Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A1 quattro - vrchol v malé třídě

Audi korunuje úspěšnou modelovou řadu A1 exkluzivním modelem A1 quattro. Limitovanou edici 333 exemplářů pohání dvoulitrový turbomotor o výkonu 188 kW (256 k) a točivém momentu 350 N.m přenášený na všechna čtyři kola.

Čtyřválec se zdvihovým objemem 1984 cm3 kombinuje přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Mezi nejvýznamnější prvky jeho konstrukce patří proměnné časování sacích ventilů a dvojice vyvažovacích hřídelů, která zajišťuje klidný běh. Maximální točivý moment je k dispozici nepřetržitě od 2500 do 4500/min a nejvyšší výkon 188 kW (256 k) přichází při 6000/min.
Motor disponující čtyřventilovým rozvodem a projevující se sportovně sonorním zvukem je ve všech detailech optimalizován pro vysoký výkon a nízkou spotřebu paliva. Jako příklad může posloužit vstřikovací soustava common rail, přeplňování turbodmychadlem s chladičem stlačovaného vzduchu a elektronicky řízené olejové čerpadlo. Audi A1 quattro spotřebuje podle předběžných údajů méně než 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Jízdní výkony jsou na úrovni kvalitních sportovních vozů. Standardní sprint je otázkou 5,7 sekundy a další akcelerace skončí až při 245 km/h.
Hnací síla motoru 2.0 TFSI je přenášena na vozovku prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky a trvalého pohonu všech kol quattro. Srdcem systému quattro je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná lamelová spojka s lamelami v olejové lázni.
Za normálních podmínek přenáší spojka velkou část hnací síly motoru na přední kola. V případě, že by mělo dojít ke zhoršení trakce, dokáže hnací sílu přenést plynule dozadu stlačením lamel uvnitř spojky během několika milisekund. Při tvorbě hydraulického tlaku je elektrické čerpadlo podporováno tlakovým zásobníkem. Jakmile začne prokluzovat jen jedno kolo jedné nápravy, je okamžitě přibrzděno elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS.
Umístění lamelové spojky před zadním diferenciálem přispívá k harmonickému rozložení hmotnosti mezi nápravy. Podvozek je přizpůsoben dynamice poháněcího ústrojí. V porovnání s ostatními sériovými modely je jeho nastavení výrazně tužší. Roli přední nápravy plní konstrukce McPherson, vzadu pracuje čtyřprvková náprava. Citlivé a účinné elektrohydraulické řízení má sportovně strmý převod 14,8:1.
Audi A1 quattro jezdí na kolech z lehké slitiny s rozměrem 8,0 J x 18, která mají exkluzivní design připomínající turbínu a povrchovou úpravu v odstínu „ledovcová bílá“. Rozměr pneumatik je 225/35. Přední kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají průměr 312 mm a černé brzdové třmeny. Součástí stabilizačního systému ESP je sportovní režim. ESP lze také kompletně vypnout.
Dodává se výhradně v metalické barvě „ledovcová bílá“ v kombinaci s leskle černou střechou. Z mohutných nárazníků vyzařuje síla, zatímco leskle černý rám a mřížka masky chladiče Singleframe kontrastují s okolními plochami karoserie. Ladně prohnutá žebra ve světlometech, tzv. „křídla“, jsou červená.
Zadní světlomety LED jsou ztmavené a nárazník má markantní vzhled. Výfuková soustava má dvě leštěné koncovky vlevo a vpravo s průměrem 100 mm. A1 quattro je 3987 mm dlouhé, 1740 mm široké a 1416 mm vysoké, takže je o trochu delší než výchozí modely. Zavazadlový prostor pojme 210 l, se sklopenými opěradly zadních sedadel 860 litrů.
Sportovnímu interiéru dominuje decentní černá. Sedadla a loketní opěrky ve dveřích jsou potaženy hedvábně jemnou kůží Nappa s červeným stehováním. Mnohostranně nastavitelná sportovní sedadla vpředu mají výrazné boční polštáře, integrované opěrky hlavy a na zadní straně kryt opěradla s nápisem quattro. Spodní část středové konzoly svítí leskle černým lakem, opěrka pro levou nohu a kryty pedálů jsou vyrobeny z kartáčované ušlechtilé oceli.
V panelu sdružených přístrojů jsou nápadné bílé ručičky přístrojů, červený otáčkoměr a barevný displej informačního systému řidiče. Dole zploštělý multifunkční sportovní volant s věncem obšitým červeně stehovanou kůží nese štítek se sériovým číslem vozu. Hlavice krátké řadicí páky je z hliníku.
Audi A1 quattro se bude dodávat od druhé poloviny roku 2012 a ke svým majitelům zamíří s kompletní výbavou, která zahrnuje mnoho prvků z vyšší třídy. Mezi ně patří světlomety xenon plus, asistent dálkových světlometů, adaptivní brzdová světla, paket vnitřního osvětlení LED, senzor světla a deště, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, parkovací senzory vzadu, automatická klimatizace, poplašné zařízení, paket Schránky, komfortní klíček a tempomat.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar