Audi Q5 - malý, ale sportovní offroad
Na právě probíhajícím pekingském autosalonu prezentuje Audi nový model Audi Q5, který v sobě kombinuje dynamiku sportovního sedanu s variabilním interiérem. Výkonné a úsporné motory, stálý pohon všech kol quattro® a agilní podvozek tvoří vhodné spojení pro silnici i terén.
Již rozměry naznačují, že přichází nejsportovnější SUV své třídy – délka 4,63 m, šířka 1,88 m, výška 1,65 m a k tomu nejnižší hodnota součinitele odporu vzduchu ve své třídě: cx = 0,33.
Přídi dominuje charakteristická maska chladiče Singleframe doplněná výraznými světlomety, na přání v bi-xenonovém provedení a denními světlomety z diod LED.
Profil vozu utvářejí velká kola a elegantní linie střechy s decentními podélnými lištami pro nosiče. Při pohledu zezadu prozrazuje rodinnou příbuznost s větším Audi Q7 víko zavazadlového prostoru, které je podobně jako přední kapota z hliníku. Zadní svítilny jsou v provedení s výraznou světelnou technikou LED.
Rozvor 2,81 metru není pouze nejlepší hodnotou v segmentu, ale předpokladem pro velkorysou nabídku prostoru pro pět cestujících. V interiéru používá sice typický styl značky, ale interpretuje ho svým vlastním způsobem: např. přístrojová deska orientovaná na řidiče má vyšší stavbu v souladu se zvýšenou polohou sedadla.
Opěradla zadních sedadel mají nastavitelný sklon a pro jejich sklápění stačí zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru a opěradla se samočinně sklopí na sedáky. Objem zavazadlového prostoru se zvětší z 540 na 1560 litrů, přičemž pod podlahou se nachází ještě další úložný prostor. Kdo si objedná zadní lavici „plus“, získá výhodu podélného posuvu v rozsahu 100 mm. Pro přepravu dlouhých předmětů bude v nabídce sedadlo předního spolujezdce se sklopným opěradlem.
Sériově je vůz vybaven elektromechanickou parkovací brzdou, inteligentním čipovým klíčkem, automatickou klimatizací a displejem mezi sdruženými přístroji, na němž je mj. ukazatel ideálního převodového stupně pro úspornou jízdu. Ovládací terminál MMI dodávaný ve spojení s navigačním systémem se představuje v nové generaci, grafika a ovládání velkým otočným tlačítkem je nyní ještě více intuitivní.
Audi Q5 přichází se třemi motory, jedním zážehovým a dvěma vznětovými TDI, všechny s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem.
Od základu nově vyvinutý 2.0 TFSI sdružuje tři technicky náročné prvky – přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování benzinu a inovativní systém variabilního řízení zdvihu ventilů Audi valvelift. Velký točivý moment 350 N.m je k dispozici již od 1500/min a na této úrovni zůstává až do 4200/min. Největší výkon je vyladěn na 155 kW (211 k), takže zvládne sprint na 100 km/h za 7,2 s a rychlost 222 km/h. V kombinovaném režimu EU spotřebuje jen 8,5 l/100 km.
Vznětovému přeplňovanému čtyřválci 2.0 TDI dodává vysokou kulturu běhu nová vstřikovací soustava common rail a stejně jako u zážehového motoru také dvojice vyrovnávacích hřídelů. Turbodiesel dosahuje úctyhodného točivého momentu 350 N.m od 1750 do 2500/min a největšího výkonu 125 kW (170 k). Průměrná spotřeba jen 6,7 l/100 km je dokladem úspěšné strategie Audi pro zvyšování účinnosti motorů. Zrychlení: 9,5 s, rychlost: 204 km/h.
Nejvýkonnějším motorem je vidlicový šestiválec 3.0 TDI s výkonem 176 kW (240 k) a točivým momentem 500 N.m od 1500 do 3000/min. Díky suverénnímu průběhu točivého momentu zrychlí šestiválec na „stovku“ během 6,5 s a poté lze pokračovat až do 225 km/h. V průměru se spokojí se 7,7 l/100 km.
Motor 2.0 TDI přenáší svoji sílu na šestistupňovou mechanickou převodovku, zatímco u 3.0 TDI a 2.0 TFSI sází Audi na inovativní techniku v podobě nové sedmistupňové převodovky S tronic se dvěma spojkami, která dokáže přeřadit během několika setin sekundy.
Stejně jako u Audi A4 došlo k posunutí přední pětiprvkové nápravy více dopředu, což umožnilo prodloužit rozvor a dosáhnout tak ideálního rozdělení hmotnosti vozu mezi nápravy.
Audi Q5 se vyrábí výhradně se stálým pohonem všech kol a s rozdělením sil v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu. Tato charakteristika s větším důrazem na zadní nápravu zvyšuje požitek z jízdy. V případě potřeby dokáže quattro® přenášet až 65 % točivého momentu na přední nebo až 85 % na zadní kola.
Také podvozek zdůrazňuje sportovní charakter, v konstrukci pětiprvkové přední nápravy a zadní nápravy s příčnými lichoběžníkovými rameny jsou zastoupeny lehké hliníkové díly. Standardně se montují 17“ kola z lehkých slitin s pneumatikami rozměru 235/65, na přání lze zvolit kola až do průměru ráfku 20“.
Jízda v novém na výkon orientovaném SUV je precizní, spontánní, bezpečná a současně komfortní. Nový stabilizační systém ESP je rozšířený o inovativní funkce, které konkurence nenabízí. Například zatížení střechy může dosahovat až 100 kilogramů, čímž se zvyšuje těžiště vozu. ESP však rozpozná, kdy je namontován originální střešní nosič, a v mezních situacích zasahuje dříve.
Audi Q5 si poradí jak s dvoutunovým přívěsem, tak s náročnějším terénem, v němž přijde ke slovu sériově montovaný asistent pro sjíždění prudkých svahů, který udržuje zvolenou rychlost menší než 30 km/h. Během provozu mimo zpevněnou vozovku pracuje stabilizační systém ESP i protiblokovací brzdový systém ABS podle speciálního terénního programu.
Vůz zvládne stoupavost 31º (60 %), díky krátkému přednímu převisu dosahuje přední nájezdový úhel hodnoty 25º a přechodový úhel 17,5º. Ani 20 cm světlé výšky není v terénu k zahození, při brodění si může řidič dovolit vjet do hloubky 50 cm.
Požitek z jízdy může vyvolat na přání dodávaný systém Audi drive select pro předvolbu komfortní, automatické nebo sportovní charakteristiky řízení, tlumičů a hnacího ústrojí. Ovládacím systémem MMI si může řidič individuálně naprogramovat vlastní, čtvrtý režim.
Součástí standardní výbavy je mj. audiosystém s osmi reproduktory, který lze na přání libovolně rozšiřovat o další prvky, jako Bluetooth, přehrávač DVD, televizní přijímač, inteligentní hlasové ovládání nebo highendová zvuková aparatura dánského specialisty Bang & Olufsen. Špičkový navigační systém pracuje s novým trojrozměrným zobrazováním map, uložené na pevném disku.
Na přání lze výbavu rozšířit o další luxusní prvky a nejmodernější asistenční systémy, k nimž patří např. Audi parking system advanced se zpětnou kamerou (usnadňuje parkování), Audi lane assist (varuje před nechtěným opuštěním jízdního pruhu), Audi side assist (sleduje provoz ve slepých úhlech a varuje řidiče před případným nebezpečím při změně jízdního pruhu), adaptive světlo (dynamické světlomety do zatáček) a adaptivní tempomat (udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu).
Pro nejnáročnější zákazníky jsou připravené ještě třeba bezklíčový přístupový systém advanced key, sledování tlaku v pneumatikách, skleněná panoramatická střecha, třízónová automatická klimatizace, sluneční roletky pro zadní boční okna, elektrické zavírání víka zavazadlového prostoru, sklopné závěsné zařízení, elektrické seřizování, vyhřívání a odvětrávání předních sedadel apod.
Vůz Audi Q5 bude na českém trhu k dispozici koncem roku, cena zatím nebyla stanovena.
JL, 23.4.2008
.
Přídi dominuje charakteristická maska chladiče Singleframe doplněná výraznými světlomety, na přání v bi-xenonovém provedení a denními světlomety z diod LED.
Profil vozu utvářejí velká kola a elegantní linie střechy s decentními podélnými lištami pro nosiče. Při pohledu zezadu prozrazuje rodinnou příbuznost s větším Audi Q7 víko zavazadlového prostoru, které je podobně jako přední kapota z hliníku. Zadní svítilny jsou v provedení s výraznou světelnou technikou LED.
Rozvor 2,81 metru není pouze nejlepší hodnotou v segmentu, ale předpokladem pro velkorysou nabídku prostoru pro pět cestujících. V interiéru používá sice typický styl značky, ale interpretuje ho svým vlastním způsobem: např. přístrojová deska orientovaná na řidiče má vyšší stavbu v souladu se zvýšenou polohou sedadla.
Opěradla zadních sedadel mají nastavitelný sklon a pro jejich sklápění stačí zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru a opěradla se samočinně sklopí na sedáky. Objem zavazadlového prostoru se zvětší z 540 na 1560 litrů, přičemž pod podlahou se nachází ještě další úložný prostor. Kdo si objedná zadní lavici „plus“, získá výhodu podélného posuvu v rozsahu 100 mm. Pro přepravu dlouhých předmětů bude v nabídce sedadlo předního spolujezdce se sklopným opěradlem.
Sériově je vůz vybaven elektromechanickou parkovací brzdou, inteligentním čipovým klíčkem, automatickou klimatizací a displejem mezi sdruženými přístroji, na němž je mj. ukazatel ideálního převodového stupně pro úspornou jízdu. Ovládací terminál MMI dodávaný ve spojení s navigačním systémem se představuje v nové generaci, grafika a ovládání velkým otočným tlačítkem je nyní ještě více intuitivní.
Audi Q5 přichází se třemi motory, jedním zážehovým a dvěma vznětovými TDI, všechny s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem.
Od základu nově vyvinutý 2.0 TFSI sdružuje tři technicky náročné prvky – přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování benzinu a inovativní systém variabilního řízení zdvihu ventilů Audi valvelift. Velký točivý moment 350 N.m je k dispozici již od 1500/min a na této úrovni zůstává až do 4200/min. Největší výkon je vyladěn na 155 kW (211 k), takže zvládne sprint na 100 km/h za 7,2 s a rychlost 222 km/h. V kombinovaném režimu EU spotřebuje jen 8,5 l/100 km.
Vznětovému přeplňovanému čtyřválci 2.0 TDI dodává vysokou kulturu běhu nová vstřikovací soustava common rail a stejně jako u zážehového motoru také dvojice vyrovnávacích hřídelů. Turbodiesel dosahuje úctyhodného točivého momentu 350 N.m od 1750 do 2500/min a největšího výkonu 125 kW (170 k). Průměrná spotřeba jen 6,7 l/100 km je dokladem úspěšné strategie Audi pro zvyšování účinnosti motorů. Zrychlení: 9,5 s, rychlost: 204 km/h.
Nejvýkonnějším motorem je vidlicový šestiválec 3.0 TDI s výkonem 176 kW (240 k) a točivým momentem 500 N.m od 1500 do 3000/min. Díky suverénnímu průběhu točivého momentu zrychlí šestiválec na „stovku“ během 6,5 s a poté lze pokračovat až do 225 km/h. V průměru se spokojí se 7,7 l/100 km.
Motor 2.0 TDI přenáší svoji sílu na šestistupňovou mechanickou převodovku, zatímco u 3.0 TDI a 2.0 TFSI sází Audi na inovativní techniku v podobě nové sedmistupňové převodovky S tronic se dvěma spojkami, která dokáže přeřadit během několika setin sekundy.
Stejně jako u Audi A4 došlo k posunutí přední pětiprvkové nápravy více dopředu, což umožnilo prodloužit rozvor a dosáhnout tak ideálního rozdělení hmotnosti vozu mezi nápravy.
Audi Q5 se vyrábí výhradně se stálým pohonem všech kol a s rozdělením sil v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu. Tato charakteristika s větším důrazem na zadní nápravu zvyšuje požitek z jízdy. V případě potřeby dokáže quattro® přenášet až 65 % točivého momentu na přední nebo až 85 % na zadní kola.
Také podvozek zdůrazňuje sportovní charakter, v konstrukci pětiprvkové přední nápravy a zadní nápravy s příčnými lichoběžníkovými rameny jsou zastoupeny lehké hliníkové díly. Standardně se montují 17“ kola z lehkých slitin s pneumatikami rozměru 235/65, na přání lze zvolit kola až do průměru ráfku 20“.
Jízda v novém na výkon orientovaném SUV je precizní, spontánní, bezpečná a současně komfortní. Nový stabilizační systém ESP je rozšířený o inovativní funkce, které konkurence nenabízí. Například zatížení střechy může dosahovat až 100 kilogramů, čímž se zvyšuje těžiště vozu. ESP však rozpozná, kdy je namontován originální střešní nosič, a v mezních situacích zasahuje dříve.
Audi Q5 si poradí jak s dvoutunovým přívěsem, tak s náročnějším terénem, v němž přijde ke slovu sériově montovaný asistent pro sjíždění prudkých svahů, který udržuje zvolenou rychlost menší než 30 km/h. Během provozu mimo zpevněnou vozovku pracuje stabilizační systém ESP i protiblokovací brzdový systém ABS podle speciálního terénního programu.
Vůz zvládne stoupavost 31º (60 %), díky krátkému přednímu převisu dosahuje přední nájezdový úhel hodnoty 25º a přechodový úhel 17,5º. Ani 20 cm světlé výšky není v terénu k zahození, při brodění si může řidič dovolit vjet do hloubky 50 cm.
Požitek z jízdy může vyvolat na přání dodávaný systém Audi drive select pro předvolbu komfortní, automatické nebo sportovní charakteristiky řízení, tlumičů a hnacího ústrojí. Ovládacím systémem MMI si může řidič individuálně naprogramovat vlastní, čtvrtý režim.
Součástí standardní výbavy je mj. audiosystém s osmi reproduktory, který lze na přání libovolně rozšiřovat o další prvky, jako Bluetooth, přehrávač DVD, televizní přijímač, inteligentní hlasové ovládání nebo highendová zvuková aparatura dánského specialisty Bang & Olufsen. Špičkový navigační systém pracuje s novým trojrozměrným zobrazováním map, uložené na pevném disku.
Na přání lze výbavu rozšířit o další luxusní prvky a nejmodernější asistenční systémy, k nimž patří např. Audi parking system advanced se zpětnou kamerou (usnadňuje parkování), Audi lane assist (varuje před nechtěným opuštěním jízdního pruhu), Audi side assist (sleduje provoz ve slepých úhlech a varuje řidiče před případným nebezpečím při změně jízdního pruhu), adaptive světlo (dynamické světlomety do zatáček) a adaptivní tempomat (udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu).
Pro nejnáročnější zákazníky jsou připravené ještě třeba bezklíčový přístupový systém advanced key, sledování tlaku v pneumatikách, skleněná panoramatická střecha, třízónová automatická klimatizace, sluneční roletky pro zadní boční okna, elektrické zavírání víka zavazadlového prostoru, sklopné závěsné zařízení, elektrické seřizování, vyhřívání a odvětrávání předních sedadel apod.
Vůz Audi Q5 bude na českém trhu k dispozici koncem roku, cena zatím nebyla stanovena.
JL, 23.4.2008
.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














