Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A5 Sportback - moderní systémy (II)

Základní kvalitou je vysoká tuhost karoserie, která je nezbytným předpokladem pro dosažení sportovních a precizních jízdních vlastností, suverénního komfortu pérování, vysoké úrovně pasivní bezpečnosti.

Audi používá při výrobě surové karoserie širokou škálu vysoce moderních technologií. Mezi ně patří ocelové plechy tvářené za tepla včetně tvrzení. Plechové výstřižky z bórem legované oceli se ohřívají v průběžné peci na 950 °C, a poté se ve vodou chlazeném lisu zakalují prudkým ochlazením a současně se plasticky přetvářejí.
Tímto způsobem získávají extrémně vysokou pevnost v tahu – na 2 mm tlustém a 30 mm širokém pásu z tohoto materiálu by mohlo viset šest vozů Audi A5 Sportback o celkové hmotnosti deset tun. Ocele tvářené za tepla včetně tvrzení jsou lehké a výrazným způsobem přispívají k příznivé hmotnosti vozu.
Ocel tvářená za tepla včetně tvrzení se používá při výrobě bočních prahů, podélných nosníků, středového tunelu, střešních sloupků B a příčného nosníku stěny mezi motorovým prostorem a kabinou vozidla. Přední blatníky jsou z hliníku. V mnoha oblastech zvyšují pevnost strukturální lepidla. Na prazích a dveřích se používá inovativní laserové svařování.
Naproti tomu oblast pod zadním víkem a nulová spára mezi bočním dílem a střechou je produktem plasmatronového svařování. Díky tomu se A5 Sportback obejde bez krycí lišty na střeše.

Sportovní diferenciál

Ještě větší dynamiku mohou zákazníci zažít v Audi A5 Sportback s pohonem quattro, pokud se rozhodnou pro nový sportovní diferenciál, dodávaný na přání pro modely 3.0 TDI quattro a 3.2 FSI quattro.
Sportovní diferenciál rozděluje hnací sílu variabilně mezi zadní kola. Při vjezdu do zatáčky nebo při akceleraci v zatáčce se větší část síly přenáší na vnější kolo, a tím tlačí vůz do zatáčky. Sportovní diferenciál již v zárodku potlačuje sklon k přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Díky krátké reakční době pod 100 milisekund pracuje rychleji než ESP a při jízdě bez stlačeného pedálu plynu je stejně účinný jako pod plynem.
Sportovní diferenciál představuje novou konstrukci zadního diferenciálu. Klasický diferenciál dostal na pravé a levé straně speciální převod ze tří ozubených kol, který se na výstupu otáčí o deset procent rychleji než hnací hřídel. Lamelová spojka, ovládaná elektrohydraulickou jednotkou, přenáší točivý moment mezi hřídelem a zrychlujícím převodem.
Sepnutá spojka uděluje kolu vyšší otáčky zrychlujícího převodu, zatímco se dodatečný točivý moment k jeho pohonu odebírá protilehlému kolu prostřednictvím diferenciálu. Tímto způsobem lze na jedno kolo přenášet téměř veškerý točivý moment, maximální rozdíl může dosahovat 1800 N.m.
Na účinnosti a rychlosti reakce systému má podíl také elektronické řízení, pro které Audi vyvinulo vlastní software. Řídicí jednotka bleskurychle vypočítává na základě natočení volantu, míry stáčení vozu kolem svislé osy, příčného zrychlení, rychlosti jízdy a dalších informací ideální rozdělení hnací síly pro každou situaci.
Sportovní diferenciál je integrován do systému jízdní dynamiky Audi drive select a jeho činnost si může řidič přizpůsobit podle vlastních preferencí
Stejně jako u všech variant řady A5 je přední náprava posunutá dopředu, což umožnilo neobvyklé uspořádání agregátů. Diferenciál je umístěn přímo za podélně uloženým motorem, tedy před spojkou, resp. kapalinovým měničem točivého momentu.
Všechny důležité díly závěsů předních a zadních kol jsou z hliníku, což snižuje neodpruženou hmotnost. Vpředu je pětiprvková náprava, která odděleně zachycuje podélné a příčné síly.
Přední náprava a motor jsou uloženy v pomocném rámu, pevně přišroubovaném k přední části karoserie. Vzadu je lichoběžníková náprava, uložená v pomocném rámu. Její kompaktní konstrukce je shodná jak pro verze s pohonem předních kol, tak quattro.
Sportovní podvozek poskytuje tři varianty – tužší charakteristika s adaptivními tlumiči nebo bez nich a sportovní podvozek S line, snižující světlou výšku o 10 mm.

Elektronická uzávěra diferenciál

Vozy s předním pohonem jsou vybaveny účinným stabilizačním systémem ESP s funkcí elektronické uzávěrky předního diferenciálu. Systém má podobný účinek jako mechanická uzávěrka diferenciálu. Samy o sobě agilní jízdní vlastnosti vozidla získávají ještě neutrálnější charakter, neboť v zatáčkách dochází k potlačení nedotáčivosti a zlepšení trakce. Jakmile elektronika rozpozná, že se vnitřní kolo na poháněné přední nápravě příliš odlehčilo a ztrácí přilnavost, provede na tomto kole cílený malý brzdný zásah. Přebytečný točivý moment se převede na vnější kolo, které je díky většímu dynamickému zatížení schopné přenášet na vozovku větší hnací sílu. Toto přenesení točivého momentu mezi oběma koly způsobuje stáčení vozu kolem svislé osy a vůz se mírně natočí směrem odpovídajícím řidičově záměru. Zrychluje tak z ostrých zatáček bez prokluzu kol – a jede jako po kolejích.

Audi drive select
Na přání poskytuje Audi systém jízdní dynamiky Audi drive select, který otvírá řidiči přístup k nastavení všech technických stavebních kamenů ovlivňujících dynamiku. Jejich činnost může měnit dle libosti aktivací některého ze tří nabízených programů – Comfort, Auto a Dynamic. Pokud je vůz vybaven navigačním systémem MMI, má řidič k dispozici ještě čtvrtý režim Individual, pod nímž si může řidič uložit vlastní nastavení vybrané z bezpočtu různých možností.
Audi drive select ovlivňuje reakci motoru na pohyby pedálu plynu, strategii řazení sedmistupňové převodovky S tronic a účinek posilovače řízení servotronic. Modulární konstrukce systému vyžaduje kombinaci s alespoň jednou ze tří dalších technologií – sportovním diferenciálem, adaptivní regulací tlumičů a dynamickým řízením.
V případě elektronické regulace tlumičů se jedná o tzv. tlumiče CDC, kdy jejich elektromagneticky ovládané ventily regulují průtok hydraulické kapaliny mezi vnitřním a vnějším pláštěm tlumiče. Velká průtočná množství znamenají měkkou charakteristiku, menší průřez otvorů mění charakteristiku na tuhou. Rychlá řídicí jednotka průběžně analyzuje signály, které získává od 14 senzorů, a individuálně pro každé kolo zvlášť vypočítává v extrémně krátkých intervalech optimální tlumení – tisíckrát za sekundu.

Dynamické řízení

V závislosti na rychlosti jízdy a na režimu činnosti systému Audi drive select mění převod řízení až o 100 procent. Srdcem systému je planetová převodovka s regulací otáček, integrovaná do sloupku řízení a poháněna elektromotorem. Tzv. harmonická převodovka má kompaktní a lehkou konstrukci, pracuje bez vůle, precizně a s minimálním třením. Dokáže přenášet obrovské točivé momenty a dosahuje vysoké účinnosti.
V oblasti sportovních výkonů a bezpečnosti jízdy spolupracuje dynamické řízení úzce se stabilizačním systémem ESP. Protože dynamické řízení dokáže provést korekci řízení rychleji, než se vytvoří brzdný tlak na kolech, jsou mnohé brzdné zásahy zbytečné. Jízda tak získává na rychlosti a plynulosti. Dynamické řízení potlačuje jak přetáčivost při dynamických změnách, tak nedotáčivost. Nedocenitelnou pomocí se stává i při brzdění na povrchu s různou úrovní přilnavosti na obou stranách vozovky.

Dokončení zítra

JL, 16.9.2009


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar