Audi R8 GT jen pro 333 zájemců
Výkonnější, lehčí, rychlejší – taková je limitovaná série Audi R8 GT, jehož motor V10 5.2 dosahuje výkonu zvýšeného na 412 kW (560 k), zatímco pohotovostní hmotnost byla snížena o 100 kg. Zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 320 km/h.
Už standardní provedení Audi R8 5.2 FSI quattro je příkladem důsledně aplikovaných principů lehké konstrukce, hliníková karoserie s prostorovým rámem ASF váží jen 210 kg. Hliníkové plechy jsou vzájemně spojeny prostřednictvím výtlačně lisovaných profilů a odlitků, rám motoru je vyroben z ještě lehčího hořčíku.
Hmotnost se nakonec podařilo snížit na 1525 kg, což je o 100 kg méně, než výchozí model R8 5.2 FSI quattro. Čelní okno je např. vyrobeno z tenčího skla, okna mezi interiérem a motorovým prostorem a v zadním výklopném víku jsou z lehkého a stabilního polykarbonátu. Tyto změny přinesly úsporu 9 kg. Zadní víko a další díly jsou z uhlíkového kompozitu. Největší snížení hmotnosti představují skořepinová sedadla z plastu vyztuženého skleněnými vlákny (-31,5 kg).
Exteriér s délkou 4,43 m, šířkou 1,93 m a výškou 1,24 m prošel početnými úpravami, z nichž mnohé snížily hmotnost a zlepšily aerodynamiku. Díky tomu vytváří R8 GT při rychlé jízdě ještě větší přítlak než výchozí model, aniž by tím byl negativně ovlivněn součinitel odporu vzduchu (cx = 0,36).
Rám a příčky masky chladiče Singleframe a lamely ve vstupech vzduchu jsou v matném titanově šedém odstínu, mřížka masky lakována matně černou barvou. Dvojitý spoiler pod předním nárazníkem je vyroben z uhlíkového kompozitu, což platí i pro drobné aerodynamické prvky v rozích přídě, které zvyšují přítlak na přední nápravě.
Zlatým hřebem designu jsou sériově montované světlomety LED, které uskutečňují veškeré své funkce prostřednictvím elektroluminiscenčních diod LED. Světlomety LED se vyznačují jasným a homogenním osvětlením vozovky, dlouhou životností a nízkou spotřebou energie. Také jejich vzhled je atraktivní a výrazný. Denní světlomety jsou tvořeny pásem 24 diod LED a reflektory připomínají otevřené lastury.
Profilu dodávají nezaměnitelný charakter boční panely za dveřmi pro přívod vzduchu k motoru, tzv. „sideblades“, z uhlíkového kompozitu s matnou povrchovou úpravou. Ze stejného materiálu jsou zmenšené kryty vnějších zpětných zrcátek. Kola 19“ mají exkluzivní design s pěti dvojitými paprsky ve tvaru písmene Y.
Zvlášť nápadné jsou změny na zádi s přítlačným křídlem z matného uhlíkového kompozitu a nové ventilační mřížky po obou stranách zadního výklopného víka. Uhlíkový kompozit byl použit také pro výrobu zadního nárazníku, do něhož jsou integrovány velké kulaté koncovky výfuků a vývody pro vzduch z podběhů kol, a pro větší difuzor. Zadní světlomety LED jsou kryté tmavými čirými skly.
Přepracovaný motor V10 s červeně lakovanými kryty hlav válců propůjčuje novince zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 s a hranice 200 km/h je pokořena za 10,8 s. Působivá akcelerace pokračuje až do rychlosti 320 km/h. Výkon desetiválce se zdvihovým objemem 5204 cm³ vzrostl v důsledku pozměněného elektronického řízení o 26 kW (35 k) na 412 kW (560 k). Křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 540 N.m při 6500/min, což je o 10 N.m více než u výchozího modelu. Motor dosahuje specifického výkonu 79,2 kW (107,6 k)/l.
Vysokou účinnost motoru V10 s přímým vstřikováním benzinu FSI a kompresním poměrem 12,5:1 dokládá spotřeba 13,7 l/100 km. Řazení zajišťuje šestistupňová automatizovaná převodovka Rtronic s elektrohydraulickým ovládáním spojky a elektrohydraulickou řadicí jednotkou. Extrémně rychlé řazení trvá při vysokém zatížení a vysokých otáčkách motoru pouhou desetinu sekundy. Hnací síla je na vozovku přenášena trvalým pohonem všech kol quattro s mezinápravovou viskózní spojkou před předním diferenciálem, která rozděluje točivý moment za normálních okolností mezi přední a zadní nápravu v poměru 15:85 %. Tato charakteristika je v dokonalém souladu s rozložením hmotnosti v poměru 43:57 %. Trakci dále zlepšuje mechanický samosvorný diferenciál zadní nápravy.
Uložení motoru uprostřed v blízkosti svislé osy vozidla je důležitým předpokladem pro dosažení strhujícího příčného zrychlení a okamžitých reakcí vozu na povely řidiče. Po vzoru závodních vozů používá pro zavěšení kol dvojice trojúhelníkových příčných ramen z hliníku. Manuálně nastavitelné tlumiče umožňují snížit světlou výšku až o 10 mm. Kromě toho byl zvětšen odklon kol vpředu i vzadu. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením jsou z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Přední kotouče mají průměr 380 mm, zadní 356 mm. V porovnání s ocelovými kotouči se podařilo snížit jejich hmotnost o 9 kg. Činnost stabilizačního systému ESP byla přizpůsobena dynamickým schopnostem modelu R8 GT. Tlačítkem může řidič zvolit sportovní režim, který umožňuje bezpečně si užívat přetáčivé chování vozu v zatáčkách. Pro jízdu na závodní trati lze ESP kompletně vypnout.
Výroba exkluzivního modelu je limitována na 333 exemplářů, z nichž každý bude mít své pořadové číslo na řadicí páce. Cena pro německý trh byla stanovena na 193 000 eur. Cena pro český trh bude stanovena později.
JL, 4.5.2010
Hmotnost se nakonec podařilo snížit na 1525 kg, což je o 100 kg méně, než výchozí model R8 5.2 FSI quattro. Čelní okno je např. vyrobeno z tenčího skla, okna mezi interiérem a motorovým prostorem a v zadním výklopném víku jsou z lehkého a stabilního polykarbonátu. Tyto změny přinesly úsporu 9 kg. Zadní víko a další díly jsou z uhlíkového kompozitu. Největší snížení hmotnosti představují skořepinová sedadla z plastu vyztuženého skleněnými vlákny (-31,5 kg).
Exteriér s délkou 4,43 m, šířkou 1,93 m a výškou 1,24 m prošel početnými úpravami, z nichž mnohé snížily hmotnost a zlepšily aerodynamiku. Díky tomu vytváří R8 GT při rychlé jízdě ještě větší přítlak než výchozí model, aniž by tím byl negativně ovlivněn součinitel odporu vzduchu (cx = 0,36).
Rám a příčky masky chladiče Singleframe a lamely ve vstupech vzduchu jsou v matném titanově šedém odstínu, mřížka masky lakována matně černou barvou. Dvojitý spoiler pod předním nárazníkem je vyroben z uhlíkového kompozitu, což platí i pro drobné aerodynamické prvky v rozích přídě, které zvyšují přítlak na přední nápravě.
Zlatým hřebem designu jsou sériově montované světlomety LED, které uskutečňují veškeré své funkce prostřednictvím elektroluminiscenčních diod LED. Světlomety LED se vyznačují jasným a homogenním osvětlením vozovky, dlouhou životností a nízkou spotřebou energie. Také jejich vzhled je atraktivní a výrazný. Denní světlomety jsou tvořeny pásem 24 diod LED a reflektory připomínají otevřené lastury.
Profilu dodávají nezaměnitelný charakter boční panely za dveřmi pro přívod vzduchu k motoru, tzv. „sideblades“, z uhlíkového kompozitu s matnou povrchovou úpravou. Ze stejného materiálu jsou zmenšené kryty vnějších zpětných zrcátek. Kola 19“ mají exkluzivní design s pěti dvojitými paprsky ve tvaru písmene Y.
Zvlášť nápadné jsou změny na zádi s přítlačným křídlem z matného uhlíkového kompozitu a nové ventilační mřížky po obou stranách zadního výklopného víka. Uhlíkový kompozit byl použit také pro výrobu zadního nárazníku, do něhož jsou integrovány velké kulaté koncovky výfuků a vývody pro vzduch z podběhů kol, a pro větší difuzor. Zadní světlomety LED jsou kryté tmavými čirými skly.
Přepracovaný motor V10 s červeně lakovanými kryty hlav válců propůjčuje novince zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 s a hranice 200 km/h je pokořena za 10,8 s. Působivá akcelerace pokračuje až do rychlosti 320 km/h. Výkon desetiválce se zdvihovým objemem 5204 cm³ vzrostl v důsledku pozměněného elektronického řízení o 26 kW (35 k) na 412 kW (560 k). Křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 540 N.m při 6500/min, což je o 10 N.m více než u výchozího modelu. Motor dosahuje specifického výkonu 79,2 kW (107,6 k)/l.
Vysokou účinnost motoru V10 s přímým vstřikováním benzinu FSI a kompresním poměrem 12,5:1 dokládá spotřeba 13,7 l/100 km. Řazení zajišťuje šestistupňová automatizovaná převodovka Rtronic s elektrohydraulickým ovládáním spojky a elektrohydraulickou řadicí jednotkou. Extrémně rychlé řazení trvá při vysokém zatížení a vysokých otáčkách motoru pouhou desetinu sekundy. Hnací síla je na vozovku přenášena trvalým pohonem všech kol quattro s mezinápravovou viskózní spojkou před předním diferenciálem, která rozděluje točivý moment za normálních okolností mezi přední a zadní nápravu v poměru 15:85 %. Tato charakteristika je v dokonalém souladu s rozložením hmotnosti v poměru 43:57 %. Trakci dále zlepšuje mechanický samosvorný diferenciál zadní nápravy.
Uložení motoru uprostřed v blízkosti svislé osy vozidla je důležitým předpokladem pro dosažení strhujícího příčného zrychlení a okamžitých reakcí vozu na povely řidiče. Po vzoru závodních vozů používá pro zavěšení kol dvojice trojúhelníkových příčných ramen z hliníku. Manuálně nastavitelné tlumiče umožňují snížit světlou výšku až o 10 mm. Kromě toho byl zvětšen odklon kol vpředu i vzadu. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením jsou z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Přední kotouče mají průměr 380 mm, zadní 356 mm. V porovnání s ocelovými kotouči se podařilo snížit jejich hmotnost o 9 kg. Činnost stabilizačního systému ESP byla přizpůsobena dynamickým schopnostem modelu R8 GT. Tlačítkem může řidič zvolit sportovní režim, který umožňuje bezpečně si užívat přetáčivé chování vozu v zatáčkách. Pro jízdu na závodní trati lze ESP kompletně vypnout.
Výroba exkluzivního modelu je limitována na 333 exemplářů, z nichž každý bude mít své pořadové číslo na řadicí páce. Cena pro německý trh byla stanovena na 193 000 eur. Cena pro český trh bude stanovena později.
JL, 4.5.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout