Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A4 - nová dimenze (II)

Model A4 je vybaven pokrokovými asistenčními systémy, které dělají řízení pohotovější a usnadňují řidiči ovládat automobil v každé situaci. Mezi ně patří například Audi drive select nebo Audi lane assist.

Audi drive select integruje technické komponenty, které ovlivňují jízdní zážitky: motor, automatickou převodovku, řízení a nový systém adaptivního nastavení tlumičů. Jednotlivé moduly mohou být nastavovány samostatně.
Tlačítky může řidič nastavit tři režimy od „Comfort“ po „Dynamic“. Tento systém vlastně dělá z jednoho Audi A4 až čtyři různá auta. Tři stupně nastavení jsou integrovány do první verze, která mění charakteristiku odezvy motoru, když je škrticí klapka otevřena, účinek posilovače řízení servotronic v závislosti na rychlosti jízdy a řadicí body automatické převodovky. Dále se mění reakce dynamického řízení a nastavení charakteristiky tlumení – vše lze nastavit formou volby jedné ze tří přeprogramovaných map, z nichž každá je svým projevem odlišná od ostatních.
Režim „comfort“ je ideální pro klidnou jízdu na dlouhé vzdálenosti a silnice se špatným povrchem. „Dynamic“ je výrazným režimem, v němž mohou naplno vyniknout kvality hnacího ústrojí.
Jestliže je vůz vybaven systémem MMI a navigací, má řidič přístup ještě do čtvrté úrovně nastavení „individual“, která může být konfigurována ovládacím terminálem a poté kdykoli aktivována. Osobní profil může být sestaven prakticky z jakékoliv kombinace nastavení jednotlivých funkcí.

Podvozek Audi CES
Tlumiče CDC, podvozku CES, s pneumatickým odpružením jsou dvouplášťové plynokapalinové s přídavným externím ventilem a spojovacím vedením. Jejich charakteristika může být plynule měněna. Elektromagneticky iniciovaný proporční akční člen otevírá ventil proti síle pružiny a reguluje tok hydraulické kapaliny mezi vnitřním a vnějším pláštěm tlumiče. Malý průtočný průřez znamená tužší charakterististiku odpružení, větší průřez poddajnější.
V rámci režimu, který řidič zvolil, aplikuje řídicí jednotka adaptivní charakteristiku. Systém přizpůsobuje řídicí signál tak, aby odpovídal jízdnímu stylu a podmínkám na silnici. Dokonce z nastavení „comfort“ může být tlumič přepnut do tuhé charakteristiky, i když se nedostane na absolutní limit. Řídicí jednotka volí optimální tlumicí sílu pro aktuální jízdní situaci, například tužší nastavení tlumičů pro rychlý průjezd zatáčkou nebo brzdění nebo nižší tlumicí sílu, pokud je povrch nerovný.

Audi dynamic steering
Nové je také aktivní řízení Audi dynamic steering. Převodovka řízení, měnící jeho převod v závislosti na rychlosti jízdy, využívá konstrukci, kterou měly na palubě již vozidla astronautů. Společně se stabilizačním systémem ESP udržuje nové řízení vůz stabilní pomocí jemných, extrémně rychlých pohybů řízených kol. Skříň řízení je umístěna na sloupku řízení a kombinována s elektromotorem. „Harmonický převod“ byl použit v robotice a kosmickém průmyslu. V roce 1971 se s ním Lunar Rover projel na Měsíci, v roce 1997 se zapsal do historie misí Pathfinder a stejný mechanismus pracuje na Hubblově teleskopu od počátku 90. let.
Výhody, které převod prokázal ve vesmíru, jsou použitelné také v automobilech. Kompaktní převodovka je lehká a odolná vůči torzním napětím. Pracuje bez vůlí a přesně. Dokáže přenášet vysoké momenty a dosahovat vysoké účinnosti. Audi je první automobilkou, která tuto techniku přivedla do výroby.
Harmonický převod je jednoduchý, má jen tři hlavní komponenty. Elektromotor otáčí eliptickým vnitřním rotorem, který podobně jako ložisko, mění tvar tenkého centrálního kola, spojeného se vstupním hřídelem řízení. Na vertikální ose elipsy se zuby centrálního kola setkávají se zuby korunového kola, spojeného s výstupním hřídelem řízení. Při natočení vnitřního rotoru se změní hlavní osa elipsy a s ní plocha zabírajících zubů. Protože centrální kolo má méně zubů než „annulus“, vzniká mezi nimi relativní pohyb, měnící efektivní převodový poměr.
Specifické požadavky kladené na aktivní řízení Audi dynamic steering vedlo k optimalizaci dílů. Čerpadlo posilovače řízení dodává v případě potřeby větší množství oleje, přepracovány byly i charakteristiky systému servotronic. Řídicí jednotka představuje extrémně robustní celek, chráněný před vnějšími vlivy. Audi dynamic steering je k dispozici pro modely od 140 kW výše.
Převod dynamického řízení může být měněn téměř o 100 procent, v závislosti na rychlosti jízdy a zvoleném režimu Audi drive select. Změny probíhají kontinuálně a řidič je nepostřehne.
Při parkování je dynamické řízení přímé, pouze se dvěma otáčkami mezi dorazy, vyžaduje jen minimální sílu na volantu. Díky vysokému účinku posilovače řízení při jízdě na silnicích mimo město je odezva a účinek posilovače sice pozměněn, není třeba přesunu rukou po věnci volantu při náhlé prudké zatáčce. Ve vysokých rychlostech na dálnicích nebo silnicích přichází ke slovu nastavení méně přímého převodu a menšího účinku posilovače, který umožní stabilní jízdu přímým směrem.
V oblasti jízdní dynamiky a aktivní bezpečnosti spolupracuje Audi dynamic steering se systémem ESP. Natočení kol lze realizovat asi třikrát rychleji než vygenerovat tlak v brzdovém systému pro aktivní korekci směru stáčení vozidla. Schopnost rychlé intervence činí mnoho zásahů brzd nadbytečnými. Krátké a rychlé změny natočení kol jsou efektivní, ale řidič je ve většině situací nezaregistruje.
Typickou kritickou situací je přetáčivost způsobená náhlou změnou zatížení kol. Záď automobilu může například vybočit ve chvíli, kdy se řidič snaží vyhnout náhlé překážce. Při malém úhlu vybočení zádě, vyřeší situaci samočinné natočení kol do opačného smyslu, aniž by došlo k zásahu do brzdového systému selektivní aplikací brzdné síly na jednom nebo více kolech.
Audi dynamic steering podává pomocnou ruku také při nedotáčivosti, tedy ve chvíli, kdy má vůz tendenci pokračovat v zatáčce po tečně ven. Na krátkou chvíli se stane řízení více nepřímé, takže je nepravděpodobné, že řidič natočí volant za limit adheze, úhel natočení kol je menší a nedotáčivost je prakticky eliminována.
Brzdění v situaci, kdy jsou pravá kola na drsném a levá na hladkém povrchu je další zkouškou pro moderní automobil. Strana, která je schopna přenášet větší brzdné síly dostává automobil mimo zvolený směr. Audi dynamic steering takovou situaci řeší takřka bez zásahu řidiče, který jen směřuje automobil tam, kam si přeje pokračovat, a může se soustředit na důležitější rozhodnutí než řešení stability jízdy vozidla. Funkce zůstává aktivována také v situaci, kdy je ESP vyřazen z činnosti.

Audi side assist
Audi používá také prvky převzaté z dražších vozů. Udržují vůz v optimální bezpečné vzdáleností od vozidla jedoucího před ním, varují řidiče, když se chce automobil nechtěně vydat mimo zvolený jízdní pruh a usnadňují parkování.
Systém využívá inteligentní radarovou techniku, aby pomohl řidiči v přejíždění z pruhu do pruhu. Řidič dostává varování, jakmile se objeví riziková situace, spojená se změnou směru jízdy. Dva radarové snímače v zadním nárazníku skenují prostor vedle a za vozem, do vzdálenosti 50 m.
Jestliže se jiné vozidlo jedoucí přibližně stejnou rychlostí nachází v kritické zóně, nebo pokud se přibližuje vysokou relativní rychlostí zezadu, rozsvítí se žlutá dioda na pravém nebo levém krytu vnějšího zpětného zrcátka. Řidič jej však vidí jen ve chvíli, kdy se dívá do zrcátka, ale neruší jej při pohledu přímým směrem.
Jestliže řidič zapne směrovku před změnou jízdního pruhu i přes varování o jiném vozidle ve vedlejším pruhu, intenzita svícení diody se zvýší a asi sekundu LED bliká. Systém pracuje v rychlosti nad 60 km/h, ve městě je mimo provoz.

Audi lane assist
Systém varuje řidiče při rychlostech nad 65 km/h, jakmile se automobil chystá opustit zvolený jízdní pruh. Malá monochromatická kamera umístěná nad vnějším zpětným zrcátkem sleduje silnici před automobilem. Optika je zaostřena na vzdálenost asi 60 m a zorný úhel 40°. Počítač vestavěný do tělesa u čelního skla vyhodnocuje digitální obraz, identifikuje dělicí čáry na vozovce a určuje relativní polohu automobilu vůči nim.
Jestliže řidič směřuje k jedné z dělicích čar, ale neindikuje úmysl o změně jízdního pruhu směrovkou, Audi lane assist varuje řidiče formou lehkých vibrací ve volantu. Intenzita těchto varování může být nastavena prostřednictvím rozhraní MMI. Nastavit lze také okamžik, kdy má být varování vysláno: předtím než dojde k najetí na čáru, jakmile najede kolo na čáru, nebo na základě vyhodnocení rizika systémem, který může být v případě potřeby vypnut. Displej na přístrojovém panelu oznámí řidiči situaci, kdy je sice systém aktivní, ale není schopen vyslat signál, např. kvůli nedostatečnému vodorovnému značení nebo příliš nízké rychlosti.

JL, 8.1.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar