Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alpine A 390 s třemi motory a výkonem 470 k (II)

Dokončení: Alpine A390 má originální konstrukci se třemi motory, které zajišťují pohon všech kol s charakteristikou podobnou pohonu zadních kol: přední motor s vinutým rotorem a dva specifické synchronní motory s permanentními magnety vzadu, z nichž každý pohání jedno kolo.

Souhru motorů zajišťuje systém Alpine Active Torque Vectoring, jedinečné patentované řešení, které je výsledkem intenzivního vývoje testovacích jezdců a inženýrů Alpine. Všechny tři motory jsou vyráběny v továrně Ampere v Cléonu.

Alpine A390 je nabízen ve dvou verzích, které odpovídají výkonům (viz technické údaje) 400 k /GT), resp.470 k (GTS)

Dva zadní motory umožňují nezávislé ovládání každého kola, což umožňuje využití systému Alpine Active Torque Vectoring. Tento systém aktivní distribuce točivého momentu je založen na rozdílu podélných sil mezi oběma koly stejné zadní nápravy, zejména tím, že poskytuje větší točivý moment vnějšího kola: výsledkem je přirozený točivý moment kolem svislé osy vozidla. To přináší mimořádnou dynamiku a agilitu, které částečně kompenzují setrvačnost danou velikostí a hmotností tohoto velkého vozidla.


Přesněji řečeno, generuje diferenciální rozdělení točivého momentu na zadní kola v závislosti na úhlu natočení volantu a rychlosti vozidla, koriguje rozdíl v prokluzu pravého a levého kola a upravuje točivý moment na pravé a levé zadní kolo, aby vyrovnal sebemenší tendenci vozidla k nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Toto rozdělení je účinné při přidávání plynu, v zatáčkách i na rovné vozovce. Systém Alpine Active Torque Vectoring reaguje velmi rychle, v řádu tisícin sekundy.

Klíčem je rozložení točivého momentu mezi 3 motory: celkový přední/zadní, poté zadní levý/zadní pravý. To umožňuje posunout hranice v zatáčkách a poskytnout tak překvapivý pocit lehkosti, fungovat jako zadní diferenciál a zvýšit trakci i stabilitu v přímém směru, například v případě nesymetrické přilnavosti. Tento systém tak umožňuje dosáhnout jak sportovního charakteru na velmi vysoké úrovni, tak i přirozené bezpečnosti a velmi snadného ovládání.

Pro informaci řidiče je v přístrojové desce a v části Live Data systému Alpine Telemetrics na centrálním displeji zobrazen speciální ukazatel, na kterém se zobrazují jeho zásahy.

Dynamická práce systému Alpine Active Torque Vectoring je doplněna předběžným řízením točivého momentu Alpine Torque Pre-Control, stejně jako u modelu A290, které zajišťuje trakci s mimořádně vysokým točivým momentem modelu A390, až 808 Nm. Pomocí tlačítka na volantu lze vybrat z pěti jízdních režimů: Save, Normal, Sport, Perso a nový režim Track. Režimy Normal, Sport a Track zahrnují různá nastavení systému Alpine Active Torque Vectoring, ESC (elektronická kontrola stability) a trakční kontroly. Elektronickou kontrolu stability ESC lze také zcela deaktivovat pomocí speciálního tlačítka na palubní desce.



NEOBYČEJNÝ ZÁŽITEK Z JÍZDY

Funkce Overtake ovládaná na volantu pomocí červeného tlačítka poskytuje po stisknutí plný výkon po dobu až 10 sekund. Před dalším použitím je nutná 30sekundová doba nabíjení. Po 15 sekundách je však možné vyvolat nový boost, který trvá 5 sekund. Při dodání tohoto přídavného výkonu se na přístrojové desce zobrazí animace symbolizující rychlost a zobrazení zbývajícího času, zatímco na centrálním displeji Alpine Telemetrics se objeví dynamická animace.

Model A390 nabízí funkci launch control. Ta umožňuje dosáhnout nejlepšího možného zrychlení z klidu a spouští se velmi jednoduchým postupem: v režimu Sport položte nohy na oba pedály, stiskněte tlačítko Overtake na volantu a uvolněte brzdu. Při následném zrychlení se na displeji přístrojové desky objeví speciální animace doprovázená charakteristickým zvukem.

Síla rekuperace je nastavitelná ve čtyřech úrovních pomocí fyzického modrého tlačítka RCH (Recharge) na volantu, které je inspirováno designem volantů Formule 1. Zatímco první poloha ponechává vůz v úplném plachtění, úroveň 1 odpovídá brzdění motorem podobnému tomu, které najdeme v modelu A110, a úrovně 2 a 3 postupně zvyšují úroveň rekuperace, což řidiči umožňuje zvolit režim rekuperace podle svých preferencí, stylu jízdy nebo jízdních podmínek. Úroveň 5 odpovídá režimu One Pedal.
Vzhledem k tomu, že motor nevydává žádné slyšitelné zvuky, je velmi důležité, aby byl řidi
č při jízdě doprovázen zvukovými signály. Alpine Drive Sound poskytuje řidiči přímé informace o zatížení mechaniky v závislosti na točivém momentu každého ze tří motorů a tím umocňuje zážitek z jízdy. Pro zlepšení zážitku z jízdy a reakcí za volantem byly vytvořeny dva zvuky Alpine Drive Sound s různými frekvencemi a intenzitami.

Intenzivnější z obou zvuků, nazvaný Sport, je bohatší na nízké frekvence, které doprovázejí špičky točivého momentu a dodávají mu charakter, připomínající zvukové vjemy za volantem modelu A110, aniž by se však snažil napodobovat jeho spalovací motor. Druhý zvuk, nazvaný Daily, je lehčí, jemnější a určený pro každodenní jízdu. V obou případech jsou v interiéru prostřednictvím audiosystému speciálně navrženého pro model A390 k dispozici dvě úrovně reprodukce, které lze také zcela vypnout. Specifické zvuky doprovázejí také funkci launch control a boost. Filozofií Alpine je vždy poskytovat přímou zpětnou vazbu, která je navržena tak, aby zvýšila zážitek z jízdy nebo řízení.

A konečně, vnější akustický výstražný systém AVAS, který je povinný do rychlosti 30 km/h a varuje chodce před blížícím se elektromobilem, je také navržen s jedinečným zvukem Alpine nebo neutrálnějším zvukem, podle výběru.


VÝKONNÁ BATERIE

Unikátní vysokovýkonná baterie představuje vysokovýkonnou chemickou směs vyrobenou ve Francii (články a moduly), která byla speciálně vyvinuta pro Alpine francouzským specialistou Verkor: jedná se o světovou novinku! Specifikace pro vývoj této baterie byly mimořádně náročné. Musela zaručovat maximální vybíjecí výkon pro pohon (až 1 200 A při vybíjení, aby mohla napájet 3 motory a dodávat jejich 345 kW). Musela také umožňovat opakované poskytování stejného výkonu, který zůstává na stejné úrovni i při postupném vybíjení baterie (až do 30 % SOC). Za tímto účelem společnost Verkor přepracovala celou architekturu své 400V baterie a vybavila ji speciálně dimenzovaným chladicím systémem (zejména díky většímu průtoku vody) a chemickým složením NMC s vysokým obsahem niklu a vysokou energetickou hustotou.

Díky baterii s velkorysou využitelnou kapacitou 89 kWh nabízí model A390 dojezd až 555 km (cyklus WLTP, čeká na schválení) s 20“ koly a až 520 km (cyklus WLTP, čeká na schválení) s 2“ koly. Všechny výbavy zahrnují tepelné čerpadlo, které optimalizuje teplotu v interiéru a šetří dojezd.


Rychlé nabíjení stejnosměrným proudem může dosáhnout 190 kW, ale důležitější, než špičkový výkon je schopnost udržet vysoký nabíjecí výkon po dlouhou dobu, což vyžaduje velmi inteligentní řízení nabíjení. To se daří baterii modelu A390 díky vynikajícímu průměrnému nabíjecímu výkonu. Díky tomu umožňuje nabít baterii za méně než 20 minut, což znamená 2 h jízdy po dálnici, a nabít baterii z 15 % na 80 % za méně než 25 minut.


Vestavěná nabíječka o výkonu 11 kW (volitelně 22 kW) zahrnuje funkci obousměrného nabíjení kompatibilní s V2L s volitelným adaptérem pro nabíjení například elektrického kola a V2G (vehicle-to-grid) pro úsporu nákladů na domácí nabíjení díky službě Mobilize Power.


Technické údaje


Motor: Synchronní elektromotor s vinutým rotorem vpředu a dva synchronní motory s permanentními magnety vzadu
A390 GTS : 345 kW (470 k / 808 Nm z toho 508 Nm na zadní nápravu)
A390 GT : 295 kW (400 k / 650 Nm)
BATERIE :Lithium-iontová s využitelnou kapacitou 89 kWh
Dojezd: až 520–555 km WLTP (v závislosti na pneumatikách)
Zrychlení GTS : 0-100 km/h : 3,9 s
Rychlost GTS : 220 km/h
Zrychlení GT_ 0-100 km/h
Rychlost: 200 km/h
ROZMĚRY: 4615 x 1885 x 1532 mm
Rozvor kol: 2708 mm
Přední převis: 925 mm
Zadní převis: 982 mm
Světlá výška: 152 mm
Objem zavazadlového prostoru: 532 litry
Hmotnost: od 2 121 kg



Alpine 30.5.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar