Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi R8 GT - výkonnější, lehčí a rychlejší

Audi představuje v limitované sérii vyráběný model R8 GT, jehož motor V10 5,2 litru dosahuje výkonu zvýšeného na 412 kW (560 k), zatímco pohotovostní hmotnost byla snížena o 100 kg. Audi R8 GT zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosáhne rychlosti 320 km/h.

Už standardní provedení Audi R8 5.2 FSI quattro je příkladem důsledně aplikovaných principů lehké konstrukce. Hliníková karoserie s prostorovým rámem ASF váží jen 210 kg. Hliníkové plechy jsou vzájemně spojeny prostřednictvím výtlačně lisovaných profilů a odlitků, rám motoru je vyroben z ještě lehčího hořčíku.
Na konci úsilí, které nenechalo bez povšimnutí žádnou část vozidla, ukázala váha hodnotu 1525 kg, což je o 100 kg méně, než R8 5.2 FSI quattro. Čelní okno je např. vyrobeno z tenčího skla, okna mezi interiérem a motorovým prostorem a v zadním výklopném víku jsou z lehkého a stabilního polykarbonátu. Tyto tři změny přinesly úsporu 9 kg. Zadní víko a další díly jsou z uhlíkového kompozitu. Největší snížení hmotnosti přinesla skořepinová sedadla z plastu vyztuženého skleněnými vlákny (-31,5 kg).
Exteriér s délkou 4,43 m, šířkou 1,93 m a výškou jen 1,24 m prošel úpravami, z nichž mnohé snížily hmotnost a zlepšily aerodynamiku. Díky tomu vytváří R8 GT při rychlé jízdě ještě větší přítlak než výchozí model, aniž by tím byl negativně ovlivněn součinitel odporu vzduchu (cx = 0,36) a čelní plocha (A = 1,99 m2).
Rám a příčky masky chladiče Singleframe a lamely ve vstupech vzduchu jsou v matném titanově šedém odstínu, mřížka masky lakována matně černou barvou. Dvojitý spoiler pod předním nárazníkem je z uhlíkového kompozitu, což platí i pro drobné aerodynamické prvky v rozích přídě, zvyšující přítlak na přední nápravě.
Zlatým hřebem designu jsou světlomety LED, které uskutečňují veškeré své funkce prostřednictvím elektroluminiscenčních diod LED a vyznačují se jasným a homogenním osvětlením vozovky, dlouhou životností a nízkou spotřebou energie.
Profilu dodávají nezaměnitelný charakter boční panely za dveřmi pro přívod vzduchu k motoru, tzv. „sideblades“, vyrobené z uhlíkového kompozitu s matnou povrchovou úpravou. Ze stejného materiálu jsou zmenšené kryty vnějších zpětných zrcátek.
Zvlášť nápadné jsou změny na zádi zdobené pevným přítlačným křídlem z matného uhlíkového kompozitu a nově tvarovanými ventilačními mřížkami po obou stranách zadního výklopného víka. Uhlíkový kompozit byl použit také pro výrobu zadního nárazníku s integrovanými kulatými koncovkami výfuků a vývody pro vzduch z podběhů kol, a pro větší difuzor.
Přepracovaný motor V10 s červeně lakovanými kryty hlav válců propůjčuje Audi R8 GT strhující výkony. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 3,6 s a hranice 200 km/h je pokořena za 10,8 s. Působivá akcelerace pokračuje až do maximální rychlosti 320 km/h. Výkon desetiválce se zdvihovým objemem 5204 cm3 vzrostl v důsledku pozměněného elektronického řízení o 26 kW (35 k) na 412 kW (560 k). Křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 540 N.m při 6500/min, což je o 10 N.m více než u výchozího modelu. Motor V10 dosahuje specifického výkonu 79,2 kW (107,6 k)/l.
Vysokou účinnost motoru V10 s přímým vstřikováním benzinu FSI a kompresním poměrem 12,5:1 dokládá spotřeba 13,7 l/100 km. Řazení zajišťuje šestistupňová automatizovaná převodovka R tronic s elektrohydraulickým ovládáním spojky a elektrohydraulickou řadicí jednotkou. Extrémně rychlé řazení trvá při vysokém zatížení a vysokých otáčkách motoru pouhou desetinu sekundy. Hnací síla je přenášena trvalým pohonem všech kol quattro s mezinápravovou viskózní spojkou před předním diferenciálem, která rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 15:85 %. Tato charakteristika je v souladu s rozložením hmotnosti v poměru 43:57 %. Trakci dále zlepšuje mechanický samosvorný diferenciál zadní nápravy.
Uložení motoru uprostřed je důležitým předpokladem pro dosažení strhujícího příčného zrychlení a okamžitých reakcí vozu na povely řidiče. Podvozek po vzoru závodních vozů používá pro zavěšení kol dvojice trojúhelníkových příčných ramen z hliníku. Manuálně nastavitelné tlumiče umožňují snížit světlou výšku karoserie až o 10 mm. Kromě toho byl zvětšen odklon kol vpředu i vzadu. Brzdovou soustavu tvoří kotoučové brzdy s vnitřním chlazením z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Přední kotouče mají průměr 380 mm, zadní 356 mm. V porovnání s ocelovými kotouči se podařilo snížit hmotnost brzdových kotoučů o 9 kg. Činnost stabilizačního systému ESP byla přizpůsobena dynamickým schopnostem modelu R8 GT. Tlačítkem může řidič zvolit sportovní režim, který umožňuje bezpečně si užívat přetáčivé chování vozu v zatáčkách. Pro jízdu na závodní trati lze ESP kompletně vypnout.
Audi R8 GT přináší na silnice geny závodní verze R8 LMS, která během své první sezóny zvítězila v 23 závodech a získala tři mistrovské tituly. Výroba exkluzivního modelu je limitována na 333 exemplářů, z nichž každý bude mít své pořadové číslo na řadicí páce. Cena pro německý trh byla stanovena na 193 000 eur, pro český trh bude později.


JL, 11.10.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar