Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Alfa Brera - krása italských mistrů

První prototyp atraktivního kupé Brera spatřili návštěvníci Ženevského autosalonu v roce 2002, definitivní podobu o tři roky později a dnes bylo představeno českým novinářům u příležitosti uvedení na trh.

Když se řekne Alfa Romeo, tak se každému hned vybaví kupé nebo sportovní automobil, zpravidla v červené barvě. To však neznamená, že by italská automobilka, založená v roce 1910, nevyráběla žádné jiné modely -

naopak. Stačí se podívat do historie nebo současnosti.

Alfa Romeo Brera pochází z pera Giorgetta Giugiara, designéra století, a tak není divu, že tvary karoserie každého chytnou hned u srdce. Však také vůz získal řadu ocenění včetně Nejkrásnějšího automobilu světa.

K vnějšímu designu není třeba vůbec nic dodávat, snad jen to, že ve špičkové výbavě Sky Window může být vůz vybaven prosklenou panoramatickou střechou. Jde o panel z vrstveného skla a elektricky ovládanou vnitřní sluneční clonou. Od prototypu se originál liší pouze několika drobnými detaily, které jsou prakticky zanedbatelné. Takže už před čtyřmi roky jsme byli svědky definitivní podoby 2+2 místné Brery.

Za designem exteriéru nezaostává ani interiér. Po usednutí za volant nadchne ergonomické uspořádání přístrojů a všech pohodlně dostupných ovladačů umístěných na centrální konzoli a orientovaných směrem k řidiči. Sportovní výraz zvyšují klasické analogové přístroje a výdechy klimatizace, a také hliníková lišta vymezující interiér a vytvářející z něho útulný prostor. Středová konzole prochází bez přerušení mezi zadními „nouzovými" sedadly. Komfort zvyšuji pohodlná sedadla, jejichž prošívání podtrhuje jejich tvar.

V prví fázi je Brera vybavena dvěma zážehovými motory - čtyřválcem 2.2 JTS nebo šestiválcem 3.2, který je současně nejsilnějším motorem v Alfě Romeo. Právě šestiválec, který jsme si mohli v krátké jízdě vyzkoušet, představuje opravdový zážitek. Oproti předchůdci narostl jeho výkon o 20 k na 260 k a točivý moment o 33 k na 322 N.m. Devadesát procent točivého momentu, ca 290 N.m, je k dispozici už od 1800/min až do 6250/min. Oba jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a plynulým variátorem časování vačkových hřídelů sání a výfuku. Vzhledem k rostoucí poptávce se do tří týdnů objeví pod kapotou ještě turbodiesel 2.4 JTDm, jehož emisní limity se už dnes blíží normě Euro 5, která vstoupí v platnost v roce 2010.

Všechny motory jsou kombinovány se šestistupňovou mechanickou převodovkou s krátkými drahami a přesným řazením. Benzinový čtyřválec a dieselový pětiválec disponují pohonem předních kol, zatímco verze V6 je standardně dodávána jako 4WD s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Za normálních podmínek je síla mezi nápravy rozdělována v poměru 43:57, což umocňuje sportovní charakter. Podle adhezních podmínek může být síla rozdělena v rozmezí od 22:78 až na 72:28.

O bezpečnost posádky se stará nejen tuhá karoserie, osm airbagů (šest v základu a dva kolení za příplatek), ale také řady systémů: protismykový ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly EBD, stabilizační systém VDC, protiprokluzový systém ASR, brzdový asistent HBA, systém MSR zasahující v případě náhlého snížení rychlosti při špatné adhezi. Rozjezd

ve svahu usnadňuje Hillholder.

Cenové rozpětí se pohybuje od 995 000 Kč (2.2 JTS) až do 1 280 000 (3.2 V6 Sky Window), základní provedení 2.4 JTD pak 1 125 000 Kč.

„Breru jsem navrhl, protože mě touha zvaná Alfa Romeo nikdy nepřejde. Je rozhodně a se vší hrdostí výrobkem „Made in Italy", říká Giuagiaro, a dobře ví o čem mluví. Už se můžeme těšit na léto a na Spider, jenž měl světovou premiéru letos v Ženevě.

Jindřich Lasík

Benzinové motory

Motor

Čtyřválec 2.2 JTS

Šestiválec 3.2

Objem (cm³)

2198

3195

Výkon (k při ot./min)

185 při 6500

260 při 6200

Toč. mom. (N.m/min)

230/4500

322/4500

Rychlost (km/h)

222

240

Zrychlení 0-100 (s)

8,6

6,8

Prům.spotř.(l/100 km)

9,4

11,5

Rozměry (mm)

4410x1830x1341

4410x1830x1341

Rozvor náprav (mm)

2528

2528

Vznětový motor

Motor

Pětiválec 2.4 JTDm

Objem (cm³)

2387

Výkon (k při ot./min)

200 při 4000

Točivý moment (N.m/min)

400/2000

Rychlost (km/h)

228

Zrychlení 0-100 km/h (s)

8,1

Prům.spotřeba (l/100 km)

6,8


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar