Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro - nezkrotná radost

Audi rozšiřuje modelovou řadu vysokovýkonných sportovních vozů R8 o další otevřenou verzi – osmiválcový R8 Spyder 4.2 FSI quattro, který doplňuje model R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Vůz s motorem uprostřed si zachovává dynamické proporce vozu. Rozvor je 2,65 m, délka 4,43 m, šířka 1,90 m a výška jen 1,24 m.

Kabina se skloněným předním oknem je posunuta dopředu a před zadními koly jsou velké svislé vstupy vzduchu. Dlouhá záď je strukturována eliptickým prolisem, který opticky propojuje interiér a motorový prostor v jeden celek. Dvě elegantní vyboulení za sedadly nesou panely z lesklého stříbřitého materiálu v imitaci hliníku.
Široká a nízká maska chladiče Singleframe je lakována leskle černou barvou. Světlomety jsou vrcholným uměleckým dílem techniky, což platí jak pro standardní světlomety xenon plus, tak i pro světlomety LED dodávané na přání, které používají elektroluminiscenční diody pro všechny osvětlovací funkce.
Zadní spoiler se automaticky vysouvá při rychlosti 100 km/h a společně se zakrytou spodní částí vozu vytváří aerodynamický přítlak. Dvoumístný vůz klade přitom větru překvapivě malý odpor díky cx = 0,36 s nataženou střechou.
Otevřená hliníková karoserie ASF je doplněna velkoplošnými díly z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a lehká plátěná střecha má plně automatické ovládání. Přesto je pohotovostní hmotnost modelu jen 1660 kg ve verzi s mechanickou převodovkou a o 5 kg více s převodovkou R tronic. Karoserie je vyráběna s velkým podílem ruční práce v Neckarsulmu. Otevřená verze si vyžádala výztuhy v oblasti středového tunelu, prahů, dělicí stěny mezi interiérem a motorovým prostorem, podlahy a sloupků A a B. Navzdory tomu váží 216 kg, jen o 6 kg více než kupé.
Vysoká tuhost karoserie je základem pro dynamické jízdní vlastnosti, vynikající pasivní bezpečnost a vysokou úroveň komfortu. Karoserie se může pochlubit nejlepším poměrem mezi hmotností, rozměry a torzní tuhostí ve svém segmentu. Dalším průkopnickým počinem je výroba nosného rámu motoru z extrémně lehkého hořčíku. Zadní boční panely a rozměrný kryt úložného prostoru pro střechu jsou zhotoveny z uhlíkového kompozitu.
Otevřená verze má lehkou plátěnou střechu (42 kg), čímž přispívá k nízké hmotnosti a nízké poloze těžiště vozu.. Rám střechy je vyroben z velké části z hořčíku a hliníku. Elektrohydraulický systém zajistí otevření nebo zavření střechy za 19 s, a to i za jízdy rychlostí až 50 km/h. Střecha je vhodná i pro jízdu maximální rychlostí 300 km/h.
Vyhřívané skleněné zadní okno není součástí plátěné střechy a je uloženo do stěny mezi interiérem a motorovým prostorem. Elektrické ovládání zadního okna funguje nezávisle na poloze střechy a větrolam je součástí standardní výbavy. Díky němu je možné cestovat se složenou střechou bez nepříjemných vzduchových turbulencí až do 200 km/h.
Pro případ převrácení je vůz vybaven dvěma robustními vystřelovacími ochrannými oblouky. Při bočním nárazu se aktivují speciální boční airbagy uložené v opěradlech, které chrání hlavu a hrudník. Na čelní náraz jsou připraveny přední airbagy a při nárazu zezadu zabraňují poranění krční páteře sedících osob integrální opěrky hlavy.
Interiér poskytuje posádce překvapivý prostor i komfort. Kůží obšitý věnec multifunkčního sportovního volantu je dole zploštělý a výborný výhled z vozu šikmo vpřed umožňují štíhlé sloupky A. Pod přední kapotou je zavazadlový prostor (100 l), další úložné přihrádky jsou za sedadly.
Řidič má všechny ovládací prvky v dosahu a velké stupnice přístrojů poskytují snadno čitelné informace. Palubní počítač nabízí funkci stopek pro sledování časů dosažených na závodním okruhu. Automatická klimatizace byla uzpůsobena pro jízdu s otevřenou střechou.
Vysokovýkonný motor V8 4.2 FSI nabízí výkon 316 kW (430 k) z objemu 4163 cm3 a umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8 s na cestě k nejvyšší rychlosti 300 km/h. Křivka výkonu vrcholí při 7900/min a omezovač otáček zasahuje až při 8250/min. Vidlicový osmiválec s měrným výkonem 75,9 kW/l (103,3 k/l) poskytuje točivý moment 430 N.m v rozpětí otáček od 4500 do 6000/min, přičemž minimálně 90 procent maxima je k dispozici mezi 3500 a 7500/min.
Trvalý pohon všech kol quattro poskytuje tomuto modelu vynikající trakci a zákazníci si mohou místo klasické šestistupňové mechanické převodovky alternativně zvolit sekvenčně řazenou mechanickou převodovku R tronic s režimy automatizovaného nebo manuálního řazení. Jízdní výkony se v obou případech shodují, avšak verze s převodovkou R tronic dosahuje příznivější spotřeby paliva 13,5 l/100 km místo 14,4 l/100 km u provedení s manuálním řazením.
Zárukou snadné ovladatelnosti a předvídatelného chování vozu i při jízdě na limitu je vyspělý podvozek s rozložením hmotnosti mezi nápravy v poměru 44:56 %. Všechna kola jsou zavěšena na dvojicích příčných trojúhelníkových ramen z hliníku. Sportovní hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem má převod 16,3:1. Na přání je k dispozici adaptivní tlumení Audi magnetic ride se dvěma základními charakteristikami.


J.Lasík, 7.10.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar