné střechy a je uloženo do stěny mezi interiérem a motorovým prostorem. Elektrické ovládání zadního okna funguje nezávisle na poloze střechy a větrolam je součástí standardní výbavy. Díky němu je možné cestovat se složenou střechou bez nepříjemných vzduchových turbulencí až do 200 km/h.
Pro případ převrácení je vůz vybaven dvěma robustními vystřelovacími ochrannými oblouky. Při bočním nárazu se aktivují speciální boční airbagy uložené v opěradlech, které chrání hlavu a hrudník. Na čelní náraz jsou připraveny přední airbagy a při nárazu zezadu zabraňují poranění krční páteře sedících osob integrální opěrky hlavy.
Interiér poskytuje posádce překvapivý prostor i komfort. Kůží obšitý věnec multifunkčního sportovního volantu je dole zploštělý a výborný výhled z vozu šikmo vpřed umožňují štíhlé sloupky A. Pod přední kapotou je zavazadlový prostor (100 l), další úložné přihrádky jsou za sedadly.
Řidič má všechny ovládací prvky v dosahu a velké stupnice přístrojů poskytují snadno čitelné informace. Palubní počítač nabízí funkci stopek pro sledování časů dosažených na závodním okruhu. Automatická klimatizace byla uzpůsobena pro jízdu s otevřenou střechou.
Vysokovýkonný motor V8 4.2 FSI nabízí výkon 316 kW (430 k) z objemu 4163 cm3 a umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8 s na cestě k nejvyšší rychlosti 300 km/h. Křivka výkonu vrcholí při 7900/min a omezovač otáček zasahuje až při 8250/min. Vidlicový osmiválec s měrným výkonem 75,9 kW/l (103,3 k/l) poskytuje točivý moment 430 N.m v rozpětí otáček od 4500 do 6000/min, přičemž minimálně 90 procent maxima je k dispozici mezi 3500 a 7500/min.
Trvalý pohon všech kol quattro poskytuje tomuto modelu vynikající trakci a zákazníci si mohou místo klasické šestistupňové mechanické převodovky alternativně zvolit sekvenčně řazenou mechanickou převodovku R tronic s režimy automatizovaného nebo manuálního řazení. Jízdní výkony se v obou případech shodují, avšak verze s převodovkou R tronic dosahuje příznivější spotřeby paliva 13,5 l/100 km místo 14,4 l/100 km u provedení s manuálním řazením.
Zárukou snadné ovladatelnosti a předvídatelného chování vozu i při jízdě na limitu je vyspělý podvozek s rozložením hmotnosti mezi nápravy v poměru 44:56 %. Všechna kola jsou zavěšena na dvojicích příčných trojúhelníkových ramen z hliníku. Sportovní hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem má převod 16,3:1. Na přání je k dispozici adaptivní tlumení Audi magnetic ride se dvěma základními charakteristikami.
J.Lasík, 7.10.2010
Široká a nízká maska chladiče Singleframe je lakována leskle černou barvou. Světlomety jsou vrcholným uměleckým dílem techniky, což platí jak pro standardní světlomety xenon plus, tak i pro světlomety LED dodávané na přání, které používají elektroluminiscenční diody pro všechny osvětlovací funkce.
Zadní spoiler se automaticky vysouvá při rychlosti 100 km/h a společně se zakrytou spodní částí vozu vytváří aerodynamický přítlak. Dvoumístný vůz klade přitom větru překvapivě malý odpor díky cx = 0,36 s nataženou střechou.
Otevřená hliníková karoserie ASF je doplněna velkoplošnými díly z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a lehká plátěná střecha má plně automatické ovládání. Přesto je pohotovostní hmotnost modelu jen 1660 kg ve verzi s mechanickou převodovkou a o 5 kg více s převodovkou R tronic. Karoserie je vyráběna s velkým podílem ruční práce v Neckarsulmu. Otevřená verze si vyžádala výztuhy v oblasti středového tunelu, prahů, dělicí stěny mezi interiérem a motorovým prostorem, podlahy a sloupků A a B. Navzdory tomu váží 216 kg, jen o 6 kg více než kupé.
Vysoká tuhost karoserie je základem pro dynamické jízdní vlastnosti, vynikající pasivní bezpečnost a vysokou úroveň komfortu. Karoserie se může pochlubit nejlepším poměrem mezi hmotností, rozměry a torzní tuhostí ve svém segmentu. Dalším průkopnickým počinem je výroba nosného rámu motoru z extrémně lehkého hořčíku. Zadní boční panely a rozměrný kryt úložného prostoru pro střechu jsou zhotoveny z uhlíkového kompozitu.
Otevřená verze má lehkou plátěnou střechu (42 kg), čímž přispívá k nízké hmotnosti a nízké poloze těžiště vozu.. Rám střechy je vyroben z velké části z hořčíku a hliníku. Elektrohydraulický systém zajistí otevření nebo zavření střechy za 19 s, a to i za jízdy rychlostí až 50 km/h. Střecha je vhodná i pro jízdu maximální rychlostí 300 km/h.
Vyhřívané skleněné zadní okno není součástí plátěné střechy a je uloženo do stěny mezi interiérem a motorovým prostorem. Elektrické ovládání zadního okna funguje nezávisle na poloze střechy a větrolam je součástí standardní výbavy. Díky němu je možné cestovat se složenou střechou bez nepříjemných vzduchových turbulencí až do 200 km/h.
Pro případ převrácení je vůz vybaven dvěma robustními vystřelovacími ochrannými oblouky. Při bočním nárazu se aktivují speciální boční airbagy uložené v opěradlech, které chrání hlavu a hrudník. Na čelní náraz jsou připraveny přední airbagy a při nárazu zezadu zabraňují poranění krční páteře sedících osob integrální opěrky hlavy.
Interiér poskytuje posádce překvapivý prostor i komfort. Kůží obšitý věnec multifunkčního sportovního volantu je dole zploštělý a výborný výhled z vozu šikmo vpřed umožňují štíhlé sloupky A. Pod přední kapotou je zavazadlový prostor (100 l), další úložné přihrádky jsou za sedadly.
Řidič má všechny ovládací prvky v dosahu a velké stupnice přístrojů poskytují snadno čitelné informace. Palubní počítač nabízí funkci stopek pro sledování časů dosažených na závodním okruhu. Automatická klimatizace byla uzpůsobena pro jízdu s otevřenou střechou.
Vysokovýkonný motor V8 4.2 FSI nabízí výkon 316 kW (430 k) z objemu 4163 cm3 a umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8 s na cestě k nejvyšší rychlosti 300 km/h. Křivka výkonu vrcholí při 7900/min a omezovač otáček zasahuje až při 8250/min. Vidlicový osmiválec s měrným výkonem 75,9 kW/l (103,3 k/l) poskytuje točivý moment 430 N.m v rozpětí otáček od 4500 do 6000/min, přičemž minimálně 90 procent maxima je k dispozici mezi 3500 a 7500/min.
Trvalý pohon všech kol quattro poskytuje tomuto modelu vynikající trakci a zákazníci si mohou místo klasické šestistupňové mechanické převodovky alternativně zvolit sekvenčně řazenou mechanickou převodovku R tronic s režimy automatizovaného nebo manuálního řazení. Jízdní výkony se v obou případech shodují, avšak verze s převodovkou R tronic dosahuje příznivější spotřeby paliva 13,5 l/100 km místo 14,4 l/100 km u provedení s manuálním řazením.
Zárukou snadné ovladatelnosti a předvídatelného chování vozu i při jízdě na limitu je vyspělý podvozek s rozložením hmotnosti mezi nápravy v poměru 44:56 %. Všechna kola jsou zavěšena na dvojicích příčných trojúhelníkových ramen z hliníku. Sportovní hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem má převod 16,3:1. Na přání je k dispozici adaptivní tlumení Audi magnetic ride se dvěma základními charakteristikami.
J.Lasík, 7.10.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout