Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Q7 4.2 TDI - osmiválcové SUV

Audi uvádí na trh nejvýkonnější dieselové SUV na světě: motor V8 v Audi Q7 4.2 TDI dosahuje výkonu 326 k a točivého momentu 760 Nm. Moderní osmiválcový motor je zajímavý nejen svými výkony, ale také spotřebou 11,1 l na 100 km.

Pod kapotou nového Audi Q7 4.2 TDI je nejvýkonnější osmiválcový sériový turbodiesel, jaký dosud Audi vyrobilo. Stejně jako všechny ostatní motory v řadě Q7, patří osmiválec k nové generaci motorů s uspořádáním válců do V. Úhel, který svírají dvě řady válců činí 90° a blok měří na délku jen 520 mm. Velkoobjemový motor TDI, se zdvihovým objemem 4134 cm3, má rozvodový mechanismus poháněný bezúdržbovým řetězem, který roztáčí nejen 4 vačkové hřídele, ale také příslušenství motoru.
Kliková skříň je vyrobena z moderní litiny, ve které je uhlík uspořádán ve formě lamel, což dává materiálu mimořádnou pevnost a ve své objemové kategorii nízkou hmotnost motoru (257 kg).
Motor V8 TDI je mimořádným konstruktérským dílem, které dokládá vedoucí roli značky v oblasti vznětových motorů. Klikový hřídel je vykován z chrom-molybdenové slitiny oceli, zatímco písty jsou odlitky z hliníkové slitiny. Elektronicky ovládané klapky v sacím potrubí vyvolávají řízené víření v závislosti na zatížení motoru.
Malé piezoelektricky ovládané vstřikovače, integrované v systému common rail, jsou aktivovány s velkou rychlostí a s vysokou přesností. Mohou provést až 5 vstřiků během jednoho pracovního cyklu ve válci. Dvě turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek zajišťují velkorysý točivý moment již v nízkých otáčkách motoru a současně vysoký výkon ve vyšších otáčkách. Velké mezichladiče snižují teplotu stlačeného vzduchu.
Motor 4.2 TDI dodává 760 Nm točivého momentu, který na této hodnotě setrvává mezi 1800 a 2500 min-1. Řidič přitom může vychutnávat výkonovou rezervu při jakýchkoli otáčkách. Při 3750 otáčkách generuje osmiválec výkon 240 kW – díky němuž je Audi Q7 nejdynamičtějším modelem třídy SUV se vznětovým motorem. Výkonné Q7 zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,4 s a nejvyšší rychlost činí 236 km/h.
Audi Q7 4.2 TDI přenáší sílu přes šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic, jejíž program Dynamic shift (DSP) rozhoduje o vhodné změně převodového stupně a přihlíží při tom na aktuální jízdní styl řidiče, profil trasy a aktuální podmínky na silnici. Speciální sportovní program podporuje jízdní styl řidiče, který vždy může aktuální volbu ovlivnit buď změnou polohy voliče na středové konzole nebo pohybem páček pod volantem, které jsou dodávány za příplatek.
Stejně jako všechna ostatní Audi Q7, má i motorizace 4.2 TDI mezinápravový diferenciál se zvýšenou svorností, umožňující asymetrické resp. dynamické rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Za běžných podmínek je hnací moment rozdělen v poměru 40:60.
Podvozek umocňuje dynamiku vozu a je přitom jedno, jestli mluvíme o rychlé jízdě v lehkém terénu nebo na silnici. Velmi dobrou ovladatelnost, vysokou míru aktivní bezpečnosti a současně komfort zajišťuje sériově dodávané adaptivní pneumatické pérování a elektronicky řízené tlumiče s minimalizací náklonů karoserie v zatáčkách.
Řidič může zvolit jeden ze tří programů adaptivního pneumatického pérování: dynamický, komfortní a automatický. Spolu s režimem off-road a režimy pro zvednutí vozu nabízí systém 5 různých využitelných světlých výšek karoserie. V režimu off-road je světlá výška 205 mm, pro pohodlné nakládání zavazadel může být záď snížena o 71 mm.
Všechna čtyři kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých trojúhelníkových ramenech, většina komponentů podvozku je z hliníkové slitiny.
Audi Q7 4.2 TDI vyjíždí na 18“ kolech z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 255/55 R18. Čtyři kotoučové brzdy mají velkorysé rozměry: přední vnitřně chlazené kotouče mají průměr 350 mm, zadní dokonce 358 mm.
Standardní výbava obsahuje např. adaptivní pneumatické pérování, informační systém řidiče, tempomat a elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Úhel, pod kterým se víko otevírá, může být naprogramován podle potřeb uživatelů.
Řidiče podporuje několik asistenčních systémů. Nová technika - Audi lane assist – má v silném SUV svou premiéru. Od rychlosti asi 65 km/h výše varuje řidiče mírnými vibracemi volantu před nechtěným opuštěním jízdního pruhu. Jestliže řidič jednoznačně neindikuje změnu směru jízdy směrovým ukazatelem, vibrace jej na tuto situaci upozorní krátce před a během přejíždění dělicí čáry na vozovce.
Pokročilý Audi parking system advanced využívá kameru pro sledování prostoru za vozem. Příplatkový adaptivní tempomat je založen na informacích z radaru, umístěného na přídi a sledování odstupu od vozidel jedoucích ve stejném jízdním pruhu. Tento systém je kombinován s brzdovým asistentem Audi braking guard. Audi side assist sleduje mrtvý úhel prostřednictvím radaru a informuje řidiče v případě, že by vozidlo přijíždějící zezadu mohlo ohrozit změnu jízdního pruhu. Dynamický charakter 5,09 m dlouhého Audi Q7 může být zvýšen mnoha dalšími doplňky. Jako příklad mohou posloužit kola z lehkých slitin o průměru až 21“, střešní okno nebo systémy k bezpečnému uložení zavazadel. Audi Q7 nabízí až sedm sedadel uspořádaných do třech řad za sebou, přičemž sedadla ve druhé řadě jsou samostatně podélně nastavitelná v rozmezí 100 mm. Sedadla druhé a třetí řady lze sklápět, takže vzadu je možné vytvořit prostor pro zavazadla a náklad o velikosti až 2035 litrů, v pětimístném uspořádání 775 litrů, což je nejlepší hodnota ve třídě SUV.
Základní cena Audi Q7 4.2 TDI na českém trhu je stanovena na 2 098 700 Kč.

JL, 13.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar