Audi R8 (IV) - jízda bez hranic
Ve srovnání s konstrukcí konkurenčních řešení je nutno zmínit optimalizované vlastnosti převodovky R tronic, která při změně převodu přerušuje tok výkonu na minimální čas, a přitom poskytuje hladké řazení.
Způsob řazení volí převodovka podle otáček motoru a zvoleného programu. V režimu S jsou dosahovány extrémně krátké časy pro přeřazení, které jsou ještě kratší, než jaké dosahují zkušení jezdci při závodech. Mód S je k dispozici jak pro režim ručního řazení, tak pro automatický. Mezní otáčky motoru pro přeřazení jsou v tomto případě položeny výše.
Audi R8 dosáhne 100 km/h již za 4,6 sekundy, což vyžaduje velmi rychlý rozjezd a bleskové změny rychlostí v ideálních otáčkách 8250/min. Existuje ale také snazší cesta k tomuto ohromujícímu zrychlení – s funkcí Launch Control převodovky R tronic, kdy řídicí jednotka převodovky zajišťuje optimální polohu škrticí klapky motoru a dráhu fiktivního pedálu spojky.
Použití této funkce je přitom jednoduché. Aktivujete režim S a vypnete ESP. Při současném sešlápnutí pedálu brzdy a pedálu akcelerátoru systém samočinně nastaví optimální otáčky pro nejrychlejší rozjezd. Jakmile uvolníte brzdu, ovládne elektronika převodovky R tronic spojku s mimořádnou přesností a zrychlí R8 s nejvyšší možnou razancí.
Audi R8 se svou koncepcí s motorem uprostřed liší od ostatních předchozích modelů quattro. Hnací hřídel vede z převodovky olejovou nádrží do nového předního diferenciálu. Viskózní spojka rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v poměru 44:56. Viskózní spojka směřuje 10 až 35 % hnací síly na kola přední nápravy, což zajišťuje maximální účinnost přenosu sil a současně zachovává typické jízdní vlastnosti sportovního vozu s motorem uprostřed. Samosvorný diferenciál na zadní nápravě přispívá k vyrovnané ovladatelnosti Audi R8. Poměr svornosti činí 25 % při rozjezdu a 45 % při brzdění motorem.
Díky propracovanému zavěšení kol poskytuje překvapivou úroveň komfortu i ryze sportovní jízdní vlastnosti. Nejvýstižnější je přesnost, resp. vzrušující spontánnost, s níž automobil reaguje na každý pohyb volantu a sešlápnutí pedálu plynu nebo brzdy.
Teoreticky má automobil s motorem uprostřed nepřekonatelnou výhodu na rozdíl od automobilu s předním nebo zadním pohonem kol. Motor je totiž umístěn blízko svislé osy vozidla jdoucí těžištěm. Hmotnost je tudíž soustředěna kolem těžiště vozu a moment setrvačnosti, kladoucí odpor při změně směru jízdy je tak mnohem menší.
Ještě než řidič překročí mimořádně vysoké limity, zasáhne optimalizovaný systém stabilizace ESP, který nabízí dvě úrovně ochrany. Standardní režim zachovává agilitu i dostatečnou bezpečnostní rezervu, zatímco sportovní umožní větší příčnou dynamiku pro dravější jízdu. Pro jízdu na samém limitu lze systém ESP deaktivovat.
Zadní náprava používá novou konstrukci dvojitých lichoběžníkových závěsů s přídavným stabilizátorem. Pro R8 je k dispozici inovativní technologie tlumení jako alternativa ke standardním hydraulickým tlumičům plněným plynem. Tento systém během několika milisekund přizpůsobí tlumicí charakteristiky profilu vozovky a stylu jízdy řidiče.Pláště tlumičů neobsahují konvenční olej, ale tzv. magnetoreologickou kapalinu – syntetický olej s mikroskopickými magnetickými částicemi. Když se přivede na cívku elektrický proud, vytvoří se magnetické pole, přičemž se částice natočí příčně ke směru toku oleje a brání průtoku skrz ventily v pístu tlumiče. Tlumič se stává okamžitě tužším.
Výhoda systému spočívá v rychlejší odezvě tlumičů na povel řídicí jednotky než u předchozích systémů s nastavitelnými ventily. Řídicí jednotku podporuje složitá technika snímačů, neustále monitorují situaci a navrhující optimální hodnoty pro každé kolo. Pokud řidič například vjede do zatáčky, tlumicí síla na vnějším kole se zvýší. Tím se zabrání naklánění karoserie a auto reaguje spontánněji. V závislosti na jízdní situaci a osobním stylu si může řidič vybrat mezi základním a sportovním režimem.
V základní výbavě poskytují 18“ hliníková kola s pneumatikami o šířce 235 mm vpředu a 285 mm vzadu nezbytnou trakční rezervu. Požadavky kladené na brzdovou soustavu sportovních vozidel jsou různorodé. Musí vydržet extrémní zatížení na závodní trati, ale také režimy jízdy „stop-and-go“ ve městě. Dvěma černě lakovaným brzdovým třmenům s osmi pístky na kolech přední nápravy sekundují čtyřpístkové třmeny vzadu. Propracované kotouče z kompozitních materiálů s průměrem 380 mm vpředu a 356 mm vzadu jsou důležitým komponentem brzdové soustavy.
Keramické brzdy jsou v rámci mimořádné výbavy k dispozici pro ještě lepší brzdné výkony při současném snížení hmotnosti a zvýšení životnosti. V tomto případě jde o keramiku vyztuženou uhlíkovými vlákny, materiálem, který se osvědčil v leteckém a kosmickém průmyslu. Základem je tvrdý, otěru odolný karbid křemíku, se strukturou podobnou diamantu. Uvnitř je vysokopevnostní karbonová voština absorbující namáhání, které se vyskytuje v materiálu. Spletitý systém chladicích kanálů zabraňuje extrémním teplotám. Keramické kotouče jsou identifikovatelné speciálními šestipístkovými hliníkovými třmeny v antracitové barvě a pevnými třmeny vzadu. Keramické brzdové kotouče znamenají úsporu na neodpružené hmotnosti asi 20 kg, což zlepšuje ovladatelnost. Vysoká odolnost proti otěru přináší životnost až 300 000 km. Velmi vítanou vlastností kotoučů je odolnost při vysokých zatíženích.
(Dokončení zítra)
JL, 10.5.2007
Audi R8 dosáhne 100 km/h již za 4,6 sekundy, což vyžaduje velmi rychlý rozjezd a bleskové změny rychlostí v ideálních otáčkách 8250/min. Existuje ale také snazší cesta k tomuto ohromujícímu zrychlení – s funkcí Launch Control převodovky R tronic, kdy řídicí jednotka převodovky zajišťuje optimální polohu škrticí klapky motoru a dráhu fiktivního pedálu spojky.
Použití této funkce je přitom jednoduché. Aktivujete režim S a vypnete ESP. Při současném sešlápnutí pedálu brzdy a pedálu akcelerátoru systém samočinně nastaví optimální otáčky pro nejrychlejší rozjezd. Jakmile uvolníte brzdu, ovládne elektronika převodovky R tronic spojku s mimořádnou přesností a zrychlí R8 s nejvyšší možnou razancí.
Audi R8 se svou koncepcí s motorem uprostřed liší od ostatních předchozích modelů quattro. Hnací hřídel vede z převodovky olejovou nádrží do nového předního diferenciálu. Viskózní spojka rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v poměru 44:56. Viskózní spojka směřuje 10 až 35 % hnací síly na kola přední nápravy, což zajišťuje maximální účinnost přenosu sil a současně zachovává typické jízdní vlastnosti sportovního vozu s motorem uprostřed. Samosvorný diferenciál na zadní nápravě přispívá k vyrovnané ovladatelnosti Audi R8. Poměr svornosti činí 25 % při rozjezdu a 45 % při brzdění motorem.
Díky propracovanému zavěšení kol poskytuje překvapivou úroveň komfortu i ryze sportovní jízdní vlastnosti. Nejvýstižnější je přesnost, resp. vzrušující spontánnost, s níž automobil reaguje na každý pohyb volantu a sešlápnutí pedálu plynu nebo brzdy.
Teoreticky má automobil s motorem uprostřed nepřekonatelnou výhodu na rozdíl od automobilu s předním nebo zadním pohonem kol. Motor je totiž umístěn blízko svislé osy vozidla jdoucí těžištěm. Hmotnost je tudíž soustředěna kolem těžiště vozu a moment setrvačnosti, kladoucí odpor při změně směru jízdy je tak mnohem menší.
Ještě než řidič překročí mimořádně vysoké limity, zasáhne optimalizovaný systém stabilizace ESP, který nabízí dvě úrovně ochrany. Standardní režim zachovává agilitu i dostatečnou bezpečnostní rezervu, zatímco sportovní umožní větší příčnou dynamiku pro dravější jízdu. Pro jízdu na samém limitu lze systém ESP deaktivovat.
Zadní náprava používá novou konstrukci dvojitých lichoběžníkových závěsů s přídavným stabilizátorem. Pro R8 je k dispozici inovativní technologie tlumení jako alternativa ke standardním hydraulickým tlumičům plněným plynem. Tento systém během několika milisekund přizpůsobí tlumicí charakteristiky profilu vozovky a stylu jízdy řidiče.Pláště tlumičů neobsahují konvenční olej, ale tzv. magnetoreologickou kapalinu – syntetický olej s mikroskopickými magnetickými částicemi. Když se přivede na cívku elektrický proud, vytvoří se magnetické pole, přičemž se částice natočí příčně ke směru toku oleje a brání průtoku skrz ventily v pístu tlumiče. Tlumič se stává okamžitě tužším.
Výhoda systému spočívá v rychlejší odezvě tlumičů na povel řídicí jednotky než u předchozích systémů s nastavitelnými ventily. Řídicí jednotku podporuje složitá technika snímačů, neustále monitorují situaci a navrhující optimální hodnoty pro každé kolo. Pokud řidič například vjede do zatáčky, tlumicí síla na vnějším kole se zvýší. Tím se zabrání naklánění karoserie a auto reaguje spontánněji. V závislosti na jízdní situaci a osobním stylu si může řidič vybrat mezi základním a sportovním režimem.
V základní výbavě poskytují 18“ hliníková kola s pneumatikami o šířce 235 mm vpředu a 285 mm vzadu nezbytnou trakční rezervu. Požadavky kladené na brzdovou soustavu sportovních vozidel jsou různorodé. Musí vydržet extrémní zatížení na závodní trati, ale také režimy jízdy „stop-and-go“ ve městě. Dvěma černě lakovaným brzdovým třmenům s osmi pístky na kolech přední nápravy sekundují čtyřpístkové třmeny vzadu. Propracované kotouče z kompozitních materiálů s průměrem 380 mm vpředu a 356 mm vzadu jsou důležitým komponentem brzdové soustavy.
Keramické brzdy jsou v rámci mimořádné výbavy k dispozici pro ještě lepší brzdné výkony při současném snížení hmotnosti a zvýšení životnosti. V tomto případě jde o keramiku vyztuženou uhlíkovými vlákny, materiálem, který se osvědčil v leteckém a kosmickém průmyslu. Základem je tvrdý, otěru odolný karbid křemíku, se strukturou podobnou diamantu. Uvnitř je vysokopevnostní karbonová voština absorbující namáhání, které se vyskytuje v materiálu. Spletitý systém chladicích kanálů zabraňuje extrémním teplotám. Keramické kotouče jsou identifikovatelné speciálními šestipístkovými hliníkovými třmeny v antracitové barvě a pevnými třmeny vzadu. Keramické brzdové kotouče znamenají úsporu na neodpružené hmotnosti asi 20 kg, což zlepšuje ovladatelnost. Vysoká odolnost proti otěru přináší životnost až 300 000 km. Velmi vítanou vlastností kotoučů je odolnost při vysokých zatíženích.
(Dokončení zítra)
JL, 10.5.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout