Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alpine A110 - návrat legendy

A110 Première Edition se nechala inspirovat původním modelem A110 Berlinette, a spojuje historii a budoucnost této značky. Tým vývojářů pod vedením francouzského odborníka na design Antony Villaina chtěl, aby nový automobil měl charakteristické znaky značky Alpine, ale zároveň chtěl také vytvořit design, který obstojí ve zkoušce časem.

Když přišel MINI s návratem legendárního miníka nebo Fiat s pětistovkou, tak jsme si mnohokrát říkali, že by mohl Renault překvapit modelem Alpine. Před mnoha lety mě jednou slečna Jitka Skaličková ze společnosti Renault ČR prozradila, že se něco chystá a měla pravdu. Nový Alpine A110 je na světě. Řada z nás má alpinku ještě v živé paměti, protože s ní u nás v první polovině sedmdesátých let závodil Vladimír Hubáček a dodnes tento skvost uchovává.


Omezený počet 1 955 kusů (připomínka roku vzniku Alpine) modelu A110 Première Edition byl zarezervován během pěti dnů od oznámení zahájení prodeje. Automobil je prvním novým modelem za poslední dvě desetiletí a symbolizuje znovuzrození Alpine, která jako samostatná obchodní jednotka v rámci Skupiny Renault přichází s ambiciózní a dlouhodobou strategií, evokující vizi zakladatele Jeana Rédélé.

Vozy Alpine navazují na bohatou tradici výroby agilních a lehkých sportovních vozů, které se proslavily na nejvýznamnějších mezinárodních sportovních soutěžích. Jejich úspěchy byly korunovány mimo jiné i prvním místem na Mistrovství světa v rallye 1973 a naprostým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1978.

Generální ředitel Alpine Michael van der Sande k tomu uvádí: “Je to obrovská čest znovu uvádět tuto značku, která vyvolává tolik nadšení, ale je to také velká odpovědnost. Toto nadšení pro Alpine v celém koncernu Renault i mezi milovníky sportovních automobilů je obrovské a my jsme již dlouho toužili vrátit Alpine zpět. Nyní je k tomu ten správný čas. U nového modelu A110 jsme se zaměřili na vlastnosti, díky kterým byly vozy Alpine tak úspěšné v šedesátých a sedmdesátých létech, jako kompaktní tvar, nízká hmotnost a nízko umístěné těžiště, a doplnit je moderními technologiemi.


Alpine se vrací

Projekt Alpine byl oznámen v roce 2012 a v roce 2016, byl v Monaku představen koncept Alpine Vision. Hned následující rok byl vůz A110 Première Edition v silničním provedení představen na autosalonu v Ženevě. Prodej první série 1955 vozů byla vyprodána během pěti dnů, což je důkazem nadšení milovníků sportovních vozů, které návrat Alpine způsobil. Brzy se také začnou přijímat objednávky na vozy ze sériové produkce.
A110 se bude vyrábět v závodě Alpine v severofrancouzském Dieppe. Tato továrna byla vybudována v roce 1969 zakladatelem značky Jeanem Rédélé a v posledních létech vyrábí malosériové výkonné automobily Renault Sport.
Bernard Ollivier, zástupce generálního ředitele Alpine, k tomu uvádí: „Na začátku projektu v roce 2012 jsem byl pověřen, abych vytvořil nový sportovní automobil Alpine na čistém listu. Měl mít stejnou genetickou výbavu jako Alpine, to znamená agilitu, nízkou hmotnost, eleganci a radost z řízení. Dali jsme našim vývojářům naprostou volnost, pokud jde o představy, jak by měl moderní Alpine vypadat, a měli jen velmi málo technických omezení. Jako cílovou hodnotu hmotnosti vozu jsem určil 1100 kg, které je ovšem velmi nesnadné dosáhnout. Proto jsme se rozhodli použít jako materiál pro podvozek i karoserii hliník. Konečný výsledek pouhých 1080 kg (1103 kg u Première Edition) znamená, že se nám podařilo dosáhnout svého cíle.


Hliníková konstrukce

Hliníkový podvozek a kompaktní hliníková karoserie, jejíž hmotnost se podařilo dále snížit lepením a nýtováním, představuje maximální možnou rovnováhu mezi tuhostí, hmotností a kvalitou konstrukce. Se svými pouze 1080 kg (včetně provozních náplní) má lehká A110 své specifické místo v segmentu sportovních vozů a nabízí jedinečné a nádherné jízdní zážitky.

K dalším opatřením pro snížení hmotnosti patří hliníkové komponenty odpružení, velmi lehká sportovní sedadla Sabelt (13,1 kg) a také poprvé na světě použité brzdy Brembo s parkovací brzdou integrovanou v zadních třmenech, které samy o sobě představují úsporu 2,5 kg.

Kromě lehké konstrukce vděčí A110 za svoji živost také podvozku s dvojitými příčnými rameny na obou nápravách. Zatímco většina vozů v segmentu sportovních automobilů je vybavena jednodušším zavěšením se vzpěrami McPherson, konstruktéři Alpine dali přednost uspořádání s dvojitými příčnými rameny díky mnoha výhodám spojeným s jízdními vlastnostmi i servisem, které tento způsob zavěšení nabízí.

První výhodou je lineární kinematika zavěšení. Při projíždění vozu zatáčkou umožňuje zavěšení s dvojitými příčnými rameny větší kontakt plochy pneumatiky s povrchem vozovky a tím i její silnou a stejnoměrnou přilnavost. Čím ostřeji vozidlo zatáčí, tím více jsou pneumatiky přitlačovány k povrchu vozovky a zvyšuje se jejich přilnavost. Při zavěšení vzpěrami McPherson by naopak docházelo ke kladnému odklonu kola a tím i ztrátě přilnavosti pneumatiky a smyku vozidla.

Přesné řízení odklonu kola umožňuje konstruktérům použití dutých stabilizátorů s nízkou hmotností zabraňujících naklánění vozu v zatáčkách, protože není nutné potlačovat přirozenou tendenci vozu k naklánění. Protože A110 je tak lehká, mohou být vinuté pružiny jejího podvozku přiměřeně měkčí.

Na obou nápravách jsou pneumatiky Michelin Pilot Sport 4, na přední 205/40 R18 a na zadní 235/40 R18. Jsou nasazeny na kovaných 18palcových discích Otto Fuchs, které snižují neodpruženou hmotnost. Na druhé straně jsou tyto pneumatiky zárukou výborné směrové stability.


Radost z řízení

Poměr rozdělení hmotnosti 44:56 vozu A110 je ideální hodnota pro sportovní kupé s motorem uprostřed. Tohoto poměru se podařilo dosáhnout umístěním palivové nádrže za osou zadní nápravy.

Brzdy s 320 mm kotouči a čtyřpístkovými hliníkovými třmeny na přední nápravě jsou zárukou silného a trvalého brzdného účinku. Systém kontroly stability obsahuje režimy Sport a Track, který umožňuje větší prokluz kol před zásahem elektroniky.
Vůz A 110 má tři jízdní režimy – Normal, Sport a Track. Přepínáním těchto režimů může řidič měnit různé parametry motoru, jako reakce plynového pedálu, tuhost posilovače řízení, rychlost a logika řazení, zvuk výfuku a aktivace systému kontroly stability, a modifikovat je tak, aby umožňovaly ostřejší jízdu, více vzrušení a emocionálnější prožitek z jízdy. 10palcový digitální TFT displej v přístrojové desce v každém jízdním režimu mění zobrazované hodnoty, například v režimu Sport a Track je přednostně zobrazen otáčkoměr, indikace zařazeného převodového stupně a světelná indikace řazení.


Výkonný motor s přeplňováním

Přeplňovaný 1,8litrový čtyřválcový motor s přímým vstřikováním, upravený firmou Alpine specifickým systémem sání, výfukem, přeplňováním a zcela novým nastavením, produkuje maximální výkon 252 k při 6000/min a točivým momentem 320 Nm již od 2000/min.
Citlivě reagující a čilý řadový motor pohání zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky Getrag s mokrými spojkami. Převodovka umožňuje rychlé řazení stupňů a kombinuje ruční řazení pomocí hliníkových pádel, se snadným automatickým řazením. Funkce elektronického diferenciálu založená na brzdném účinku se často také označuje termínem „brake vectoring” a je zárukou výborné trakce i na kluzké vozovce.
Vynikající poměr mezi výkonem a hmotností tohoto vozu (228 k/t) spolu s funkcí launch control pro rychlou akceleraci umožňuje automobilu A110 zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 4,5 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nízká hmotnost je zárukou výborné spotřeby (6,1 l/100km, kombinovaný režim) a také nízkých emisí CO2 (138g/km).


Funkční aerodynamika

Díky ploché spodní části vozu a účelně tvarovanému zadnímu difuzoru pečlivě vyladěná aerodynamika vozu eliminuje nutnost použití zadního spoileru. Otvory pro vstup vzduchu v předním nárazníku vytvářejí kolem předních kol vzduchovou clonu, která zlepšuje proudění a snižuje aerodynamický odpor. Dalším důležitým prvkem vozu je jeho velmi malá čelní plocha. Malé rozměry a relativně úzké pneumatiky vytvářejí nízký aerodynamický odpor.


Design a interiér

Dvě dvojice předních reflektorů, tvarované boky, charakteristická kapota motoru s páteřovým prolisem a zaoblené zadní okno jsou jasně vypůjčené od modelu A110 Berlinette, zatímco přední světla LED a zadní světelná jednotka s dynamickými ukazateli směru naznačuje moderní technickou koncepci.

I přes velmi malé vnější rozměry (4178/1798/1252 mm, rozvor 2419 mm) nabízí kabina dostatek prostoru, takže v ní může pohodlně sedět i řidič s vyšší postavou a helmou na hlavě. Vpředu je zavazadlový prostor objemu 96l, vzadu 100 l.

Přístup do kabiny vybavené různými technickými vymoženostmi je díky nízkému a úzkému prahu jeden z nejlepších, s jakými se u sportovních vozů můžeme setkat, a samotný interiér kabiny odráží nízkou hmotnost konstrukce A110 Première Edition. Plavná linie středové konzole a nezakryté vodící lišty sedadel navozují pocit účelnosti a lehkosti a sportovní kožená sedadla Sabelt udržují hmotnost na minimu. Stereo systém Focal, jehož součástí jsou reproduktory s patentovanými lněnými sendvičovými kužely, vytváří čistý a zřetelný zvuk, zatímco hliníkové pedály a deska podlahy na straně spolujezdce odrážejí lehkou, hliníkovou konstrukci.


Antony Villain, šéfdesignér

“Já osobně jsem nadšenec pro automobily, a práce při vytváření návrhu nového vozu Alpine pro mě byla příležitostí, o které jsem snil. A model A 110 Berlinette je takovou ikonou, že bylo přirozené využít ji jako základ pro návrh nového modelu. Položili jsme si otázku: Kdyby se A110 nikdy nepřestala vyrábět, a tento nový model byl tedy šestou nebo sedmou generací tohoto automobilu, jak by asi vypadal? Bylo důležité vytvořit spojovací článek s minulostí, ale na druhé straně jsme se také museli dívat do budoucnosti značky Alpine a vytvořit moderní design tohoto modelu. První věc, kterou jsem udělal, když jsme v roce 2012 zahajovali tento projekt, bylo, že jsem uspořádal pracovní seminář. Vzal jsem svůj tým a navštívili jsme sbírku Jeana Rédélého v Paříži, ve které je k vidění asi 30 modelů Alpine - A110, A310, vozy pro závody v Le Mans a jiné. Požádal jsem designéry, aby v rychlosti, během 30 sekund, udělali náčrtek každého z těchto vozů. Chtěli jsme zachytit hlavní znaky vozů Alpine, objevit jejich DNA a náladu, kterou tato značka evokuje.‟



Renault 31.1.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar