Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A8 TDI jezdí na syntetické palivo GTL

Konání Světového ekonomického fóra v Davosu ukázalo v praxi jednu z cest, jak snížit lokální emise způsobené automobilovou dopravou. Čelní představitelé ze světa politiky, ekonomiky a neziskových organizací se přepravovali v automobilech Audi A8 TDI poháněných palivem GTL.

Společnost Shell poskytla pro potřeby ekonomického fóra 100% palivo GTL pro Audi A8 TDI. Jde o syntetické palivo GTL (Gas to Liquids) vyráběné ze zemního plynu, je bezbarvé a prakticky neobsahuje síru ani aromatické látky. Pro jeho spalování lze použít konvenční dieselové motory.
„Tato technologie je mostem k technologiím nízkouhlíkových paliv, jako je například zkapalňování biomasy. Palivo GTL je efektivní alternativou z pohledu ceny a může vládám a městům pomoci v diverzifikaci energetických zdrojů, ve snižování lokálních emisí a v podpoře udržitelné mobility,“ uvádí Jeroen van der Veer, výkonný ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc.
V městských oblastech, kde žije více než 50 % světové populace, se právě výfukové emise automobilů podílejí vysokou měrou na zhoršování kvality ovzduší. Bylo prokázáno, že syntetická paliva napomáhají ke zlepšení kvality ovzduší ve městech, jako je Šanghaj, a mají okamžitý vliv na snížení emisí v rámci dopravního systému.
Shell v současné době vyrábí palivo GTL ve svém závodě v Bintulu v Malajsii. Ve spolupráci se společností Qatar Petroleum staví závod s celosvětovou působností na výrobu GTL v Kataru s produkcí 140 000 barelů za den, což je desetinásobný objem produkce ve srovnání se závodem v Malajsii.
Technologie GTL umí přeměnit zemní plyn na několik čistších produktů, které lze využít jako palivo, jako chemickou surovinu nebo jako mazivo na olejové bázi. Produkty GTL jsou v podstatě čisté nasycené uhlovodíky, které mají výborné spalovací vlastnosti a hoří čistějším, jemnějším a řízeným plamenem. Zejména palivo GTL určené pro účely dopravy je čisté, prakticky neobsahuje sýru ani aromatické látky
a má vysoké cetanové číslo, které určuje kvalitu paliva z pohledu spalování. Je to jako s oktanovým číslem u benzinu – čím je cetanové číslo vyšší, tím lepší spalování. Palivo GTL má cetanové číslo mezi 75-80, což je mnohem více než u typické motorové nafty z rafinerií, která má hodnotu 48–56.
Toto palivo získané ze zemního plynu umí nabídnout i vysokou flexibilitu. Může být použito buď jako čistý produkt nebo jako směs s běžnou motorovou naftou. Protože jde o palivo vyrobené ze zemního plynu, přispívá ke zlepšení diverzity, co se týče zásobování palivy používanými v dopravě, a ke snižování závislosti na ropných produktech.
Palivo GTL nabízí mnoho výhod, a to jak pro stranu usilující o snižování emisí, tak pro provozovatele dopravních prostředků. Může se používat v běžných dieselových motorech, avšak při jeho použití jsou emise vznikající při spalování výrazně nižší, tzn. dochází ke snížení znečisťujících látek, jako jsou pevné částice, oxid uhelnatý, uhlovodíky a oxid dusnatý, a to i ve srovnání s takzvanou „bezsírnatou“ motorovou naftou. Procenta se liší podle typu vozidla a testovacích podmínek: nízké zatížení versus velké zatížení; Euro-3 versus Euro-4. Jako příklad jsou ve výše uvedeném přehledu znázorněny emisní výhody pro 100% GTL palivo ve vybraných automobilech Audi v roce 2004.


JL, 30.1.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar