Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A1 - nový 1.2 TFSI a další motory (II)

Nový čtyřválec 1.2 TFSI nejlépe dokládá filozofii Audi v oblasti downsizingu, která spočívá v náhradě velkého objemu přeplňováním. Motor 1.2 TFSI s dvouventilovým rozvodem vystačí s objemem 1197 cm³ a jeho konstrukce byla optimalizována z hlediska požadavků na nízkou hmotnost a minimální tření.

Hliníková kliková skříň má vlastní chladicí okruh oddělený od hlavy válců. Po spuštění studeného motoru chladicí kapalina v bloku neobíhá a v důsledku toho dochází k rychlejšímu ohřátí motoru na provozní teplotu, čímž se zkracuje fáze zvýšeného tření kvůli studenému oleji.
Všechny motory jsou vybaveny systémem rekuperace kinetické energie během zpomalování, pracující na základě inteligentního řízení napětí generátoru. Zpětně získávaná kinetická energie je přeměňována na elektrickou, ukládanou do akumulátoru pro pozdější použití při akceleraci, kdy dochází ke snižování zatížení generátoru.
Druhou modulární technologií je systém Start-Stop, který spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic, která se 70 kg přispívá ke snižování hmotnosti. Obě spojky jsou suché a vynecháním olejového okruhu došlo k dalšímu zvýšení už beztak vysoké účinnosti převodovky. Řidič ji ovládá pákou voliče nebo na přání pádly na volantu. K dispozici jsou dva samočinné provozní režimy. V režimu D udržuje řídicí jednotka převodovky motor v nejnižších otáčkách s cílem snížit spotřebu paliva na minimum, zatímco v režimu S je řazení sportovní a úroveň otáček vyšší.
Během vývoje byla věnována pozornost rozložení hmotnosti mezi nápravy. Přední převis o délce 81 cm je neobvykle krátký. V závislosti na zvoleném motoru připadá na přední nápravu jen 61 až 63 procent hmotnosti. K tomu přispívá např. umístění akumulátoru. Audi A1 je s pohotovostní hmotností 1045 kg (základní verze) nejlehčím prémiovým zástupcem třídy malých vozů.
Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson a trojúhelníkových spodních příčných ramenech. Inženýři vyladili ložiska přední nápravy, stabilizátor a pružiny a tlumiče, aby dosáhli sportovně vyvážených jízdních vlastností. Nové jsou vodicí ložiska zadní nápravy, tvořené vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Odpružení zadních kol zajišťují odděleně uložené vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.
Audi A1 má sériově nový stabilizační systém ESP s elektronickou uzávěrkou diferenciálu, která přispívá k neutrálnějšímu chování vozidla eliminací nedotáčivosti a zlepšením trakce. Jakmile elektronika zaregistruje, že došlo k odlehčení vnitřního předního kola při průjezdu zatáčkou vysokou rychlostí, dá pokyn k jeho cílenému mírnému přibrzdění. Přebytek točivého momentu je pak přenášen na vnější kolo, které dokáže přenášet na vozovku větší síly. Vůz tak reaguje precizněji s vyšší stabilitou a neutrálním chováním.
Sportovní režim ESP je naladěn pro dynamický styl jízdy. Stabilizační systém ovládá také velké a výkonné brzdy. Vnitřně chlazené přední kotouče mají v závislosti na motoru průměr 256 až 288 mm. Kola výbavové linie Attraction mají průměr 15“ , linie Ambition jezdí na 16“ litých hliníkových kolech. Na přání se montují sportovní 17“ litá hliníková kola se širokými pneumatikami rozměru 215/40. Společnost quattro GmbH nabízí litá hliníková 18“ kola s pneumatikami 225/35.


Zážehové motory
Typ1.2 TFSI1.4
Objem11971390
Výkon63(86)/480090(122)/5000
Toč.moment160/1500-3500200/1500-4000
Rychlost179200
Zrychlení12,19,2
Spotřeba6,4/4,4/5,16,8/4,4/5,3



Vznětové motory
Typ1.6 TDCi/1051.6 TDCi/90
Objem15981598
Výkon77(105)/440066 (90)
Toč.moment250/1500-2500230/1500-2500
Rychlost187179
Zrychlení10,512,2
Spotřeba4,7/3,5/3,9 neudáno




Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar