Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron - kompaktní elektromobil

Audi činí s modely Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron další krok ve vývoji designového stylu u elektromobilů. Obě kompaktní SUV přinášejí do sériové výroby tvarová řešení, s nimiž na začátku roku 2019 přišly studie Audi Q4 concept a Audi Q4 Sportback e-tron concept.

Design zaujme výraznými proporcemi s krátkým předním převisem, velkými koly a vypracovanými svaly. Všechny linie jsou vedeny s maximální precizností, rozdělení ploch je přehledné a minimalizované. U Audi Q4 Sportback e-tron ústí mimořádně nízká linie střechy ve stylu kupé do expresivně tvarované zádě. Nízko umístěný zadní spoiler rozděluje zadní okno na dvě části. Q4 e-tron dosahuje součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28, Sportback 0,26.
Obě SUV s elektrickým pohonem sjíždějí na přání z montážní linky se světlomety Matrix LED, které co nejlépe osvětlují vozovku, aniž by oslňovaly ostatní účastníky silničního provozu. Světovou novinkou jsou různé varianty charakteristického světelného designu. Řidič má v ovládacím systému MMI touch na výběr čtyři různé digitální světelné designy.

S vnější délkou 4,59 metru nabízí interiér cestujícím nebývalý prostor překračující hranice známých tříd. Nabídka prostoru v interiéru je porovnatelná s SUV vyšší třídy. K tomu přispívá i chybějící středový tunel. Vzdušný prostor je k dispozici nejen na sedadlech vpředu, ale i vzadu. Cestující na zadních sedadlech vděčí za velkorysý prostor pro nohy výhodám technické platformy, koncipované pro elektromobily.

Také zavazadlový prostor překonává v kompaktní třídě běžné rozměry, a odpovídá tak střední třídě. V závislosti na poloze opěradel zadních sedadel je jeho objem v modelu Q4 e-tron 520 až 1490 litrů, ve verzi Sportback to je 535 až 1460 litrů pod elektricky ovládaným zadním výklopným víkem. Za oba modely je možné připojit přívěs o hmotnosti až 1000 kilogramů (brzděný, při stoupání 12 procent), u příslušných variant quattro to může být dokonce až 1200 kilogramů.

Další silnou stránkou v každodenním provozu je dlouhý dojezd – Q4 40 e-tron (komb. spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 17,3 – 16,3 EU) ujede na jedno nabití akumulátorů až 520 kilometrů (WLTP). Díky nabíjecímu výkonu 125 kW lze za ideálních podmínek doplnit během deseti minut dostatek elektrické energie pro ujetí cca 130 kilometrů (WLTP). Doma může zákazník ovládat nabíjení prostřednictvím aplikace myAudi App na chytrém telefonu.


Interiér a ovládání

Interiér je prostorný a vzdušný. Přístrojová deska nese dva displeje, které jsou současně designovým prvkem. Ozdobné obložení na straně spolujezdce se bude krátce po uvedení na trh dodávat na přání s novou technickou tkaninou, která obsahuje recyklované materiály. Samostatný horizontální ovládací panel nese volič provozních režimů pohonu.

Zcela nový je také volant s dotykovými plochami beze spár, jejichž prostřednictvím ovládá řidič digitální panel sdružených přístrojů. Ovládání informačního, zábavního a navigačního systému probíhá primárně prostřednictvím centrálního displeje MMI touch, který bude od konce letošního roku k dispozici také ve větší verzi s úhlopříčkou 11,6 palce. Třetí možností je hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka.


Na přání mohou být modely vybaveny průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Tento systém vkládá do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. Řidič je tak může mnohem rychleji a lépe vnímat. Dynamické zobrazení využívá velkou zobrazovací plochu a řidič ho vnímá, jako by se virtuálně vznášelo ve vzdálenosti 10 metrů nebo více. Je to efekt, který nepřestává fascinovat.


Zcela digitální

Modely Q4 e-tron nabízejí zcela digitální ovládání. Nabídka informačních a zábavních systémů pro elektricky poháněné kompaktní SUV je rozdělena do tří úrovní – od MMI přes MMI plus až po MMI pro. V závislosti na variantě má řidič k dispozici různé funkce, mimo jiné průhledový displej a digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus.


Akumulátory, pohony a nabíjení
Verze35 e-tron40 e-tron50 e-tron
Kapacita aku (využ./celk.52/5577/8277/82 kWh
Nabíjecí výkon stříd./stejnosm.proud7,4/10011/12511/125 kW
Výkon el.motoru (60 s)125/170150/204220/299 kW/k
Toč.moment310310460 Nm
Rychlost160160180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h9,08,56.2 s
Dojezd341-349520488-497 km



Z důvodu hospodárného provozu se elektromotor na přední nápravě připojuje pouze v případě, že řidič požaduje vysoký výkon nebo lepší trakci. Důležitým přínosem pro energeticky hospodárný provoz je také inteligentní rekuperace, která zohledňuje mimo jiné data navigačního systému a topografii. Na přání dodávané tepelné čerpadlo využívá odpadní teplo vysokonapěťových modulů a okolního vzduchu k efektivnímu klimatizování interiéru. Především při delších jízdách tak významně přispívá ke zvýšení hospodárnosti.

Obě nová elektricky poháněná SUV značky Audi mohou uživatelé nabíjet střídavým (AC) nebo stejnosměrným (DC) proudem. V závislosti na sadě akumulátorů lze využívat různé nabíjecí výkony. U kompaktní akumulátorové baterie dosahuje nabíjecí výkon až 7,4 kW (AC), ale při rychlém nabíjení HPC stejnosměrným proudem (DC) to může být až 100 kW. Velká sada akumulátorů umožňuje ve standardní výbavě nabíjecí výkony až 11 kW (AC), resp. až 125 kW (HPC).

Podvozek a asistenční systémy

Vysokonapěťová sada akumulátorů je uložena mezi nápravami, což zajišťuje nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravy. Na přání dodává Audi pro všechny varianty modelu Q4 e-tron sportovní podvozek, který karoserii snižuje o 15 mm (sériová výbava verze S line). Kromě toho je k dispozici systém Audi drive select s různými jízdními režimy (sériová výbava verze Sportback) a progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení volantu strmější (sériová výbava verzí quattro). Audi drive select se dodává i pro Sportback s pohonem zadních kol. Podvozek s adaptivními tlumiči – výbava na přání pro všechny varianty pohonu – rozšiřuje škálu zážitků z jízdy. Nabídka kol sahá od 19 do 21 palců a obsahuje několik aerodynamických designů. Dalekosáhle uzavřený design kol přispívá k hospodárnosti provozu.

Již sériová výbava kompaktních SUV s elektrickým pohonem zahrnuje velký počet asistenčních systémů. Mezi ně patří prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje předvídavý způsob řízení s optimální spotřebou elektrické energie. Na přání dodávané systémy jsou – stejně jako mnoho dalších prvků výbavy – rozděleny do paketů. Výjimečné postavení má mezi nimi adaptivní asistent řízení vozidla, který podporuje řidiče při řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí. Prostorový kamerový systém je mimořádně přínosný především v městském provozu a při parkování.


Uvedení na trh v létě

První vozy Audi Q4 e-tron dorazí na evropské trhy v červnu 2021, Q4 Sportback e-tron bude následovat na sklonku léta. Předprodej bude zahájen ještě v průběhu dubna. V České republice bude Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou, rozšířenou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 km a servisním balíčkem pokrývajícím 5 let s nájezdem do 120 tisíc kilometrů. Ceny jednotlivých modelů pro Českou republiku budou oznámeny se zahájením předprodeje 22. dubna.



Audi 23.4.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar