Alfa 159 Sportwagon - rychlé kombi
Když se řekne kombi, tak si každý představí zpravidla klasický osobní automobil s velkým zavazadlovým prostorem. Ale když se řekne Sportwagon, potom se nám sice vybaví kombi, ale sportovních tvarů a hlavně pořádně rychlé. A právě taková je Alfa Romeo 159 Sportwagon.
Po usednutí za volant si řidič okamžitě uvědomí ergonomické rozmístění přístrojů, snadnou ovladatelnost a praktičnost ovládacích prvků. Kruhový analogový rychloměr a otáčkoměr jsou spojeny s digitálním displejem a perfektní osvětlení zaručí snadnou čitelnost všech přístrojů. Zajímavostí je startování elektronickým klíčem se třemi tlačítky dálkového ovládání, čtečkou elektronického klíče na palubní desce, tlačítkem startování a elektrickým zámkem sloupku řízení. K zapnutí sdruženého přístroje a nastartování je nutné zasunout klíč do čtečky a z bezpečnostních důvodů současně sešlápnout pedál spojky anebo brzdy. Je vybaven osmi airbagy včetně kolenního. Přední sedadla mají systém ochrany proti hyperextenzi krku, který při nárazu zezadu přiblíží opěrku hlavy k hlavě a krku.
Pohodu zvyšuje dvou- nebo třízónová automatická klimatizace. Výbavu zahrnují mj. tempomat, čidlo deště, snímač intenzity vnějšího osvětlení, který rozsvítí světlomety při vjezdu do tunelu. Užitečné jsou i přední a zadní parkovací senzory, satelitní navigační systém s mapami, hlasové ovládání a vestavěný mobilní telefon GSM hands-free nebo vyhřívané čelní okno v oblasti stíračů.
Vůz nenabízí pouze italský styling, ale také dobrou ovladatelnost. Nejnápadnějším znakem je dojem, že vůz je přilepený k silnici a na pohyby volantu odpovídá pohotově, takže řidič přesně ví, co dělají přední kola, jaká je mez adheze a co musí udělat, aby se přední kola dostala tam, kde je chce mít. To je zásluhou přesného řízení a nového zavěšení kol použitého již v sedanu. Nové zavěšení předních kol s vysokou těhlicí, vycházející ze závodních vozů, je ideálním řešením, zajišťující přesné ovládání kol a poskytujícím výbornou dynamiku. Společně s víceprvkovým závěsem vzadu lépe absorbuje nerovnosti vozovky i přesnější odezvu řízení, a maximální stabilitu při manévrech ve vysokých rychlostech.
Ke sportovnímu vozu patří také výkonná brzdová soustava s protiblokovacím systémem ABS doplněná elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD), rozdělující brzdnou sílu na všechna čtyři kola tak, aby nedocházelo k jejich zablokování.
Udržet kontrolu nad vozem pomáhá vypínatelný stabilizační systém VDC, který je interpretací systému ESP. Zasáhne až těsně před vznikem kritické situace. Protiprokluzový systém ASR se zapne automaticky při každém startování motoru, avšak lze jej vypnout tlačítkem na středovém tunelu. Hydraulický elektronický brzdový asistent HBA automaticky zvyšuje brzdný tlak při prudkém brzdění. A systém Hill Holder usnadňuje rozjezd do kopce.
Na přání se dodávají ještě třeba xenonové dálkové a potkávací světlomety. Ve výbojce jsou místo žárovkového vlákna dvě elektrody vzdálené několik milimetrů, které v prostředí nasyceném xenonem pod nízkým tlakem vytvářejí elektrický výboj. Oproti halogenovým žárovkám poskytují třikrát vyšší světelný tok a mají také trojnásobnou životnost.
Zákazník se může rozhodnout mezi třemi zážehovými a třemi přeplňovanými vznětovými motory. Všechny jsou kombinovány s novými mechanickými šestistupňovými převodovkami. U některých verzí budou také nabízeny automatické převodovky a robotizovaná převodovka Selespeed, všechny se šesti rychlostními stupni.
Ceny benzinových motorů se pohybují od 835 000 (1.9 JTS) do 1 200 000 Kč (3.2 V6 4x4), u dieselových je rozpětí od 855 000 Kč (1.9 JTD) do 1 095 000 Kč (2.4 JTD).
Zážehové motory
Typ | 1.9 JTS | 2.2 JTS | 3.2 V6 Q4 |
Objem | 1859 | 2198 | 3195 |
Výkon | 160 (118)/6500 | 185 (136)/6500 | 260 (191)/6200 |
Toč.moment | 190/4500 | 230/4500 | 322/4500 |
Rychlost | 210 | 220 | 237 |
Zrychlení | 9,9 | 9,0 | 7,2 |
Spotřeba | 12,4/6,7/8,8 | 13,2/7,3/9,5 | 17,0/8,4/11,6 |
Vznětové motory
Typ | 1.9 JTD 8V | 1.9 JTD 16V | 2.4 JTD |
Objem | 1910 | 1910 | 2307 |
Výkon | 120 (88)/4000 | 150 (110)/4000 | 200 (147)/4000 |
Toč.moment | 280/2000 | 320/2000 | 400/2000 |
Rychlost | 190 | 208 | 226 |
Zrychlení | 11,2 | 9,6 | 8,6 |
Spotřeba | 7,9/4,2/6,0 | 8,3/4,8/6,1 | 9,4/5,6/7,0 |
Pozn. Objem - cm³, výkon - k (kW)/min, toč.moment - N.m/4000, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h - s, spotřeba (město/mimo město/kombin) - l/100 km
|
Jindřich Lasík, 14.4.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout