Alfa Brera - krása italských mistrů
První prototyp atraktivního kupé Brera spatřili návštěvníci Ženevského autosalonu v roce 2002, definitivní podobu o tři roky později a dnes bylo představeno českým novinářům u příležitosti uvedení na trh.
Když se řekne Alfa Romeo, tak se každému hned vybaví kupé nebo sportovní automobil, zpravidla v červené barvě. To však neznamená, že by italská automobilka, založená v roce 1910, nevyráběla žádné jiné modely -
naopak. Stačí se podívat do historie nebo současnosti.Alfa Romeo Brera pochází z pera Giorgetta Giugiara, designéra století, a tak není divu, že tvary karoserie každého chytnou hned u srdce. Však také vůz získal řadu ocenění včetně Nejkrásnějšího automobilu světa.
K vnějšímu designu není třeba vůbec nic dodávat, snad jen to, že ve špičkové výbavě Sky Window může být vůz vybaven prosklenou panoramatickou střechou. Jde o panel z vrstveného skla a elektricky ovládanou vnitřní sluneční clonou. Od prototypu se originál liší pouze několika drobnými detaily, které jsou prakticky zanedbatelné. Takže už před čtyřmi roky jsme byli svědky definitivní podoby 2+2 místné Brery.
Za designem exteriéru nezaostává ani interiér. Po usednutí za volant nadchne ergonomické uspořádání přístrojů a všech pohodlně dostupných ovladačů umístěných na centrální konzoli a orientovaných směrem k řidiči. Sportovní výraz zvyšují klasické analogové přístroje a výdechy klimatizace, a také hliníková lišta vymezující interiér a vytvářející z něho útulný prostor. Středová konzole prochází bez přerušení mezi zadními „nouzovými" sedadly. Komfort zvyšuji pohodlná sedadla, jejichž prošívání podtrhuje jejich tvar.
V prví fázi je Brera vybavena dvěma zážehovými motory - čtyřválcem 2.2 JTS nebo šestiválcem 3.2, který je současně nejsilnějším motorem v Alfě Romeo. Právě šestiválec, který jsme si mohli v krátké jízdě vyzkoušet, představuje opravdový zážitek. Oproti předchůdci narostl jeho výkon o 20 k na 260 k a točivý moment o 33 k na 322 N.m. Devadesát procent točivého momentu, ca 290 N.m, je k dispozici už od 1800/min až do 6250/min. Oba jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a plynulým variátorem časování vačkových hřídelů sání a výfuku. Vzhledem k rostoucí poptávce se do tří týdnů objeví pod kapotou ještě turbodiesel 2.4 JTDm, jehož emisní limity se už dnes blíží normě Euro 5, která vstoupí v platnost v roce 2010.
Všechny motory jsou kombinovány se šestistupňovou mechanickou převodovkou s krátkými drahami a přesným řazením. Benzinový čtyřválec a dieselový pětiválec disponují pohonem předních kol, zatímco verze V6 je standardně dodávána jako 4WD s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Za normálních podmínek je síla mezi nápravy rozdělována v poměru 43:57, což umocňuje sportovní charakter. Podle adhezních podmínek může být síla rozdělena v rozmezí od 22:78 až na 72:28.
O bezpečnost posádky se stará nejen tuhá karoserie, osm airbagů (šest v základu a dva kolení za příplatek), ale také řady systémů: protismykový ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly EBD, stabilizační systém VDC, protiprokluzový systém ASR, brzdový asistent HBA, systém MSR zasahující v případě náhlého snížení rychlosti při špatné adhezi. Rozjezd
ve svahu usnadňuje Hillholder.Cenové rozpětí se pohybuje od 995 000 Kč (2.2 JTS) až do 1 280 000 (3.2 V6 Sky Window), základní provedení 2.4 JTD pak 1 125 000 Kč.
„Breru jsem navrhl, protože mě touha zvaná Alfa Romeo nikdy nepřejde. Je rozhodně a se vší hrdostí výrobkem „Made in Italy", říká Giuagiaro, a dobře ví o čem mluví. Už se můžeme těšit na léto a na Spider, jenž měl světovou premiéru letos v Ženevě.
Jindřich Lasík
Benzinové motory
Motor | Čtyřválec 2.2 JTS | Šestiválec 3.2 |
Objem (cm³) | 2198 | 3195 |
Výkon (k při ot./min) | 185 při 6500 | 260 při 6200 |
Toč. mom. (N.m/min) | 230/4500 | 322/4500 |
Rychlost (km/h) | 222 | 240 |
Zrychlení 0-100 (s) | 8,6 | 6,8 |
Prům.spotř.(l/100 km) | 9,4 | 11,5 |
Rozměry (mm) | 4410x1830x1341 | 4410x1830x1341 |
Rozvor náprav (mm) | 2528 | 2528 |
Vznětový motor
Motor | Pětiválec 2.4 JTDm |
Objem (cm³) | 2387 |
Výkon (k při ot./min) | 200 při 4000 |
Točivý moment (N.m/min) | 400/2000 |
Rychlost (km/h) | 228 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,1 |
Prům.spotřeba (l/100 km) | 6,8 |
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout