Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A4 - nová dimenze (I)

Sportovní, komfortní, progresivní a emotivní model A4 přivádí značku Audi do nové dimenze střední třídy. Na český na trh vstupuje s cenami začínajícími těsně nad 850 tisíc korun. Nové Audi A4 je na trh uváděno s pěti výkonnými motory od 143 k do 265 k.

Interiér ztělesňuje tradiční stránky značky Audi: ušlechtilý vzhled, dílenské zpracování nejvyšší úrovně a velká pozornost věnovaná detailům, stejně jako logickému intuitivnímu ovládání.
K dispozici je řada položek výbavy na přání, převzatá z luxusní třídy a připravená zatraktivnit interiér nového modelu, mj. systém MMI.
Nové Audi A4 je na trh uváděno s pěti vylepšenými, výkonnými motory od 105 kW (143 k) do 195 kW (265 k). Všechny používají přímé vstřikování paliva do válců: technika FSI pracuje ve dvou agregátech a common-rail ve třech motorech TDI. Čtyřválcové motory jsou přeplňovaný turbodmychadlem. Motory mají nižší spotřebu než odpovídající jednotky v předchozím modelu, v průměru o 13 % u benzinových a 6 % u naftových motorů TDI. V roce 2008 bude nabídka agregátů dále rozšířena.

Zážehové motory
Typ1.8 TFSI3.2 FSI quatto
Objem17983107
Výkon118(160)/4500-6200195(265)/6500
Toč.moment250/1500-4500330/3000-5000
Spotřeba9,9/5,5/7,113,5/6,7/9,2


Vznětové motory
Typ2.0 TDI2.7TDI3.0 TDI quattro
Objem196826982967
Výkon106(143)/4200140(190)/3500-4000176(240)/4000-4400
Toč.moment320/1750-2500400/1400-3250500/1500-3000
Spotřeba7,5/4,3/5,58,1/5,7/6,69,6/5,4/6,9


Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km

V oblasti převodovek nabízí Audi ručně řazené převodovky, automatické tiptronic nebo převodovky s plynule měnitelným převodem multitronic, přenášející točivý moment na přední nebo všechna kola systémem quattro® .
Ještě větší zážitek z jízdy dodávají dva nové technické prvky – systém individuálního nastavení Audi drive select, s nímž může řidič měnit ovládací charakteristiky a odezvu motoru, automatické převodovky, řízení a adaptivního tlumení podvozku.
Druhou novinkou je pak řízení Audi dynamic steering, které mechanickou cestou mění v závislosti na rychlosti aktuální převod řízení. Na limitu adheze pracuje se stabilizačním systémem ESP, kdy jemnými, ale rychlými změnami natočení kol stabilizuje automobil do požadovaného směru jízdy. Pokrokové asistenční systémy usnadňují řidiči ovládat automobil v každé situaci. Na přání lze získat prvky, které byly dodávány jen do větších luxusních vozů. Nové systémy regulují vzdálenost od automobilu před vozidlem, pomáhají řidiči udržovat vůz ve zvoleném jízdním pruhu nebo změnit bezpečně jízdní pruh a poskytují podporu při parkování.
V Audi A4 je, stejně jako dříve, klíčovým prvkem pohonu všech kol quattro® mezinápravový diferenciál. Mechanické ústrojí reaguje na změny hnacích sil okamžitě bez prodlevy. Svorný účinek se dostavuje pouze pod zatížením, ale při brzdění nebo zatáčení dovoluje systém hnacímu ústrojí rozdílné otáčky jednotlivých kol.
Za běžných podmínek směřuje 40 procent síly motoru na přední a 60 procent na zadní kola, což odpovídá sportovním požadavkům. Jakmile by mělo dojít k prokluzu kola na kteréholi nápravě, přesunul by mezinápravový diferenciál točivý moment na nápravu, jejíž kola se otáčejí pomaleji a mají tudíž lepší trakci.
Mezinápravový diferenciál může směřovat až 65 procent síly na přední nápravu nebo až 85 procent na zadní nápravu. Quattro® tak vyřeší řadu problematických situací, aniž by musel zasahovat stabilizační systém ESP nebo brzdy. Při prokluzu jednoho kola nápravy, zasáhne elektronická uzávěrka diferenciálu, která problém vyřeší přibržděním kola, jenž nemá schopnost přenášet sílu motoru na vozovku. Uzávěrka funguje také jako elektronický pomocník při rozjezdu.
Dynamický podvozek ustavuje vyšší standard novou kombinací přesnosti vedení kol, vysokou mírou stability a snadnou ovladatelností. Přepracovaná konstrukce zavěšení kol s nově navrženým uložením náprav, novým řízením, koly a brzdami směřuje k dosažení výborných jízdních výkonů. Mnoho dílů je vyrobeno z hliníkových slitin, aby byly neodpružené hmoty co nejmenší. Pětiprvkové zavěšení předních kol přispělo k dynamickému charakteru automobilu. Přemístěním diferenciálu vpřed a posunutím spojky vzad mohli konstruktéři posunout přední nápravu o 154 mm dopředu. Spolu s přemístěním akumulátoru dozadu jde o hlavní opatření zlepšující rozložení hmot vozidla mezi nápravy.
Kompaktní konstrukce zadní nápravy umožnila plochou podlahu zavazadlového prostoru s nejmenší šířkou 100 cm. Verze s pohonem předních kol i quattro mají takřka stejnou konstrukci, liší se jen v detailech. Audi na přání dodává sportovní podvozek s tužšími pružinami a tlumiči snižující karoserii o 20 mm.
Pro náročné řidiče je v nabídce sportovní podvozek S line, který má ještě dynamičtější tlumení a snižuje automobil o dalších 10 mm oproti sportovnímu podvozku.
Škála audiosystémů vrcholí dvěma konfiguracemi, ovládaným prostřednictvím terminálu MMI. Pro informační a zábavní systémy mohou zákazníci volit mezi základním zařízením MMI basic plus nebo navigačním systémem s DVD. MMI basic plus využívá monochromatickou obrazovku, displej zobrazující symbolické navigační pokyny a navigační data načtená z CD mechaniky.
Plná verze MMI Plus (navigace s DVD) je vybavena dvojitým tunerem, 7“ barevným displejem a CD měničem. Navigační data jsou načítána z média v DVD mechanice. Přijímat lze také digitální vysílání (DVB-T), avšak jen při stojícím vozidle.
Audi nabízí zákazníkům dva prvotřídní sound systémy, postavené na bázi rádií concert a symphony. Audi sound systém (180 W) podává působivý a harmonický zvukový obraz prostřednictvím deseti reproduktorů. Vedle obvyklých osmi reproduktorů je zde ještě středový reproduktor vpředu a 260 mm sub-woofer vzadu..
Sound system od Bang & Olufsen představuje špičkové řešení ozvučení nového Audi A4. Klíčovým prvkem je zesilovač (505 W), jehož prostřednictvím se zvuk převádí do prostorového vjemu skrze vlastní prostorový algoritmus.
Dobrá sedadla jsou jedním z klíčů k jízdnímu pohodlí. Nabídka je v této oblasti mimořádně široká. Vedle obvyklých prvků dodávaných na přání – elektrickému ovládání nastavení sedadel a vyhřívání sedadel – jsou nabízena sportovní sedadla a komfortní klimatizovaná sedadla, v seznamu volitelné výbavy najdeme elektricky nastavitelnou bederní opěrku, luxusní přední loketní opěrku a vyhřívání krajních sedadel ve druhé řadě.
K dalším systémům patří rozšířená funkce elektromechanické parkovací brzdy, tempomat, informační systém řidiče, ‘advanced key’ pro pohodlný přístup do vozu, dálkové ovládání garážových vrat nebo automatické samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, Audi lane assist, Audi side assist, Audi parking system nebo adaptivní tempomat.
Audi nabízí sportovní paket S line pro dynamicky založené řidiče. Součástí sady vnějších dílů karoserie jsou nové prvky na předním a zadním nárazníku, předním spojleru, aerodynamicky tvarované prahy po stranách nebo vložka připomínající svým tvarem difuzor.

(pokračování zítra)

JL, 7.1.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar