Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi R8 (I) - „výkladní skříň“ z Ingolstadtu

Jako první automobil značky Audi s motorem uprostřed těží R8 nejen z rozsáhlých technických zkušeností značky, ale také interpretuje známý design vozů Audi v nové, extrémní formě.

„Naší snahou bylo vytvořit silný sportovní automobil s neobyčejně elegantní karoserií,“ poznamenal Walter de'Silva, šéfdesignér.
Tvar sportovního vozu je totiž do velké míry „výkladní skříní“ automobilky a jako takový má ztělesňovat hodnoty značky více než ostatní modely. Navíc design musí odpovídat v široké míře funkčním požadavkům.
Velké otvory na přídi a zádi přivádějící, resp. odvádějící vzduch jsou důležitým designérským prvkem. Jejich velikost nebyla určena invencí designéra, ale výpočtem potřebného množství vzduchu pro chlazení výkonného motoru a brzd. Návrháři v oddělení designu mají bohaté zkušenosti s vytvářením výkonných modelů označovaných písmeny R a RS.
U elegantního silničního vozu je vždy nezbytné respektovat hledisko aerodynamiky. Nápadné a esteticky nepřípustné spoilery známé ze závodních vozů byly od počátku zapovězeny a směrovou stabilitu tak udržuje složitá soustava difuzérů pod vozem a nenápadný automaticky výsuvný zadní spoiler. Technika je jasně ukázána světu: v rozhodujících místech je struktura vozu odhalena, aby mohli všichni vidět, co je pod povrchem.
Proporce automobilu jsou pochopitelně dány koncepcí s motorem uprostřed: řidičovo sedadlo je posunuto vpřed, za ním je umístěn motor V8 4.2, stejně jako v případě závodních vozů, s nimiž R8 sdílí název. Charakteristickým prvkem bočního pohledu je díl označovaný jako tzv. sideblade: vedle toho, že funguje jako klapka, směřující chladicí vzduch k motoru, také vůz opticky rozděluje
do dvou sekcí - pro posádku a zónu pro komponenty hnacího agregátu.
Xenonové světlomety s čočkou o průměru 70 mm propůjčují tváři modelu R8 jasný, upřený pohled – ohraničený unikátními denními potkávacími světly z 12 světelných diod. Příplatková světla z LED-prvků jsou ryzím ztělesněním inovací. Od konce roku 2007 bude Audi R8 prvním automobilem se světelnými diodami pro osvětlení vozidla.
Reflektorové odrazové plochy jsou upořádané kolem vysokovýkonného projektorového systému se světelnými diodami. Vzhled zádě charakterizuje horizontální odtrhová hrana s integrovaným spoilerem. Stejně jako vpředu je také vzadu dvojice velkých výdechů s horizontálním žebrováním, odvádějící vzduch. Protože byly poprvé použity výhradně světelné diody, mají komponenty světel výrazný trojrozměrný vzhled bez ohledu na úhel, ze kterého se na ně díváte.
Krátkou střechu ohraničuje na jejím zadním konci třetí brzdové světlo, které současně vytváří horní hranu průhledného krytu motoru. To je další vizuální prvek, vystavující motor jako umělecký předmět uvnitř velké vitríny. Lze jej sledovat dokonce v noci, neboť dvě sady tří bílých diod aktivované s funkcí coming home/leaving home osvětlují motorový prostor. Tento showroom může být za příplatek vybaven díly z pravého kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny pro zvláště luxusní vzhled.
Velké difuzory končící v zadním nárazníku ukazují jak velký vliv měla při tvarování vozu aerodynamika. Samočinně výsuvný spoiler reaguje s proudícím vzduchem, takže výsledkem je dodatečná přítlačná síla, zvyšující účinnost aerodynamického tvarování komponentů pod vozem. Při nízkých rychlostech je ukryt v siluetě karoserie, která díky propracované aerodynamice nepotřebuje rozměrné pevné spoilery.
Poté, co se karoserie v Neckarsulmu svaří a snýtuje, je všech 52 připojovacích míst pro nápravy a řízení vyrobeno během jediné operace. Automatická linka vrtá a řeže závity a otvory s přesností na jednu desetinu milimetru. Díky tomu je geometrie náprav realizována s velkou přesností. Automatický kontrolní systém na výrobní lince skenuje 220 měřicích bodů na každé karoserii 95 laserovými snímači, aby byla přesnost také spolehlivě prověřena.
Se základní cenou 2 981 300 Kč je Audi R8 má na trhu velmi konkurenceschopné postavení, pokud uvážíme jeho technologické standardy, jízdní výkony, vysokou kvalitu a výbavu. Manufaktura ve výrobní závodě v Neckarsulmu je připravena na denní produkci 20 vozů. Nejdůležitějšími odbytišti nové R8 bude Německo, USA a Velká Británi.
(Protože se jedná o zajímavý automobil, tak se mu budeme věnovat podrobně ještě v následujících dnech)

Jindřich Lasík, 7.5.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar