Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alfa Romeo Giulia GTA - velký návrat legendy

V rámci oslav 110. narozenin se Alfa Romeo rozhodla potěšit své příznivce a všechny motoristy vozidlem, které je návratem ke kořenům značky a vzdává hold jednomu z vůbec nejznámějších vozidel značky Alfa Romeo: Giulii GTA.

Zkratka GTA znamená Gran Turismo Alleggerita (alleggerita je italský výraz pro „odlehčený“) a vznikla v roce 1965 pro model Giulia Sprint GTA, specifickou verzi odvozenou z modelu Sprint GT a navrženou jako sportovní vůz. Giulia Sprint GTA se představila na autosalonu v Amsterdamu ve stejném roce. Karoserie modelu Giulia Sprint GT byla nahrazena identickým provedením vyrobeným z hliníku, díky čemuž dosáhla celkové hmotnosti 745 kg ve srovnání s 950 kilogramy silniční verze.

Druhá variace se týkala dvouvačkového motoru o objemu 1570 cm3, který v silniční konfiguraci a s dvojitým zapalováním dosahoval působivého výkonu 115 k. Inženýři Autodelty, oficiálního závodního oddělení Alfy Romeo, jej přepracovali a odladili na výkon 170 k. Úspěch tohoto modelu v soutěžích byl okamžitý: tři po sobě jdoucí vítezství v evropském šampionátu cestovních vozů, v deseti národních šampionátech a stovkách individuálních závodech ve všech koutech světa. Způsob, jakým Alfa Romeo vylepšila image celé řady byl rovněž působivý: Giulia Sprint GTA se proslavila jako ikona sportovnosti Alfy Romeo a zkratka GTA se stala tak úspěšnou, že ji veřejnost brzy spojila se všemi sportovními vozy Alfy Romeo.


Specifická technická řešení a funkční styl

U nové Giulie GTA se inženýři snažili zlepšit aerodynamiku a ovladatelnost, ale především snížit hmotnost. Stejná pravidla platila také u Giulie GTA z roku 1965. Aktivní aerodynamika byla přepracována tak, aby se zvýšil přítlak vozidla. Mezi tato řešení patří i prvky pocházející přímo z formule 1, a to díky synergii se společností Sauber Engineering a použití sady Sauber Aerokit.

Podobná péče byla věnována také bočním prahovým nástavcům, specifickému zadnímu spoileru a aktivnímu přednímu spoileru. Centrální titanový výfukový systém Akrapovič je začleněn do zadního karbonového difuzoru. Zmínku zaslouží rovněž nová 20palcová kola s centrální maticí, která se u sedanu objevují vůbec poprvé.

Ovladatelnost ve vysokých rychlostech byla vylepšena rozšířením rozchodu předních i zadních kol o 50 mm a vyvinutím nových pružin, tlumičů a silentbloků zavěšení. U verze GTAm byla aerodynamika optimalizována na extrémní úroveň přidáním velkého předního spoileru a zadního karbonového křídla, jež zajišťují dokonalou rovnováhu ve vysokých rychlostech.
Pokud jde o výkon, motor 2.9 V6 Bi-Turbo, který je vyroben kompletně z hliníku a ve standardní konfiguraci produkuje 510 k dosahuje u Giulie GTA 540 k, za což vděčí velmi pečlivé práci motorářů Alfy Romeo.

Po otevření dveří uchvátí na první pohled hned několik nových detailů: kompletní čalounění Alcantara® na palubní desce, obložení dveří, schránce před spolujezdcem, bočních sloupcích a středové části sedadel. U verze GTAm je Alcantara® použita ještě ve větší míře. Zadní sedadla zde byla totiž odstraněna a vzniklý prostor byl kompletně očalouněn a vybaven specifickými lištami pro uložení přileb a hasicího přístroje. Nové matné karbonové doplňky dodávají interiéru osobitý technický a estetický vzhled. Interiér v novém modelu GTAm je jedinečný také integrovaným ochranným rámem, absencí obložení dveří a zadních sedadel a otevíráním dveří páskem místo kliky, což jednoznačně odkazuje na svět motoristického sportu.


Vynikající výkonová hmotnost

Pro zajištění mimořádných výkonových parametrů samotná síla nestačí. Práce na snižování hmotnosti přinesla mimořádné výsledky. Celková hmotnost se snížila o přibližně 100 kg, zejména díky použití ultralehkých materiálů, jakým je uhlíkový kompozit neboli karbon pro hnací hřídel, kapotu, střechu, přední nárazník, přední blatníky, zadní vložky blatníků a skořepinu sportovních sedadel se šestibodovými bezpečnostními pásy Sabelt.
O další snížení hmotnosti se postaral hliník, který našel uplatnění u motoru, na dveřích a systému zavěšení kol. Kompozitní materiály se ovšem nacházejí prakticky v celém vozidle na různých místech. Například, pro boční a zadní okno byl použitý Lexan, jedinečná polykarbonátová pryskyřice pocházející ze světa motoristického sportu, což dále přispívá ke snížení hmotnosti.

Výsledkem je hmotnost 1520 kg, což v kombinaci se zvýšením výkonu na 540 k přináší výkonovou hmotnost 2,82 kg/k. Zrychlení z 0 na 100 km/h je mimo jiné i díky systému Launch Control, 3,6 sekundy. Giulia GTAm je dvousedadlová verze schválená pro silniční provoz a vyznačující se předním spoilerem a zadním křídlem z karbonu, což ji dodává dokonalý sportovní výraz. Ve verzi GTA se stejnými výkonovými parametry nabízí Giulia čtyři sedadla bez ochranného rámu, spoileru a křídla, díky čemuž je lépe odladěna pro denní silniční provoz. Vůz využívá stejné obložení dveří, sedadla a okna jako Giulia Quadrifoglio. Výsledkem je skutečný supersport pro každodenní použití.


Privilegium pro 500 zákazníků...

Alfa Romeo Giulia GTA a její extrémní verze Giulia GTAm budou vyrobené v limitované edici 500 kusů, číslovaných, certifikovaných a připravených zaujmout své místo vedle předchůdce z roku 1965 jako jeden z nejvyhledávanějších sběratelských kousků.

Stejná exkluzivita bude doprovázet i exkluzivní zážitek z nákupu. Ten byl navržen tak, aby 500 majitelům zprostředkoval jedinečnou interakci ve 100% duchu Alfy Romeo. Předběžné objednávky jsou již otevřeny a uzavřou se po zarezervování posledního z 500 vozidel.

Po objednání začne individuální prodejní proces prostřednictvím speciálního vyslance, který bude doprovázet každého zákazníka od objednání až po dodání. Zakoupením ovšem proces prodeje nekončí. Noví majitelé obdrží osobní balíček zahrnující přilbu Bell ve speciálních barvách GTA, závodní sadu Alpinestars (závodní kombinéza, rukavice a boty) a personalizovaný kryt vozu Goodwool pro ochranu modelu GTA nebo GTAm. Kromě toho čeká na majitele i specifický kurz jízdy realizovaný akademií jízdy Alfa Romeo Driving Academy.



Alfa Romeo 5.3.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar