Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A5/S5 - okouzlující kupé

Ve vývoji a výrobě kupé má Audi dlouholetou tradici, vzpomeňme například typ Coupe S z roku 1973 nebo pak hlavně Audi quattro. Karlovarský filmový festival se stal už podruhé národní premiérou nových modelů, po loňských S6/S8 se letos představilo kupé A5/S5

Uvedení modelu A5 rozšiřuje nabídku Audi o novou modelovou řadu, navazující na tradici klasických dvoudveřových kupé. Design nového kupé vyjadřuje sportovní styl a eleganci, vůz zároveň nabízí zážitek z řízení, umocněný dynamikou a komfortem. Ostatně o tom jsme se mohli sami přesvědčit při testovacích jízdách s verzemi A5 3.0 TDI a S5 4.2 V8. Jedinečný zážitek byl ještě umocněný mokrými silnicemi a pohonem quattro.
S délkou 4,63 metry (šířka 1,85 m, výška 1,37 m, rozvor 2,75 m)se řadí do nejvyšší třídy vozů kupé, ale nutno dodat, že zadní dvě sedadla jsou určena spíše jen na kratší vzdálenosti. Naopak objem zavazadlového prostoru 455 l je pro kupé vyhovující. Odpovídající dynamiku mu dávají motory FSI® a TDI® s výkony v rozmezí od 170 až do 265 k.
Výkon motoru může být na vozovku přenášen prostřednictvím předního pohonu nebo pohonu všech čtyř kol quattro® ve spolupráci se šestistupňovou mechanickou převodovkou nebo automatickou multitronic®. Jednu z nejdůležitějších rolí u zájemců o kupé hraje vždy design. „Audi A5 je nejkrásnější vůz, jaký jsem dosud navrhnul“, tvrdí s naprostou jistotou Walter de’Silva, šéfdesignér koncernu VW, a s tím musíme jen souhlasit. Už dlouho nás žádné Audi svými tvary tak neoslovilo nenadchlo jako právě „á-pětka“. Proporce charakterizuje výrazně nízká a široce rozkročená stavba, krátký přední převis a dlouhý, pozvolný přechod C﷓sloupku na záď vozu. Právě široký C-sloupek, znak klasické designerské školy Audi, je právě památkou na legendární Quattro.
Přední části vévodí jednodílná maska chladiče singleframe, zatímco úzké světlomety s hranatými obrysy i rozměrné otvory přívodu vzduchu zdůrazňují rozkročenou architekturu čelní siluety. Sportovní výraz zádě podtrhují výrazné horizontální linie.
Interiér, v němž najdeme společné znaky s Q7, R8 a A6, charakterizuje ergonomický design a vysoká funkčnost, stejně jako exkluzivita, daná materiály nejvyšší kvality. Kokpitu, v němž si připadáte opravdu jako v letadle, je zaměřen na řidiče a sdružuje všechny přístroje společně s centrální mohutnou konzolou do kompaktního celku. Výrazné tvarování, precizní provedení a vyspělá konstrukce přístrojů nabízejí atraktivní vzhled i příjemné ovládání. Vůz je vybaven obrazovkou řídicího a ovládacího systému MMI®. S jeho pokročilou verzi je řada jeho funkcí snadno srozumitelná.
Dalším příkladem elegantního prvku, který zároveň poskytuje sofistikovanou funkčnost, je nový „inteligentní“ klíček zapalování, jehož inovativní konstrukce přesahuje možnosti konvenčního klíčku. Jakmile usedneme do pohodlných a skvěle tvarovaných sedadel, začne elektronicky komunikovat s elektrickým systémem ovládání vozu a zároveň ukládá důležitá data, jako např. údaje o ujetých kilometrech nebo varovné informace dodávané informačním systémem řidiče. Tyto data pak urychlují servisní práce.
Všechny motory používají koncepci přímého vstřikování paliva do válce; u zážehových motorů na principu FSI®, vznětové jednotky na koncepci common-rail TDI®.
Propracované vznětové jednotky TDI® vyhovují svými sportovními parametry charakteru A5 na stejné úrovní jako zážehové. Vrcholnou zážehovou jednotkou je nový šestiválec 3.2 FSI s pokrokovým řešením ventilového rozvodu systému Audi valvelift. Tím se podařilo podstatně zvýšit účinnosti motoru. Řidič může těžit z vyššího výkonu a dokonalejšího ovládání vozu při současném snížení spotřeby paliva.
Také vidlicové šestiválce TDI® jsou ve své třídě bezkonkurenční. Velkou rezervou točivého momentu, nízkou spotřebou a propracovanou konstrukcí vítězí na všech frontách. Všechny jsou sériově opatřeny filtrem pevných částic a již dnes splňují požadavky připravované normy Euro 5.
Sportovním šampiónem je přepracovaný třílitrový motor o výkonu 240 k a točivým momentem 500 Nm. Právě ten jsme si mohli vyzkoušet v praxi. Druhý agregát – vidlicový šestiválec 2.7 o výkonu 190 k je ještě úspornější a pro řidiče kupé, kladoucího důraz na komfort jízdy, je ideálním doplňkem převodovka multitronic®.
Od ledna 2008 si lze ještě objednat zážehové čtyřválce 1.8 TFSI (125 kW/170 k) nebo 2.0 TFSI (132 kW/180 k) nebo vznětovou 2.0 TDI (125 kW/170 k). K benzinovému 1.8 TFSI dodejme, že kombinuje technologii přeplňování výfukovým turbodmychadlem s přímým vstřikování benzinu. Díky tomu disponuje vysokým výkonem a točivým momentem, a tedy i mohutnou akcelerací. Pod kapotou sportovní verze je zážehový vidlicový osmiválec 4.2 o výkonu 260 kW.

Zážehový motor 3.2 FSI quattro
Typ3.2 FSI
Výkon195(265)/6500
Toč.moment320/3000-5000/min
Rychlost250
Zrychlení6,1
Spotřeba14,4/7,3/9,9


Vznětové motory
Typ2.7 TDI3.0 TDI
Výkon140(190)/3500-4000176(240)/4000-4400
Toč.mom.400/1400-3250500/1500-3000
Rychlost232250
Zrychlení7,65,9
Spotřeba9,2/5,2/6,79,9/5,7/7,2


Pozn. Výkon – kW(k)/min, toč.moment – N-m/min, rachlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin) l/100 km


Pro dosažení optimálních jízdních vlastností je podobně jako u mnoha dalších Audi hnací síla v základním nastavení rozdělována pohonem všech kol quattro v poměru 40:60. V závislosti na trakčních podmínkách systém automaticky udržuje optimální rozdělování výkonu na nápravy.
Automatická převodovka multitronic s plynule proměnným převodovým poměrem nabízí bezkonkurenční pohodu řízení. Díky dlouhému nejvyššímu převodovému stupni zaručuje nízkou spotřebu paliva, protože vždy zabezpečuje, aby motor pracoval v optimálním pásmu otáček. Pokud řidič vyžaduje sportovnější režim jízdy, může převodovku přepnout do manuálního režimu s osmi pevně nastavenými převodovými stupni.
Kupé vyniká také velmi přesnou odezvou řízení, skvěle drží stopu a jízda s ním je dokonalým požitkem. Na tom má zásluhu nová konstrukce podvozku. Přední kola jsou uložena na pětiprvkových závěsech s horními a dolními příčnými rameny. Dalším zcela přepracovaným prvkem je hřebenové řízení, uložené před přední nápravou poblíž středů otáčení kol a díky strmému převodu řídicích sil výrazně zvyšuje agilitu jízdy. Přední náprava je na vůz s podélně uloženým motorem a předním pohonem resp. 4x4 umístěna nezvykle daleko vpředu, což umožnilo vytvořit vůz s dlouhým rozvorem a krátkými převisy a optimalizovat tak rozložení hmotnosti mezi nápravy.
Zadní náprava je tvořena lichoběžníkovými rameny a novými kinematickými vlastnostmi, zaručující vysokou úroveň jízdního komfortu kombinovanou s výjimečnou směrovou stabilitou. Nejdůležitější díly přední i zadní nápravy jsou vyrobeny ze slitiny hliníku. Mohutné brzdy jsou bohatě dimenzovány tak, aby odpovídaly vysoké výkonnosti vozu. Standardní elektromechanická parkovací brzda se ovládá tlačítkem na středovém panelu poblíž řadicí páky.
Audi A5 vyniká prostorností, a to nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech nabízí prostor plnohodnotného velkého cestovního vozu. Dělená opěradla zadních sedadel jsou samostatně sklopná dopředu.
Neobyčejně tuhá konstrukce karoserie slouží jako bezpečný základ pro přesné ovládání vozu i zabezpečení příjemného pocitu solidnosti a komfortu
Pokud jde o vybavení, zaujme bohatou výbavou už v sériovém provedení. Ta zahrnuje nejen 17“ hliníková kola, automatickou klimatizaci a informační systém MMI®, audiosystém s přehrávačem CD. Nabídka výbavy na přání obsahuje ještě bohatší výběr high-tech prvků: adaptivní světlomety Audi kombinují světla Xenon plus a speciální odbočovací světlomety. Přístupový systém Audi advanced key charakterizuje bezklíčkové ovládání dveří, víka zavazadelníku a startování motoru. Luxusní automatická klimatizace se třemi regulačními zónami umožňuje cestujícím, aby si nastavili své individuální klimatické podmínky i na zadních sedadlech. Parkovací systém využívá pohledu zpětné kamery, usnadňující manévrování v obtížných podmínkách i na přeplněných parkovištích. Zlatým hřebem výbavy na přání je systém infotainmentu (informační & zábavní systém), jenž zahrnuje mj. navigační systém opatřený DVD mechanikou, digitální rádio a přijímač digitální televize nebo prémiový audiosystém od dánského hi﷓fi specialisty společností Bang & Olufsen.
Audi A6 3.0 TDI začíná na ceně 1 311 400 Kč, verze 3.2 FSI V6 stojí od 1 239 000 Kč a S5 pak 1 625 000 Kč. Nejlevnější bude provedení 1.8 TFSI za 940 000 Kč. K vozům se ještě vrátíme podrobnějším článkem.

Jindřich Lasík, 4.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar