Audi A7 Sportback - asisteční systémy a výbava (II)
V novém Audi A7 Sportback najdeme širokou paletu asistenčních systémů nejnovější generace. Systémy jsou vzájemně úzce provázané a spolupracují i s dalšími systémy ve vozidle, což zvyšuje jejich výkonnost a mnohostrannost. Příslušné řídicí jednotky jsou propojeny moderním rychlým systémem sběrnic Flexray.
Základem asistenčních systémů je nový adaptivní tempomat ACC s funkcí Stop & Go, který využívá čtyři radarové senzory, videokameru a ultrazvukové senzory, zpracovává data z navigačního systému a sleduje celou řadu dalších signálů od aktivity směrových ukazatelů, přes úhel natočení volantu až po detekci připojeného přívěsu. Adaptivní tempomat lze používat od automaticky řízeného režimu Stop & Go až po elektronicky kontrolovanou jízdu na dálnici rychlostí až 250 km/h.
Řidič si může pomocí MMI zvolit, zda se má zapnutý adaptivní tempomat ACC chovat „dynamicky“ (dynamická akcelerace po uvolnění prostoru před vozem, spontánní a přímé reakce během jízdy za pomalejším vozidlem), „standardně“ (ve všech situacích harmonické reakce) nebo „komfortně“ (uvolněná, úsporná jízda ustálenou rychlostí).
Audi side assist
Upozorňuje řidiče na kritické situace při změně jízdního pruhu od 30 km/h, na základě snímání situace za vozem pomocí radarového čidla. Důležité dopravní značení včetně doplňkových značek rozpoznává speciální kamera. Řidič je na platná omezení upozorňován příslušnými symboly na displeji v panelu sdružených přístrojů nebo na přání na Head-up displeji. Systém nočního vidění pracuje s infračervenou kamerou a na černobílém obrazu promítaném na displej v panelu sdružených přístrojů červeně označuje rozpoznané osoby před vozidlem. Pokud zaregistruje nebezpečnou situaci, označí osoby červeně a alternativně se v průhledovém displeji objeví výstražný symbol.
Audi pre sense
K dispozici jsou tři různé varianty bezpečnostního systému Audi pre sense, který reaguje na nestabilitu vozidla, při níž napne pomocí elektrických předpínačů bezpečnostní pásy na předních sedadlech, téměř zcela zavře všechna okna a upozorní vzadu jedoucí řidiče.
V kombinaci s tempomatem ACC Stop & Go je k dispozici verze Audi pre sense front, jejímž úkolem je pokud možno zabránit nárazu do vpředu jedoucího vozidla, případně omezit následky nehody. Pokud řidič v kritické situaci nebrzdí dost intenzivně, systém automaticky zvýší brzdný tlak. Elektronický anděl strážný začne v případě nutnosti částečně brzdit a přitáhne bezpečnostní pásy. Pokud řidič nereaguje, zvýší Audi pre sense front v dalším kroku brzdnou sílu a provede preventivní ochranná opatření. U vozidel se systémem Audi pre sense plus následuje ve fázi neodvratitelné nehody maximální brzdění, které dokáže snížit nárazovou rychlost až o 40 km/h.
Systém Audi pre sense rear je propojen s Audi side assist. Pokud rozpozná riziko nárazu zezadu, upozorní vzadu jedoucí řidiče zapnutím výstražných blikačů. V případě zhoršující se situace aktivuje preventivní ochranná opatření.
Použití elektromechanického posilovače řízení umožnilo nabídnout dva nové asistenční systémy. Jedním z nich je Audi active lane assist, který kamerou sleduje vymezení jízdních pruhů. Jakmile vůz začne nechtěně opouštět svůj jízdní pruh, upraví systém směr jízdy automatickým zásahem do řízení, přičemž dokáže zohledňovat i pohyb vozidel a objektů ve vedlejším jízdním pruhu.
Druhou inovací je parkovací asistent s ultrazvukovými senzory, které při pomalé jízdě vyhledávají kolmé nebo podélné mezery pro zaparkování. Pokud je mezera dostatečně velká, převezme systém po stisknutí tlačítka řízení, takže řidič musí už jen přidávat plyn a brzdit. Parkovací asistent zaparkuje A7 Sportback do nejtěsnějších mezer. Je možné parkovat rovnoběžně s vozovkou, a to opakovaně dopředu/dozadu, a rovněž i kolmo k vozovce.
Multimediální systémy
Kromě sériově montovaného systému MMI Radio nabízí Audi na přání další tři systémy: MMI Radio plus, MMI Navigation a MMI Navigation plus s MMI touch. S výjimkou MMI Navigation plus používají všechny varianty MMI monitor s úhlopříčkou 6,5“. Ve spojení s MMI touch se dodává monitor 8“. Součástí je pevný disk pro ukládání hudebních a datových souborů, dále hlasové ovládání a rozhraní Bluetooth.
Systém MMI touch je vybaven inovací v podobě touchpadu s technologií Black Panel. Řidič zadává svůj cíl nebo volané telefonní číslo psaním písmen a číslic prstem na ovládací panel, který je citlivý na dotyk. Oči přitom mohou stále sledovat dění na silnici, protože systém poskytuje akustické potvrzení zadávaných symbolů. MMI touch rozpoznává také znaky z asijských jazyků.
Highendový navigační systém úzce spolupracuje s dalšími systémy ve výbavě modelu A7 Sportback. Z trojrozměrných mapových podkladů načítá s předstihem průběh trasy a tato data poskytuje řídicím jednotkám převodovky se samočinným řazením, adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a světlometů. Díky tomu mohou tyto systémy rozpoznávat komplexní situace.
Dalším revolučním prvkem jsou internetové služby nabízené ve spolupráci s portálem Google. Díky nim si A7 Sportback stahuje prostřednictvím autotelefonu Bluetooth online aktuální zprávy a informace z internetu. Modul UMTS stahuje z portálu Google Earth fotografie a informace přímo na monitor a kombinuje je s trasou navigačního systému. Prostřednictvím hotspotu WLAN lze připojovat různé mobilní přístroje, jako například iPad nebo laptop. Řidič může veškeré služby využívat v rámci své smlouvy s mobilním operátorem.
Rovněž na poli multimediálních systémů nabízí Audi mnoho atraktivních modulů, které sahají přes zvukovou aparaturu Bose až po Advanced Sound System od společnosti Bang & Olufsen, který dosahuje výkonu 1300 W.
Výbava
Z bohaté sériové výbavy jmenujme mj. komfortní automatickou klimatizaci, bezklíčové spouštění motoru tlačítkem Engine Start-Stop, čtyřramenný multifunkční volant s věncem obšitým kůží, bi-xenonové světlomety, zadní světlomety LED, MMI Radio s monitorem 6,5“, elektromechanickou parkovací brzdu, elektricky ovládané zadní výklopné víko a 17“ kola z lehké slitiny. Kompletní bezpečnostní výbava zahrnuje dvojice čelních, bočních a hlavových airbagů, čtyři předpínače bezpečnostních pásů, integrovaný systém bezpečnostních opěrek hlavy a Audi pre sence basic.
Úroveň komfortu lze dále zvýšit výběrem jednotlivých položek z rozsáhlé nabídky výbavy na přání, v níž nechybí například Head-up displej, parkovací asistent, ukazatel rychlostních limitů, čtyřzónová automatická klimatizace, nezávislé topení, prosklení s tepelnou a akustickou izolací, volant s vyhřívaným věncem, elektrické seřizování sloupku volantu, sluneční roletka pro zadní okno, dva pakety luxusního osvětlení, samočinné dovírání dveří, dálkové otvírání garážových vrat a komfortní klíček pro bezklíčový přístup do vozidla. Také nabízené varianty sedadel jsou prvotřídní a sahají od elektricky nastavitelného komfortního sedadla s vyhříváním, odvětráváním a masážní funkcí až po sportovní sedadla. Pořádek ve věcech udrží paket odkládacích přihrádek.
JL, 22.11.2010
Řidič si může pomocí MMI zvolit, zda se má zapnutý adaptivní tempomat ACC chovat „dynamicky“ (dynamická akcelerace po uvolnění prostoru před vozem, spontánní a přímé reakce během jízdy za pomalejším vozidlem), „standardně“ (ve všech situacích harmonické reakce) nebo „komfortně“ (uvolněná, úsporná jízda ustálenou rychlostí).
Audi side assist
Upozorňuje řidiče na kritické situace při změně jízdního pruhu od 30 km/h, na základě snímání situace za vozem pomocí radarového čidla. Důležité dopravní značení včetně doplňkových značek rozpoznává speciální kamera. Řidič je na platná omezení upozorňován příslušnými symboly na displeji v panelu sdružených přístrojů nebo na přání na Head-up displeji. Systém nočního vidění pracuje s infračervenou kamerou a na černobílém obrazu promítaném na displej v panelu sdružených přístrojů červeně označuje rozpoznané osoby před vozidlem. Pokud zaregistruje nebezpečnou situaci, označí osoby červeně a alternativně se v průhledovém displeji objeví výstražný symbol.
Audi pre sense
K dispozici jsou tři různé varianty bezpečnostního systému Audi pre sense, který reaguje na nestabilitu vozidla, při níž napne pomocí elektrických předpínačů bezpečnostní pásy na předních sedadlech, téměř zcela zavře všechna okna a upozorní vzadu jedoucí řidiče.
V kombinaci s tempomatem ACC Stop & Go je k dispozici verze Audi pre sense front, jejímž úkolem je pokud možno zabránit nárazu do vpředu jedoucího vozidla, případně omezit následky nehody. Pokud řidič v kritické situaci nebrzdí dost intenzivně, systém automaticky zvýší brzdný tlak. Elektronický anděl strážný začne v případě nutnosti částečně brzdit a přitáhne bezpečnostní pásy. Pokud řidič nereaguje, zvýší Audi pre sense front v dalším kroku brzdnou sílu a provede preventivní ochranná opatření. U vozidel se systémem Audi pre sense plus následuje ve fázi neodvratitelné nehody maximální brzdění, které dokáže snížit nárazovou rychlost až o 40 km/h.
Systém Audi pre sense rear je propojen s Audi side assist. Pokud rozpozná riziko nárazu zezadu, upozorní vzadu jedoucí řidiče zapnutím výstražných blikačů. V případě zhoršující se situace aktivuje preventivní ochranná opatření.
Použití elektromechanického posilovače řízení umožnilo nabídnout dva nové asistenční systémy. Jedním z nich je Audi active lane assist, který kamerou sleduje vymezení jízdních pruhů. Jakmile vůz začne nechtěně opouštět svůj jízdní pruh, upraví systém směr jízdy automatickým zásahem do řízení, přičemž dokáže zohledňovat i pohyb vozidel a objektů ve vedlejším jízdním pruhu.
Druhou inovací je parkovací asistent s ultrazvukovými senzory, které při pomalé jízdě vyhledávají kolmé nebo podélné mezery pro zaparkování. Pokud je mezera dostatečně velká, převezme systém po stisknutí tlačítka řízení, takže řidič musí už jen přidávat plyn a brzdit. Parkovací asistent zaparkuje A7 Sportback do nejtěsnějších mezer. Je možné parkovat rovnoběžně s vozovkou, a to opakovaně dopředu/dozadu, a rovněž i kolmo k vozovce.
Multimediální systémy
Kromě sériově montovaného systému MMI Radio nabízí Audi na přání další tři systémy: MMI Radio plus, MMI Navigation a MMI Navigation plus s MMI touch. S výjimkou MMI Navigation plus používají všechny varianty MMI monitor s úhlopříčkou 6,5“. Ve spojení s MMI touch se dodává monitor 8“. Součástí je pevný disk pro ukládání hudebních a datových souborů, dále hlasové ovládání a rozhraní Bluetooth.
Systém MMI touch je vybaven inovací v podobě touchpadu s technologií Black Panel. Řidič zadává svůj cíl nebo volané telefonní číslo psaním písmen a číslic prstem na ovládací panel, který je citlivý na dotyk. Oči přitom mohou stále sledovat dění na silnici, protože systém poskytuje akustické potvrzení zadávaných symbolů. MMI touch rozpoznává také znaky z asijských jazyků.
Highendový navigační systém úzce spolupracuje s dalšími systémy ve výbavě modelu A7 Sportback. Z trojrozměrných mapových podkladů načítá s předstihem průběh trasy a tato data poskytuje řídicím jednotkám převodovky se samočinným řazením, adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a světlometů. Díky tomu mohou tyto systémy rozpoznávat komplexní situace.
Dalším revolučním prvkem jsou internetové služby nabízené ve spolupráci s portálem Google. Díky nim si A7 Sportback stahuje prostřednictvím autotelefonu Bluetooth online aktuální zprávy a informace z internetu. Modul UMTS stahuje z portálu Google Earth fotografie a informace přímo na monitor a kombinuje je s trasou navigačního systému. Prostřednictvím hotspotu WLAN lze připojovat různé mobilní přístroje, jako například iPad nebo laptop. Řidič může veškeré služby využívat v rámci své smlouvy s mobilním operátorem.
Rovněž na poli multimediálních systémů nabízí Audi mnoho atraktivních modulů, které sahají přes zvukovou aparaturu Bose až po Advanced Sound System od společnosti Bang & Olufsen, který dosahuje výkonu 1300 W.
Výbava
Z bohaté sériové výbavy jmenujme mj. komfortní automatickou klimatizaci, bezklíčové spouštění motoru tlačítkem Engine Start-Stop, čtyřramenný multifunkční volant s věncem obšitým kůží, bi-xenonové světlomety, zadní světlomety LED, MMI Radio s monitorem 6,5“, elektromechanickou parkovací brzdu, elektricky ovládané zadní výklopné víko a 17“ kola z lehké slitiny. Kompletní bezpečnostní výbava zahrnuje dvojice čelních, bočních a hlavových airbagů, čtyři předpínače bezpečnostních pásů, integrovaný systém bezpečnostních opěrek hlavy a Audi pre sence basic.
Úroveň komfortu lze dále zvýšit výběrem jednotlivých položek z rozsáhlé nabídky výbavy na přání, v níž nechybí například Head-up displej, parkovací asistent, ukazatel rychlostních limitů, čtyřzónová automatická klimatizace, nezávislé topení, prosklení s tepelnou a akustickou izolací, volant s vyhřívaným věncem, elektrické seřizování sloupku volantu, sluneční roletka pro zadní okno, dva pakety luxusního osvětlení, samočinné dovírání dveří, dálkové otvírání garážových vrat a komfortní klíček pro bezklíčový přístup do vozidla. Také nabízené varianty sedadel jsou prvotřídní a sahají od elektricky nastavitelného komfortního sedadla s vyhříváním, odvětráváním a masážní funkcí až po sportovní sedadla. Pořádek ve věcech udrží paket odkládacích přihrádek.
JL, 22.11.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout