Audi Q5 hybrid quattro - výkon 245 k, spotřeba 6,9 l
Koncem roku přijde do prodeje první velkosériově vyráběný hybridní model Audi, který ke svému pohonu používá dva zdroje hnací síly. Audi Q5 hybrid quattro nabídne svým uživatelům výkon motoru V6, ale spokojí se s podobně skromným množstvím paliva jako čtyřválcové TDI.
V číselném vyjádření to znamená 6,9 l/100 km v kombinovaném režimu EU, což je pro SUV s celkovým výkonem 180 kW (245 k) a točivým momentem 480 N.m pozoruhodná hodnota. Hybridní jednotku tvoří upravený zážehový motor 2.0 TFSI o výkonu 155 kW (211 k) a elektromotor (40 kW/210 N.m), uložený mezi motorem a upravenou osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic bez tradičního kapalinového měniče momentu. Spojení mezi spalovacím motorem a elektromotorem obstarává lamelová spojka v olejové lázni.
Vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 s a z 80 na 120 km/h na pětku za 5,9 s. Nejvyšší rychlost je 222 km/h. Hybridní SUV dokáže jet čistě elektricky rychlostí až 100 km/h a při ustálené rychlosti 60 km/h umožňuje kapacita akumulátorů Li-Ion ujet přibližně tři kilometry. Sada akumulátorů váží jen 38 kg a zabírá prostor o objemu pouhých 26 litrů. A nijak neomezuje zavazadlový prostor, neboť je uložena na chráněném místě pod podlahou. Sadu s nominální kapacitou 1,3 kWh, napětím 266 V a výkonem 39 kW tvoří 72 článků.
Hybridní pohon pracuje v pěti různých režimech. Hnací sílu může poskytovat výhradně spalovací motor, pouze elektromotor nebo obě jednotky společně. Další funkce spočívá v rekuperaci kinetické energie a v podpoře spalovacího motoru elektromotorem během akcelerace.
Řidič si vybírá ze tří jízdních programů tlačítkem na středové konzole nebo pákou voliče. Program EV upřednostňuje elektrický pohon a program D reguluje činnost obou zdrojů hnací síly s ohledem na optimalizaci spotřeby paliva, zatímco režim S a manuálně ovládané řazení převodovky tiptronic podporují sportovní styl jízdy.
Na přidání plynu reaguje spalovací motor, zatímco elektrický stroj pracuje jako generátor, který napájí spotřebiče a dobíjí akumulátor. Při maximální akceleraci se však jako elektromotor připojí ke spalovacímu motoru, aby ho podpořil. V režimu S je pak krátkodobě k dispozici nejvyšší systémový výkon.
Pokud uvolníte pedál plynu, potom pracuje elektrický stroj jako generátor, který získává zpět kinetickou energii. Ve většině těchto případů dojde zároveň k odpojení motoru TFSI od hnacího řetězce a elektrický proud získávaný rekuperací je ukládán do akumulátorů Li-Ion.
Za všech situací přenáší hnací sílu obou motorů na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Na nízké hmotnosti karoserie se podílí hliníková kapota motoru a zadní výklopné víko. Využití vysokopevnostních ocelí na kritických místech struktury karoserie zaručuje nejvyšší úroveň tuhosti.
Decentně upravený design karoserie korunují 19“ litá kola z hliníku ve speciálním „hybridním“ provedení, které svými deseti paprsky připomíná lopatky turbíny. Pneumatiky mají rozměr 235/55. Na přání nabízí Audi další kola s průměrem 19 a 20 palců.
JL, 31.3.2011
Vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 s a z 80 na 120 km/h na pětku za 5,9 s. Nejvyšší rychlost je 222 km/h. Hybridní SUV dokáže jet čistě elektricky rychlostí až 100 km/h a při ustálené rychlosti 60 km/h umožňuje kapacita akumulátorů Li-Ion ujet přibližně tři kilometry. Sada akumulátorů váží jen 38 kg a zabírá prostor o objemu pouhých 26 litrů. A nijak neomezuje zavazadlový prostor, neboť je uložena na chráněném místě pod podlahou. Sadu s nominální kapacitou 1,3 kWh, napětím 266 V a výkonem 39 kW tvoří 72 článků.
Hybridní pohon pracuje v pěti různých režimech. Hnací sílu může poskytovat výhradně spalovací motor, pouze elektromotor nebo obě jednotky společně. Další funkce spočívá v rekuperaci kinetické energie a v podpoře spalovacího motoru elektromotorem během akcelerace.
Řidič si vybírá ze tří jízdních programů tlačítkem na středové konzole nebo pákou voliče. Program EV upřednostňuje elektrický pohon a program D reguluje činnost obou zdrojů hnací síly s ohledem na optimalizaci spotřeby paliva, zatímco režim S a manuálně ovládané řazení převodovky tiptronic podporují sportovní styl jízdy.
Na přidání plynu reaguje spalovací motor, zatímco elektrický stroj pracuje jako generátor, který napájí spotřebiče a dobíjí akumulátor. Při maximální akceleraci se však jako elektromotor připojí ke spalovacímu motoru, aby ho podpořil. V režimu S je pak krátkodobě k dispozici nejvyšší systémový výkon.
Pokud uvolníte pedál plynu, potom pracuje elektrický stroj jako generátor, který získává zpět kinetickou energii. Ve většině těchto případů dojde zároveň k odpojení motoru TFSI od hnacího řetězce a elektrický proud získávaný rekuperací je ukládán do akumulátorů Li-Ion.
Za všech situací přenáší hnací sílu obou motorů na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Na nízké hmotnosti karoserie se podílí hliníková kapota motoru a zadní výklopné víko. Využití vysokopevnostních ocelí na kritických místech struktury karoserie zaručuje nejvyšší úroveň tuhosti.
Decentně upravený design karoserie korunují 19“ litá kola z hliníku ve speciálním „hybridním“ provedení, které svými deseti paprsky připomíná lopatky turbíny. Pneumatiky mají rozměr 235/55. Na přání nabízí Audi další kola s průměrem 19 a 20 palců.
JL, 31.3.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout