Audi R8 5.2 FSI quattro - strhující výkony
Audi představuje novou variantu svého špičkového modelu R8, s nímž se dostalo na vrchol třídy vysokovýkonných sportovních vozů. Model R8 V10 s desetiválcovým motorem o objemu 5,2 litru nabízí výkon 525 k a točivý moment 530 N.m.
Supersportovní vůz R8 V10 vznikl na základě zkušeností nasbíraných během triumfů v Le Mans. Atmosféricky plněný motor kombinuje závodní technologie, jako je mazání se suchou skříní, s přímým vstřikováním benzinu FSI. Od roku 2009 bude tento motor prokazovat svůj potenciál na závodních okruzích po celém světě v novém voze R8, který Audi vyvíjí pro soukromé týmy v souladu s předpisy třídy GT3.
Motor V10 pohánějící sériovou verzi bude mít téměř identickou konstrukci jako závodní provedení. Má zdvihový objem 5204 cm³, točivý moment 530 N.m při 6500/min a výkon 386 kW (525 k) při 8000/min. Měrný výkon je 74,2 kW/100,9 k na litr zdvihového objemu – a na každý kW/k připadá jen 4,20/3,09 kilogramu hmotnosti, protože Audi R8 V10 se šestistupňovou mechanickou převodovkou váží 1620 kg. Samotný motor váží 258 kg, což je o 31 kg více než motor V8.
Audi R8 5.2 FSI quattro vystřelí z nuly na 100 km/h za 3,9 s. Ve verzi se sekvenčním řazením R tronic dosáhne rychlosti 200 km/h za dalších 8,1 s. Ani poté hnací síla neochabuje: akcelerace může pokračovat až do 316 km/h.
Poháněcí jednotka o objemu 5,2 litru využívá přímé vstřikování benzinu podle principu FSI, kdy systém common rail vstřikuje palivo do spalovacích prostorů pod tlakem až 120 barů. Přímé vstřikování snižuje náchylnost ke klepání, neboť odpařováním paliva dochází k ochlazování válců. Díky tomu může motor pracovat s vysokým kompresním poměrem 12,5:1.
K technickým lahůdkám patří mazání se suchou skříní, které umožňuje uložit motor níž. Také úhel 90º mezi řadami válců přispívá k nízkému těžišti. Kliková skříň se odlévá z vysokopevnostní hliníkové slitiny. Ojnice se vyrábějí z kované oceli a písty z hliníku. Čtyři vačkové hřídele jsou poháněny řetězem a jejich natáčením v rozsahu 42º je možné měnit časování ventilů v závislosti na provozních podmínkách.
Audi R8 5.2 FSI quattro používá šestistupňovou mechanickou převodovku, na přání se dodává sekvenční převodovka R tronic, jejíž řazení pádly na volantu vytváří autentickou závodní atmosféru, kterou podtrhuje rychlé řazení v délce ca jedné desetiny sekundy. Pokud řidič aktivuje program Launch Control (regulovaný rozjezd s maximální akcelerací), vystartuje vůz z místa za elektronicky řízeného prokluzu kol. Tato funkce je k dispozici pro obě převodovky.
Audi R8 V10 výrazně překonává konkurenty v oblasti trakce a bezpečnosti jízdy. Hlavní podíl má trvalý pohon všech kol quattro. Podvozek nabízí jak dynamické výkony, tak i překvapující úroveň jízdního komfortu. Konstrukce s motorem uprostřed přináší ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 44:56 %.
Jako u klasických závodních vozů jsou přední i zadní kola zavěšena na horních a spodních příčných ramenech z hliníku, jejichž geometrie byla optimalizována pro dosažení neutrální samořídicí charakteristiky. Nastavení podvozku je zaměřeno na maximální výkony v ještě větší míře než u osmiválce R8. Součástí sériové výbavy jsou 19“ kola včetně systému sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, které mají rozměry 235/35 vpředu a 295/30 vzadu.
Vůz je sériově vybaven špičkovou technologií tlumení Audi magnetic ride, přizpůsobující charakteristiku tlumení stavu vozovky a jízdnímu stylu během milisekund. V olejové náplni tlumičů jsou rozptýleny drobné magnetické částice, které reagují na elektrické napětí změnou své polohy, čímž ovlivňují průtok oleje ventily tlumičů.
Brzdovou soustavu tvoří osmipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu. Pro nerušený odvod tepla jsou brzdové kotouče vnitřně chlazené a odvrtávané –vpředu o průměr 380 mm, vzadu 356 mm.
Audi R8 5.2 FSI quattro se na přání dodává s keramickými brzdami z kompozitového materiálu vyztuženého vysokopevnostními uhlíkovými vlákny a oděruvzdorným karbidem křemíku. Hmotnost čtyř kotoučů je o 9 kg nižší než u ocelových. Keramické kotouče si lépe poradí s tvrdými požadavky na závodních tratích, nepodléhají korozi a životnost je 300 000 km.
Charakteristickým prvkem jsou sériově dodávané světlomety LED. Audi je prvním výrobcem automobilů na světě, používající světelné diody LED pro dálková světla, potkávací světla, denní svícení a směrové svítilny. Každý světlomet je osazen 54 světelnými zdroji LED, jejichž barevná teplota 6000 K je podobná dennímu světlu.
Karoserie modelu R8 V10 se odlišuje drobnými detaily. Panely bočních vstupů vzduchu jsou víc zdůrazněné než u osmiválcové verze. Boční prahy jsou nápadnější a širší, mřížky výdechů podél zadních oken mají vzhled matného hliníku.
Za jízdy vytváří vůz přítlak, díky němuž udržuje pevný kontakt s vozovkou i ve vysokých rychlostech. Za to vděčí mj. zadnímu spoileru, který automaticky vyjíždí při rychlosti 100 km/h, a zakryté spodní části vozu zakončené difuzorem.
Surová karoserie modelu R8 V10, jejíž součástí je rám motoru z ultralehkého hořčíku, váží pouze 210 kilogramů. Kvalitu lehké konstrukce vyjádřuje poměr hmotnosti a torzní tuhosti, nejlepší v segmentu sportovních vozů. Karoserii tvoří protlačované profily, hliníkové plechy a velmi složité spojovací odlitky. To vše je spojeno 99 metry svarů, 782 nýty a 308 speciálními šrouby.
V interiéru vládne závodní atmosféra na luxusní úrovni. Dominantním prvkem je tzv. monoposto, široký oblouk, opticky lemující volant a přístrojový panel.
Skvělá využitelnost vozu Audi R8 V10 v každodenním provozu je založena mimo jiné na prostorném interiéru, který mohl vzniknout díky dlouhému rozvoru 2,65 m.
Audi R8 5.2 FSI quattro kombinuje výkon s bohatou sériovou výbavou, která zahrnuje např. vyhřívaná sedadla potažená jemnou kůží Nappa, informační systém řidiče, navigační systém plus a zvukovou aparaturu Bang & Olufsen atd.
Seznam výbavy na přání zahrnuje další vysoce atraktivní prvky – parkovací systém Audi parking system advanced s integrovanou zpětnou kamerou nebo individuální úpravy Audi Exclusive. Luxusní atmosféru vytvoří různé pakety koženého čalounění, zatímco skořepinová sedadla z programu Audi Exclusive vnáší do interiéru závodní atmosféru.
Audi R8 5.2 FSI quattro bude možné objednávat od počátku roku 2009. Česká cena bude vycházet z ceny pro německý trh: 142 400 €.
JL, 12.12.2008
Motor V10 pohánějící sériovou verzi bude mít téměř identickou konstrukci jako závodní provedení. Má zdvihový objem 5204 cm³, točivý moment 530 N.m při 6500/min a výkon 386 kW (525 k) při 8000/min. Měrný výkon je 74,2 kW/100,9 k na litr zdvihového objemu – a na každý kW/k připadá jen 4,20/3,09 kilogramu hmotnosti, protože Audi R8 V10 se šestistupňovou mechanickou převodovkou váží 1620 kg. Samotný motor váží 258 kg, což je o 31 kg více než motor V8.
Audi R8 5.2 FSI quattro vystřelí z nuly na 100 km/h za 3,9 s. Ve verzi se sekvenčním řazením R tronic dosáhne rychlosti 200 km/h za dalších 8,1 s. Ani poté hnací síla neochabuje: akcelerace může pokračovat až do 316 km/h.
Poháněcí jednotka o objemu 5,2 litru využívá přímé vstřikování benzinu podle principu FSI, kdy systém common rail vstřikuje palivo do spalovacích prostorů pod tlakem až 120 barů. Přímé vstřikování snižuje náchylnost ke klepání, neboť odpařováním paliva dochází k ochlazování válců. Díky tomu může motor pracovat s vysokým kompresním poměrem 12,5:1.
K technickým lahůdkám patří mazání se suchou skříní, které umožňuje uložit motor níž. Také úhel 90º mezi řadami válců přispívá k nízkému těžišti. Kliková skříň se odlévá z vysokopevnostní hliníkové slitiny. Ojnice se vyrábějí z kované oceli a písty z hliníku. Čtyři vačkové hřídele jsou poháněny řetězem a jejich natáčením v rozsahu 42º je možné měnit časování ventilů v závislosti na provozních podmínkách.
Audi R8 5.2 FSI quattro používá šestistupňovou mechanickou převodovku, na přání se dodává sekvenční převodovka R tronic, jejíž řazení pádly na volantu vytváří autentickou závodní atmosféru, kterou podtrhuje rychlé řazení v délce ca jedné desetiny sekundy. Pokud řidič aktivuje program Launch Control (regulovaný rozjezd s maximální akcelerací), vystartuje vůz z místa za elektronicky řízeného prokluzu kol. Tato funkce je k dispozici pro obě převodovky.
Audi R8 V10 výrazně překonává konkurenty v oblasti trakce a bezpečnosti jízdy. Hlavní podíl má trvalý pohon všech kol quattro. Podvozek nabízí jak dynamické výkony, tak i překvapující úroveň jízdního komfortu. Konstrukce s motorem uprostřed přináší ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 44:56 %.
Jako u klasických závodních vozů jsou přední i zadní kola zavěšena na horních a spodních příčných ramenech z hliníku, jejichž geometrie byla optimalizována pro dosažení neutrální samořídicí charakteristiky. Nastavení podvozku je zaměřeno na maximální výkony v ještě větší míře než u osmiválce R8. Součástí sériové výbavy jsou 19“ kola včetně systému sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, které mají rozměry 235/35 vpředu a 295/30 vzadu.
Vůz je sériově vybaven špičkovou technologií tlumení Audi magnetic ride, přizpůsobující charakteristiku tlumení stavu vozovky a jízdnímu stylu během milisekund. V olejové náplni tlumičů jsou rozptýleny drobné magnetické částice, které reagují na elektrické napětí změnou své polohy, čímž ovlivňují průtok oleje ventily tlumičů.
Brzdovou soustavu tvoří osmipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu. Pro nerušený odvod tepla jsou brzdové kotouče vnitřně chlazené a odvrtávané –vpředu o průměr 380 mm, vzadu 356 mm.
Audi R8 5.2 FSI quattro se na přání dodává s keramickými brzdami z kompozitového materiálu vyztuženého vysokopevnostními uhlíkovými vlákny a oděruvzdorným karbidem křemíku. Hmotnost čtyř kotoučů je o 9 kg nižší než u ocelových. Keramické kotouče si lépe poradí s tvrdými požadavky na závodních tratích, nepodléhají korozi a životnost je 300 000 km.
Charakteristickým prvkem jsou sériově dodávané světlomety LED. Audi je prvním výrobcem automobilů na světě, používající světelné diody LED pro dálková světla, potkávací světla, denní svícení a směrové svítilny. Každý světlomet je osazen 54 světelnými zdroji LED, jejichž barevná teplota 6000 K je podobná dennímu světlu.
Karoserie modelu R8 V10 se odlišuje drobnými detaily. Panely bočních vstupů vzduchu jsou víc zdůrazněné než u osmiválcové verze. Boční prahy jsou nápadnější a širší, mřížky výdechů podél zadních oken mají vzhled matného hliníku.
Za jízdy vytváří vůz přítlak, díky němuž udržuje pevný kontakt s vozovkou i ve vysokých rychlostech. Za to vděčí mj. zadnímu spoileru, který automaticky vyjíždí při rychlosti 100 km/h, a zakryté spodní části vozu zakončené difuzorem.
Surová karoserie modelu R8 V10, jejíž součástí je rám motoru z ultralehkého hořčíku, váží pouze 210 kilogramů. Kvalitu lehké konstrukce vyjádřuje poměr hmotnosti a torzní tuhosti, nejlepší v segmentu sportovních vozů. Karoserii tvoří protlačované profily, hliníkové plechy a velmi složité spojovací odlitky. To vše je spojeno 99 metry svarů, 782 nýty a 308 speciálními šrouby.
V interiéru vládne závodní atmosféra na luxusní úrovni. Dominantním prvkem je tzv. monoposto, široký oblouk, opticky lemující volant a přístrojový panel.
Skvělá využitelnost vozu Audi R8 V10 v každodenním provozu je založena mimo jiné na prostorném interiéru, který mohl vzniknout díky dlouhému rozvoru 2,65 m.
Audi R8 5.2 FSI quattro kombinuje výkon s bohatou sériovou výbavou, která zahrnuje např. vyhřívaná sedadla potažená jemnou kůží Nappa, informační systém řidiče, navigační systém plus a zvukovou aparaturu Bang & Olufsen atd.
Seznam výbavy na přání zahrnuje další vysoce atraktivní prvky – parkovací systém Audi parking system advanced s integrovanou zpětnou kamerou nebo individuální úpravy Audi Exclusive. Luxusní atmosféru vytvoří různé pakety koženého čalounění, zatímco skořepinová sedadla z programu Audi Exclusive vnáší do interiéru závodní atmosféru.
Audi R8 5.2 FSI quattro bude možné objednávat od počátku roku 2009. Česká cena bude vycházet z ceny pro německý trh: 142 400 €.
JL, 12.12.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout