Audi R8 (III) - V8 z okruhů na silnici
Nové Audi R8 nyní přenáší techniku ze závodních tratí na silnice. Spolehlivost složité techniky dokazuje skutečnost, že ani v jednom ze 79 závodů, kterých se závodní prototypy zúčastnily, nedošlo k odstoupení ze závodu pro poruchu motoru.
Sportovní automobil získává výkon rovněž z vysokootáčkového motoru V8, umístěného před zadní nápravou. Jde o nový agregát 4.2 s velkou škálou technických řešení získaných v motoristickém sportu, jakými je např. systém mazání se suchou skříní, přímé kanály sacího traktu nebo výfukové potrubí stejné délky pro každý z válců. Výsledek vývoje se odráží na jízdních výkonech - výkon 309 kW (420 k) při 7800/min. S objemem 4163 cm3 překonává magickou hranici měrného výkonu 100 k/l pro sériové motory. Nejvyšší střední pístová rychlost činí 24,1 m/s při jmenovitých otáčkách motoru, přičemž každý píst v takovém režimu změní směr pohybu 275krát za sekundu.
Působivý je rovněž točivý moment 430 N.m dosahované mezi 4500 až 6000/min, nejméně 90 % této hodnoty je k dispozici už od 3500 až do 7500/min. Díky pohonu všech kol quattro a dokonalému rozložení hmotnosti nezná problémy s přenosem hnací síly na vozovku. Hranice 200 km/h je dosažena již po 14,9 sekundách.
Motor V8 je z konstrukčního hlediska velmi kompaktní, což umožnilo udržet nízkou hmotnost a zlepšit chování z hlediska vibrací Pro rozložení hmotnosti hraje důležitou roli jeho umístění uprostřed.
Konstrukční výška motoru je díky koncepci se suchou klikovou skříní podstatně menší než v případě konvenčního mazání s olejovou lázní ve skříni. Oddělené mazání znamená, že olej je místo v klikové skříni shromažďován v oddělené nádrži, ze které je dále přes olejový filtr dopravován na ložiska klikového hřídele. Olejový chladič je umístěn nízko, hned za levým dílem sideblade za bočními dveřmi.
Kdo by si nevzpomněl na dech beroucí krásu vysokých přímých trubek sání, které kdysi mívaly vozy formule 1? Podobné má také R8. Jsou vyrobeny z hliníkové slitiny, měří 23 cm a jsou integrovány do dvouvětvového systému sání, který začíná za bočními dveřmi a přes vzduchový filtr přivádí vzduch ke dvěma škrticím klapkám. V nízkých otáčkách a při nízkém zatížení je aktivována v sání klapka, která pomáhá vytvářet víření, usnadňující tvorbu optimální směsi pro dosažení vysokého točivého momentu.
Řídicí jednotka motoru používá nejrychlejší procesor, jaký je dnes na trhu k dispozici – označovaný „Green Oak“. Dva systémy Motronic 9.1 řídí motormanagement, vzájemně se přitom doplňují v duchu pravidla master-slave, když odesílají příkazy systému zapalování. Palivo se vstřikuje přímo do spalovacího prostoru prostřednictvím jednootvorových trysek, které vytvářejí uvnitř válce vír optimální pro tvorbu vhodné směsi. Tím se podporují velmi dobré vlastnosti při plném zatížení, kdy je válec vnitřně chlazen, snižuje se riziko vzniku klepání a vytvářejí podmínky pro vyšší kompresní poměr 12,5:1. Oba vačkové hřídele čtyřventilového rozvodu mají plynule variabilní časování, zajišťující motoru sportovní charakteristiku.
Základním kriteriem pro konfiguraci výfukového systému motoru sportovního vozu je výkon. Mezi další požadavky lze počítat také nízký protitlak ve výfukovém potrubí a sběrné potrubí, optimalizované v zájmu zvýšení točivého momentu a výkonu prostřednictvím definované délky větví vedoucích od jednotlivých válců.
Klíčovým dílem vozu s motorem uprostřed je přepážka mezi prostorem pro cestující a motorem. Plochy kovových plátů na této přepážce jsou z obou stran izolovány speciálním tlumicím materiálem a také skleněný kryt motoru je vyroben ze speciálního akusticky optimalizovaného laminovaného skla se dvěma vrstvami a silným zvuk zadržujícím filmem. Dynamický charakter sportovního automobilu neplyne jen z jeho výkonu a točivého momentu, ale důležité jsou také vhodně zvolené převodové poměry. Převodovka má šest stupňů, které mohou být ovládány buď třecí spojkou a řadicí pákou nebo sekvenčním řazením s převodovkou R tronic. Sekvenční převodovka R tronic umožňuje ještě lepší výkony a hbitější změny převodového poměru a přidává další dimenzi řidičské zkušenosti s Audi R8: s ručním řazením páčkami pod volantem, volbou převodu novou pákou sekvenční převodovky nebo v automatickém režimu se dvěma nastaveními a také s funkcí Launch Control pro bleskurychlé rozjezdy. Řidičovy pokyny jsou v přenášeny „by-wire“, tedy výhradně elektronicky.
(Pokračování zítra)
Základní technické údaje
Objem: 4163 cm³
Výkon: 309 kW (420 k) při 7800/min
Točivý moment: 430 N.m při 4500-6000/min
Rychlost: 301 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,6 s
Kombin.spotřeba: 13,6 l/100 km
JL, 9.5.2007
Působivý je rovněž točivý moment 430 N.m dosahované mezi 4500 až 6000/min, nejméně 90 % této hodnoty je k dispozici už od 3500 až do 7500/min. Díky pohonu všech kol quattro a dokonalému rozložení hmotnosti nezná problémy s přenosem hnací síly na vozovku. Hranice 200 km/h je dosažena již po 14,9 sekundách.
Motor V8 je z konstrukčního hlediska velmi kompaktní, což umožnilo udržet nízkou hmotnost a zlepšit chování z hlediska vibrací Pro rozložení hmotnosti hraje důležitou roli jeho umístění uprostřed.
Konstrukční výška motoru je díky koncepci se suchou klikovou skříní podstatně menší než v případě konvenčního mazání s olejovou lázní ve skříni. Oddělené mazání znamená, že olej je místo v klikové skříni shromažďován v oddělené nádrži, ze které je dále přes olejový filtr dopravován na ložiska klikového hřídele. Olejový chladič je umístěn nízko, hned za levým dílem sideblade za bočními dveřmi.
Kdo by si nevzpomněl na dech beroucí krásu vysokých přímých trubek sání, které kdysi mívaly vozy formule 1? Podobné má také R8. Jsou vyrobeny z hliníkové slitiny, měří 23 cm a jsou integrovány do dvouvětvového systému sání, který začíná za bočními dveřmi a přes vzduchový filtr přivádí vzduch ke dvěma škrticím klapkám. V nízkých otáčkách a při nízkém zatížení je aktivována v sání klapka, která pomáhá vytvářet víření, usnadňující tvorbu optimální směsi pro dosažení vysokého točivého momentu.
Řídicí jednotka motoru používá nejrychlejší procesor, jaký je dnes na trhu k dispozici – označovaný „Green Oak“. Dva systémy Motronic 9.1 řídí motormanagement, vzájemně se přitom doplňují v duchu pravidla master-slave, když odesílají příkazy systému zapalování. Palivo se vstřikuje přímo do spalovacího prostoru prostřednictvím jednootvorových trysek, které vytvářejí uvnitř válce vír optimální pro tvorbu vhodné směsi. Tím se podporují velmi dobré vlastnosti při plném zatížení, kdy je válec vnitřně chlazen, snižuje se riziko vzniku klepání a vytvářejí podmínky pro vyšší kompresní poměr 12,5:1. Oba vačkové hřídele čtyřventilového rozvodu mají plynule variabilní časování, zajišťující motoru sportovní charakteristiku.
Základním kriteriem pro konfiguraci výfukového systému motoru sportovního vozu je výkon. Mezi další požadavky lze počítat také nízký protitlak ve výfukovém potrubí a sběrné potrubí, optimalizované v zájmu zvýšení točivého momentu a výkonu prostřednictvím definované délky větví vedoucích od jednotlivých válců.
Klíčovým dílem vozu s motorem uprostřed je přepážka mezi prostorem pro cestující a motorem. Plochy kovových plátů na této přepážce jsou z obou stran izolovány speciálním tlumicím materiálem a také skleněný kryt motoru je vyroben ze speciálního akusticky optimalizovaného laminovaného skla se dvěma vrstvami a silným zvuk zadržujícím filmem. Dynamický charakter sportovního automobilu neplyne jen z jeho výkonu a točivého momentu, ale důležité jsou také vhodně zvolené převodové poměry. Převodovka má šest stupňů, které mohou být ovládány buď třecí spojkou a řadicí pákou nebo sekvenčním řazením s převodovkou R tronic. Sekvenční převodovka R tronic umožňuje ještě lepší výkony a hbitější změny převodového poměru a přidává další dimenzi řidičské zkušenosti s Audi R8: s ručním řazením páčkami pod volantem, volbou převodu novou pákou sekvenční převodovky nebo v automatickém režimu se dvěma nastaveními a také s funkcí Launch Control pro bleskurychlé rozjezdy. Řidičovy pokyny jsou v přenášeny „by-wire“, tedy výhradně elektronicky.
(Pokračování zítra)
Základní technické údaje
Objem: 4163 cm³
Výkon: 309 kW (420 k) při 7800/min
Točivý moment: 430 N.m při 4500-6000/min
Rychlost: 301 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,6 s
Kombin.spotřeba: 13,6 l/100 km
JL, 9.5.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout