Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Q4 Sportback e-tron concept jako elektrické kupé

Studie Audi Q4 e-tron concept, představená na Ženevském autosalonu 2019, byla výhledem na první kompaktní elektrické SUV značky Audi. Ta nyní s koncepčním vozem Q4 Sportback e-tron concept prezentuje druhý model, SUV ve stylu kupé.

[*] Potenciální zájemci o model Q4 tak mohou uvažovat nad výběrem karosářské verze – zda se rozhodnou pro mnohostrannost a robustnost klasického SUV, nebo pro dynamickou eleganci varianty kupé. Rozměry obou modelů Q4 jsou přitom téměř identické. Sportback je s vnější délkou 4,60 metru o jeden centimetr delší a s vnější výškou 1,60 m o jeden centimetr nižší. Obě varianty modelu Q4 sdílejí vnější šířku 1,90 m a rozvor náprav 2,77 metru.


Studie Q4 a Q4 Sportback e-tron concept jsou poháněny dvěma elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 225 kW. Pro značku Audi je typické, že i v tomto případě je hnací síla přenášena na vozovku prostřednictvím pohonu všech kol quattro. Obě verze Q4 absolvují díky vynikající trakci sprint z nuly na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h.


Rozměrná sada akumulátorů zaujímá téměř celý prostor v podlaze mezi nápravami. Její kapacita dosahuje 82 kWh. Dojezd více než 450 kilometrů – podle metodiky WLTP – je ve své třídě etalonem. Verze s pohonem zadních kol nabídnou dokonce dojezd přes 500 kilometrů (WLTP). Technika vychází z modulární platformy MEB pro elektromobily, která nalezne v rámci koncernu Volkswagen uplatnění v mnoha elektromobilech kompaktní a střední třídy. Audi Q4 Sportback e-tron concept je výhledem na již sedmý sériově vyráběný model s elektrickým pohonem, který výrobce představí do roku 2021.


Krásná záď: exteriér

Silueta verze Sportback se k zádi decentně a dynamicky snižuje. Linie střechy přechází do výrazně skloněných střešních sloupků D a v úrovni spodní linie oken ústí do horizontálního spoileru. Budoucí Audi Q4 Sportback tak působí mnohem protaženějším dojmem než sesterský model Q4 e-tron concept.


Na zádi studie je široký pás světel, který propojuje obě svítilny. Dokonce je patrná příbuznost v rámci rodiny modelů e-tron, protože podobnost s modelem e-tron Sportback je nepřehlédnutelná. To platí také pro vnitřní části svítilen. Šípovité tvary jejich segmentů LED rovněž prozrazují inspiraci větším modelem. Společným prvkem obou verzí Q4 je pozoruhodně tvarovaný difuzor v nárazníku s horizontálními lamelami a osvětleným logem e-tron uprostřed.


Stejně jako první sériové Audi s elektrickým pohonem má i nový koncept místo klasické masky chladiče strukturovanou, uzavřenou plochu v širokém, téměř svisle umístěném osmiúhelníkovém rámečku.


Pro Audi jsou charakteristické rovněž výrazně tvarované blatníky všech kol. Jedná se o klasický stylistický prvek značky Audi od legendárního prvního modelu quattro z roku 1980. V případě studií Q4 e-tron concept a Q4 Sportback concept navazují rozšíření na okolní plochy, a poskytují tak vozidlu při pohledu ze strany charakteristický vzhled. Pro vozy e-tron je typické zvýraznění oblasti prahů mezi nápravami, kde je uložena sada akumulátorů, centrální zdroj síly tohoto SUV. Co se týče potenciálu nejnovějšího člena rodiny Audi, nenechají velká kola s průměrem ráfku 22 palců nikoho na pochybách.


Studie Q4 Sportback e-tron concept je lakována novým barevným odstínem šedá Kinetic. Jedná se o světlý metalický lak s perleťovým efektem, jehož barva přechází v závislosti na úhlu dopadu světla výrazně do zelena. S tím kontrastují spodní části karoserie lakované tmavě šedým odstínem.



Velkorysý prostor – interiér

Audi Q4 Sportback e-tron concept zaujímá vnějšími rozměry postavení v horní třetině kompaktní třídy. Díky rozvoru náprav 2,77 metru se řadí minimálně o jednu třídu výš, co se týče prostornosti interiéru. Q4 Sportback e-tron concept nabízí dosud netušenou míru prostorového komfortu, především prostoru pro nohy vpředu a ještě více vzadu, protože nabídka místa není omezena žádným středovým tunelem pro spojovací hřídel.


Za volantem je displej digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit s nejdůležitějšími ukazateli rychlosti jízdy, stavu nabití a navigačního systému. Nový je velkoplošný průhledový displej s funkcí rozšířené reality. Ta dokáže promítat přímo na silnici důležité grafické informace – například šipky před odbočkou.

Dotykovými plochami na ramenech volantu se ovládají často používané funkce. Uprostřed nad středovou konzolou je umístěn 12,3“ dotykový displej pro zobrazování a ovládání funkcí informačního a zábavního systému a vozidla. Displej je pro snadnější ovládání nakloněn k řidiči. Pod ním se nachází tlačítková lišta pro ovládání klimatizace.


Samotná středová konzola je koncipována jako odkládací prostor včetně nabíjecí přihrádky pro mobilní telefon, protože na ní nemusely být umístěny žádné funkční prvky, jakými jsou řadicí páka nebo páka parkovací brzdy


sportovní výkony: pohon a podvozek

Studie Audi Q4 Sportback e-tron concept disponuje sportovní verzí elektrického pohonu. Q4 Sportback je quattro, protože přední i zadní nápravu pohání vždy jeden elektromotor. Nápravy přitom nejsou mechanicky propojeny. Optimálně koordinované rozdělování točivého momentu zajišťuje elektronická řídicí jednotka – a to během zlomků sekundy. SUV ve stylu kupé díky tomu nabízí optimální trakci za všech povětrnostních podmínek a na každém povrchu.

Pro dosažení nejvyšší účinnosti využívá Q4 synchronní elektromotor s permanentním magnetem na zadní nápravě. Při rozdělování točivého momentu je zásadně upřednostňována zadní náprava z důvodu vyšší hospodárnosti.

Pokud řidič požaduje vyšší výkon, připojí elektrický pohon všech kol také přední asynchronní elektromotor, jehož hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím přední nápravy. K tomu dochází i předvídavě, tedy dříve, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou, resp. k přetáčivému či nedotáčivému chování vozidla.

Zadní elektromotor dosahuje výkonu 150 kW a poskytuje točivý moment 310 N.m. Elektromotor vpředu přenáší na přední kola až 75 kW a 150 N.m. Nejvyšší celkový výkon poháněcího systému činí 225 kW. Sada akumulátorů v podlaze vozidla pojme 82 kWh elektrické energie. Dojezd podle metodiky WLTP je více než 450 kilometrů. Akumulátory lze nabíjet výkonem až 125 kW. Nabití na 80 procent celkové kapacity netrvá déle než 30 minut.

Recept na vynikající hodnotu dojezdu zahrnuje však mnohem více ingrediencí než jen zásobník energie s vysokou kapacitou. Stejně jako prvorozená studie Audi Q4 e-tron concept je i Audi Q4 Sportback mnohostranným mistrem hospodárnosti. K tomu přispívá mimo jiné nízký aerodynamický odpor vzduchu, jehož součinitel cx = 0,26 je dokonce o 0,01 nižší než u SUV Q4 e-tron. Kompaktní modelová řada s elektrickým pohonem optimalizuje dojezd také důmyslnou strategií rekuperace kinetické energie. Dalšími přínosy přispívá komplexní systém řízení provozní teploty pohonu a akumulátorů, který zahrnuje mimo jiné tepelné čerpadlo s CO2.


Sportovně precizní ovladatelnost

Klíčovým faktorem pro sportovní charakter a vynikající příčnou dynamiku je nízké a centrální uložení komponentů pohonu. Vysokonapěťový akumulátorový systém je přizpůsoben rozměrům modelu Audi Q4 Sportback. Plochá a široká sada akumulátorů je umístěna pod prostorem pro cestující mezi nápravami. Akumulátorový systém má hmotnost 510 kilogramů. Audi Q4 Sportback e-tron concept má díky tomu těžiště podobně nízko jako sedan s konvenčním pohonem.


Rozložení hmotnosti mezi nápravy je s poměrem téměř 50:50 vyvážené. Přední kola studie Q4 Sportback e-tron concept jsou zavěšena na vzpěrách McPherson s adaptivními tlumiči. Vzadu je víceprvková náprava, rovněž s adaptivními tlumiči, které jsou uloženy odděleně od pružin.



Audi 8.7.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar