Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A8 L Security s neprůstřelnou karosérií

Limuzína A8 v pancéřovaném provedení splňuje v kategorii civilních vozidel nejvyšší měřítka ochrany posádky před násilnými útoky. Kromě silného pancéřování je v nabídce mnoho dalších speciálních bezpečnostních prvků výbavy. Zpočátku nabízený motor W12 bude v roce 2012 doplněn ještě jedním agregátem.

Audi A8 L Security je reprezentační luxusní limuzínou o délce 5,27 metru, jejíž vzhled se je od standardní verze k nerozeznání. V provedení A8 L Security W12 jsou součástí sériové výbavy světlomety LED, které realizují veškeré osvětlovací funkce prostřednictvím diod LED a podtrhují výrazné rysy charakteristické tváře.
Konstruktéři počítali s pancéřovanou verzí již od začátku vývoje A8. Specifické díly jsou vyráběny ručně v malé utajené manufaktuře, do níž putuje modifikovaná hliníková karoserie ASF (Audi Space Frame) ze závodu Neckarsulm. Speciálně školení zaměstnanci ji vybaví ochrannými prvky během 450 pracovních hodin. Poté je karoserie převezena zpět k finální montáži.
Model A8 L Security získal oficiální certifikaci od německého úřadu pro zkoušky zbraní a střeliva v Mnichově a odpovídá třídě balistické odolnosti VR 7 podle normy BRV 2009. V některých částech je odolnost pancéřování vozidla dokonce na úrovni tříd 9 a 10. Pancéřovaná schránka je integrována do struktury karoserie jako samonosný konstrukční prvek. Z extrémně odolných materiálů přichází ke slovu za tepla tvářená pancéřová ocel, aramidová vlákna, keramika, speciální slitiny hliníku a vícevrstvé sklo. Pancéřování interiéru váží cca 720 kg. Navzdory své vysoké bezpečnostní úrovni je A8 L Security relativně lehkým pancéřovaným vozem a s motorem W12 má nejnižší hmotnost ve své třídě.
Do bočních prahů z hliníku jsou vloženy masivní ocelové profily, které zvyšují ochranu proti výbušninám. Stejnému účelu slouží pancéřovaná podlaha ze speciální slitiny hliníku. Vůz odolá zásahu vojenským ručním granátem. Okna kabiny jsou ze speciálního skla s vnitřní vrstvou z polykarbonátu, který brání tříštění skla. Bezpečnostní prosklení je o 300 kg těžší a dveře váží dohromady o 360 kg víc. Dveře jsou proto vybaveny samočinným zavíráním a funkcí „doorstop“, která zastaví dveře v libovolné poloze. Na přání může být speciálně chráněn také akumulátor a palivová nádrž.
Zákazníci mají k dispozici celou řadu dalších bezpečnostních systémů. Mezi unikátní řešení patří Audi patentovaný systém pro nouzové vystoupení z vozidla. Pokud řidič nebo cestující vzadu stiskne zaplombovaný spínač a zatáhne za vnitřní kliku dveří, oddělí pyrotechnické šrouby v závěsech dveře od karoserie. Dalším bezpečnostním prvkem je hasicí systém, který se aktivuje tlačítkem nebo senzorem tepla. Hasicí prostředek uložený v zavazadlovém prostoru je rozstřikován do podběhů kol a motorového prostoru a na podlahu a palivovou nádrž.
Pro případ průjezdu nebezpečnou zónou je vůz vybaven dvěma kyslíkovými patronami. Systém vytváří v interiéru přetlak, který brání vniknutí jedovatých plynů do interiéru vozidla. Dalším systémem dodávaným na přání je tzv. bezpečný start, díky němuž může řidič spustit motor zvenku prostřednictvím dálkového ovládání.
Suverénním zdrojem hnací síly je zážehový dvanáctiválec W12 6.3 s přímým vstřikováním o výkonu 368 kW (500 k) a točivém momentu 625 N.m při 4750/ min. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,3 s a s ohledem na pneumatiky je jeho nejvyšší rychlost omezena na 210 km/h. V porovnání s přímými konkurenty je průměrná spotřeba 13,5 l/100 km. V porovnání s předchozím modelem o výkonu 331 kW (450 k) klesla spotřeba o 3,0 l/100 km. Druhý motor plánovaný na příští rok bude ještě úspornější (10 až 11 l/100 km).
U obou variant motoru zajišťuje přenos hnací síly osmistupňová samočinná převodovka tiptronic, ovládaná elegantní pákou voliče nebo pádly na volantu, a trvalý pohon všech kol quattro. Inženýři přizpůsobili také podvozek, brzdovou soustavu a elektronické regulační systémy zvýšené hmotnosti vozu. Například u závěsných ramen kol byly nově vypočteny pevnosti, materiály a tloušťky stěn. Luxusní jízdní komfort zajišťuje vzduchové odpružení adaptive air suspension s variabilním tlumením integrované do systému Audi drive select. Na přání se dodává dynamické řízení.
Pancéřovaná limuzína jezdí standardně na kovaných 19“ kolech, jejichž pneumatiky mají nezvyklý rozměr 255/720 a vysoký index nosnosti 117. Plastové prstence na ráfcích umožňují limuzíně pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h i po defektu pneumatiky. Samozřejmostí je automatické sledování tlaku v pneumatikách.
Audi začne dodávat nové modely A8 L Security W12 zákazníkům koncem léta a v roce 2012 rozšíří nabídku o další motor.


JL, 7.4.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar