Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Q5 Sportback a SQ5 Sportback TDI - sportovní a elegantní

Audi představuje po modelech e-tron Sportback a Q3 Sportback třetí vůz kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle) – Q5 Sportback. Kupé s dynamickým designem osloví zákazníky, kteří oceňují expresivní design a technické inovace stejně jako sportovní charakter a vysokou úroveň praktické využitelnosti.

Audi Q5 Sportback zaujme silným charakterem,. Osmiúhelníkovou masku chladiče Singleframe obklopují ze stran velké otvory pro přívod vzduchu. Světlomety s výrazným designem světel pro denní svícení používají technologii LED, na přání dokonce Matrix LED. Rozšíření bočních prahů pod dveřmi dodává CUV stabilitu a robustnost. Nízká plocha bočních oken směrem k zádi rychle klesá a třetí boční okno má vzadu špičaté zakončení.


Na přání dodává Audi zadní svítilny s novou digitální technologií OLED. Každá je vybavena třemi organickými elektroluminiscenčními diodami, které jsou rozděleny na šest segmentů. Mimořádně homogenně svítící červené prvky OLED lze díky segmentaci individuálně ovládat, a tím vytvářet různé světelné designy. Zákazníci si mohou při objednávce vybírat ze tří specifických designů zadních svítilen. Ke každému z nich náleží jedinečné dynamické funkce osvětlení „coming home“ a „leaving home“. Další, sportovní vzhled svítilen se aktivuje při přepnutí systému Audi drive select do režimu „dynamic“. Pokud se jiné vozidlo přiblíží zezadu ke stojícímu vozu Q5 Sportback na méně než dva metry, všechny segmenty OLED se rozsvítí díky detekci blízkosti.


Q5 Sportback je s vnější délkou 4,69 metru o sedm milimetrů delší než výchozí model Q5 při shodné vnější výšce (1,66 m) a šířce (1,89 m). Stejně nízký je i součinitel aerodynamického odporu vzduchu 0,30. Dlouhý rozvor náprav 2,82 m vytváří velkorysý vnitřní prostor.


Zadní sedadla plus

Zavazadlový prostor pojme 510 litrů, se sklopenými opěradly zadních sedadel to je 1480 litrů při využití celé výšky interiéru až po strop. Na přání může být vybaven zadními sedadly plus, která jsou podélně posuvná a mají nastavitelný sklon opěradel. V případě potřeby se zvětší objem zavazadlového prostoru v základním uspořádání až o 60 litrů.

Verze s motorem 2.0 TDI o výkonu 150 kW (204 k) si například poradí s přívěsem o hmotnosti až 2,4 tuny (brzděný, stoupání max. 12 procent). Podélné střešní nosiče se dodávají na přání. Bezpečné sjíždění úseků s prudkým klesáním v kopcovitém terénu zajistí asistent pro sjíždění strmých svahů.


Vzduchové odpružení adaptive air suspension

U S line sériově dodávaný sportovní podvozek nabízí díky tuhému nastavení bezprostřední kontakt s vozovkou. Jako alternativu nabízí Audi podvozek s elektronicky řízenými tlumiči nebo komfortní adaptivní vzduchové odpružení. Vzduchové odpružení mění světlou výšku vozidla v rozsahu 60 mm. Pro jízdu po nezpevněných cestách lze světlou výšku zvětšit až o 45 mm. Při rychlé jízdě se karoserie automaticky sníží o 15 mm.


Dvě jednotky TDI a jeden motor TFSI

Audi Q5 Sportback vstupuje na evropské trhy se třemi motory – dvěma jednotkami TDI a jedním TFSI. Jejich výkony pokrývají rozsah od 150 kW (204 k) do 210 kW (286 k).

V modelu Q5 Sportback 40 TDI quattro (komb.spotřeba v l/100 km: 5,5 - 5,3) zajišťuje pohon jednotka 2.0 TDI s výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 400 N.m. CUV díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,6 s a v akceleraci může pokračovat až do 222 km/h. Hospodárnost zvyšuje 12V částečně hybridní systém MHEV. Jeho řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče získává při zpomalování elektrickou energii, kterou ukládá do kompaktní sady lithium-iontových akumulátorů. Systém MHEV navíc umožňuje setrvačnou jízdu s vypnutým motorem a činnost systému start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. Druhá výkonová varianta motoru 2.0 TDI bude následovat po uvedení na trh.

Přenos hnací síly vznětového čtyřválce zajišťuje sedmistupňová převodovka S tronic ve spojení s pohonem quattro s technologií ultra. Za normálních podmínek směřuje veškerý výkon na přední kola. V případě potřeby pohonu všech kol, připojí dvě spojky během zlomku sekundy zadní kola k poháněcímu ústrojí – v mnoha situacích k tomu dochází dokonce prediktivně.

Ještě více výkonu a točivého momentu nabízí Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro (komb. spotřeba v l/100 km*: 6,9 - 6,7). V tomto případě jsou příslušné hodnoty 210 kW (286 k) a 620 N.m – to postačuje pro standardní sprint za 5,7 sekundy a rychlost 240 km/h. Systém MHEV pracuje u šestiválce s napětím 48 V a je ještě výkonnější než u čtyřválcového turbodieselu. Osmistupňová převodovka tiptronic řadí hladce a rychle. Trvalý pohon všech kol quattro využívá mechanický mezinápravový diferenciál, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 % a v případě potřeby přenáší většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí.

Se čtyřválcovým zážehovým motorem 2.0 TFSI zvládne Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro (komb. spotřeba v l/100 km*: 7,6- 7,4) sprint z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a umožňuje 240 km/h. Zážehový motor je vyladěn na 195 kW (265 k) a točivý moment 370 N.m. Stejně jako dvoulitrové TDI používá 12V částečně hybridní systém, sedmistupňovou převodovku S tronic a pohon všech kol quattro s technologií ultra.


Digitální a intuitivní

Q5 Sportback přebírá novou techniku v oblastech ovládání, zobrazování, informací a zábavy od modernizovaného modelu Q5. Jedná se o třetí generaci modulární platformy MIB 3 pro informační a zábavní systémy. Kompletní výbava zahrnuje digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus s displejem o úhlopříčce 12,3 palce a průhledový displej. K snadnému a bezpečnému ovládání nejdůležitějších funkcí a ukazatelů slouží multifunkční volant plus.


Informační a zábavní systém MMI navigation plus je propojen s 10,1“ dotykovým displejem. Jeho hlasové ovládání hovorovým jazykem používá znalosti z cloudu. Tuto funkci aktivuje vyslovení hesla „Hej Audi“.


Asistenční systémy

Adaptivní asistent řízení v mnoha jízdních situacích zastane práci řidiče a zajistí zrychlování, zpomalování a udržování vozu v jízdním pruhu. Funkce řízení v příčném směru vyžaduje od řidiče, aby se kapacitního volantu jen dotýkal. Druhým systémem ze světa high-tech je prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje předvídavý styl jízdy. K celkové úrovni bezpečnosti přispívají také systémy, jakým je asistent pro odbočování, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání a upozorňování na nebezpečí při vystupování. Sériově dodávaný systém Audi pre sense city pomáhá předcházet kolizím s účastníky silničního provozu před vozidlem, nebo minimalizovat jejich následky.


Audi SQ5 TDI Sportback

Na vrcholu stojí Audi SQ5 Sportback TDI (komb. spotřeba v l/100 km: 7,1 - 7,0). Třílitrový vznětový motor poskytuje výkon 251 kW (341 k) a točivý moment 700 N.m, který je konstantně dostupný v širokém rozsahu otáček od 1750 min-1 do 3250 min-1. Sytost zvukového projevu motoru V6 zvyšuje generátor zvuku. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,1 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.


Motor 3.0 TDI byl v mnoha detailech modernizován. Místo hliníkových pístů používá písty z kované oceli, která snižuje tepelné ztráty. A vzhledem k vyšší pevnosti nemají nové písty oproti hliníkovým předchůdcům žádnou nevýhodu z hlediska hmotnosti. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily pracují s konstantně vysokou precizností, protože na uzavírání vstřikovací jehly dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek, a to s ještě preciznějším odměřováním i minimálního množství nafty.

Ve výfukovém turbodmychadle se otáčí malé a lehké kolo kompresoru, které dosahuje vysokých otáček mimořádně rychle. To je důležitý faktor pro spontánní nárůst točivého momentu motoru. Chlazení stlačovaného vzduchu přešlo na nový, nepřímý chladič kapalina-vzduch, situovaný mezi oběma řadami válců vidlicového motoru. Krátké dráhy proudění vzduchu v sacím traktu zrychlují nárůst plnicího tlaku.


MHEV a EAV

Jednotka 3.0 TDI disponuje dvěma technologiemi, které snižují spotřebu paliva a zrychlují její reakce. Částečně hybridní systém s napětím 48 V (MHEV) získává při zpomalování zpět výkon až 8 kW. Díky elektrické energii

z lithium-iontových akumulátorů dokáže CUV jet setrvačností s vypnutým motorem až 40 sekund – výkonné zařízení BSG motor poté znovu spustí. Druhým technickým modulem v 48V elektrické síti je elektricky poháněné dmychadlo (EAV). Při rozjezdu a zrychlování z nízkých otáček podporuje spontánní reakce motoru 3.0 TDI urychlením nárůstu plnicího tlaku.

Dva katalyzátory SCR

Co se týče dodatečného čištění výfukových plynů, sází Audi na technologii Twindosing, u níž spolupracují dva katalyzátory SCR. První z nich je uložen hned za sběrným výfukovým potrubím a slouží současně jako filtr pevných částic. Druhý katalyzátor SCR je umístěn ve větší vzdálenosti od motoru, pod podlahou vozidla. Oba katalyzátory se vzájemně doplňují, protože pokrývají různé provozní situace a rozsahy teplot výfukových plynů.


Osmistupňová převodovka tiptronic

Přenos hnací síly prostřednictvím rychle řadící osmistupňové převodovky tiptronic. Trvalý pohon všech kol quattro rozděluje točivý moment podle potřeby variabilně mezi přední a zadní nápravu. Audi je na přání doplní o sportovní diferenciál, který při sportovní jízdě aktivně rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola zadní nápravy. Na kolo na vnější straně zatáčky přenáší větší hnací sílu, protože má větší adhezi – vůz je díky tomu při dynamickém průjezdu zatáčkou ještě agilnější. I při zrychlování na výjezdu z ostré zatáčky je vnějšímu kolu přidělován větší točivý moment pro další zvýšení jízdní dynamiky.


Suverénní preciznost: Podvozek

Podvozek je připraven na sportovní výkony vznětového motoru. Každé kolo má pětiprvkové zavěšení. Standardně se dodávají 20“ kola s pneumatikami rozměru 255/45, alternativně 21“ kola. Přední náprava disponuje brzdovými kotouči s průměrem 375 mm a šestipístkovými brzdovými třmeny z hliníku. Sportovní podvozek S s elektronicky řízenými tlumiči snižuje světlou výšku oproti modelu Q5 Sportback o 30 mm a přesvědčí mimořádně širokým rozsahem mezi nejkomfortnějším a nejdynamičtějším nastavením.

Do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou sdruženy elektronicky řízené tlumiče společně se sportovním diferenciálem (výbava na přání), motorem, řízením a automatickou převodovkou. Řidič může měnit charakteristiku uvedených systémů prostřednictvím šesti režimů. U vozů, vybavených adaptivním vzduchovým odpružením se specifickým nastavením S, je navíc k dispozici sedmý režim „allroad“. Toto vzduchové odpružení přizpůsobuje světlou výšku příslušné jízdní situaci. Dalším technickým modulem z portfolia příplatkové výbavy je dynamické řízení.

Uvedení na trh: předprodej spuštěn, dodání v prvním pololetí 2021

Předprodej pro Českou republiku je spuštěn 1. prosince 2020, první vozy pak dorazí k prodejcům a zákazníkům v průběhu prvního pololetí 2021.

Audi Q5 Sportback od 1 388 900 korun
SQ5 Sportback 1 923 900 korun

Všechny varianty pohonných jednotek zahrnují standardně prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů.



Audi 9.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar