Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Alfa 159 Sportwagon - rychlé kombi

Když se řekne kombi, tak si každý představí zpravidla klasický osobní automobil s velkým zavazadlovým prostorem. Ale když se řekne Sportwagon, potom se nám sice vybaví kombi, ale sportovních tvarů a hlavně pořádně rychlé. A právě taková je Alfa Romeo 159 Sportwagon.

 

Nová Alfa Romeo 159 Sportwagon poskytuje na jedné straně výkon a dynamiku sportovních vozů a zároveň zavazadlový prostor s velikostí prestižního kombi. Aerodynamická plynulá linie dlouhé střechy, zdůrazněná spoilerem, připomíná některá kupé. Kombi navrhl Giorgetto Giugiaro ve spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo. Výsledkem je kompaktní Sportwagon o velikosti sedanu, včetně celkové délky 4660 mm. Design neprozrazuje, kde končí původní sedan a začíná „přidaný prostor" typický pro kombi. Právě zavazadlový prostor o objemu 445 litrů je silnou stránkou.

Po usednutí za volant si řidič okamžitě uvědomí ergonomické rozmístění přístrojů, snadnou ovladatelnost a praktičnost ovládacích prvků. Kruhový analogový rychloměr a otáčkoměr jsou spojeny s digitálním displejem a perfektní osvětlení zaručí snadnou čitelnost všech přístrojů. Zajímavostí je startování elektronickým klíčem se třemi tlačítky dálkového ovládání, čtečkou elektronického klíče na palubní desce, tlačítkem startování a elektrickým zámkem sloupku řízení. K zapnutí sdruženého přístroje a nastartování je nutné zasunout klíč do čtečky a z bezpečnostních důvodů současně sešlápnout pedál spojky anebo brzdy. Je vybaven osmi airbagy včetně kolenního. Přední sedadla mají systém ochrany proti hyperextenzi krku, který při nárazu zezadu přiblíží opěrku hlavy k hlavě a krku.

Pohodu zvyšuje dvou- nebo třízónová automatická klimatizace. Výbavu zahrnují mj. tempomat, čidlo deště, snímač intenzity vnějšího osvětlení, který rozsvítí světlomety při vjezdu do tunelu. Užitečné jsou i přední a zadní parkovací senzory, satelitní navigační systém s mapami, hlasové ovládání a vestavěný mobilní telefon GSM hands-free nebo vyhřívané čelní okno v oblasti stíračů.

Vůz nenabízí pouze italský styling, ale také dobrou ovladatelnost. Nejnápadnějším znakem je dojem, že vůz je přilepený k silnici a na pohyby volantu odpovídá pohotově, takže řidič přesně ví, co dělají přední kola, jaká je mez adheze a co musí udělat, aby se přední kola dostala tam, kde je chce mít. To je zásluhou přesného řízení a nového zavěšení kol použitého již v sedanu. Nové zavěšení předních kol s vysokou těhlicí, vycházející ze závodních vozů, je ideálním řešením, zajišťující přesné ovládání kol a poskytujícím výbornou dynamiku. Společně s víceprvkovým závěsem vzadu lépe absorbuje nerovnosti vozovky i přesnější odezvu řízení, a maximální stabilitu při manévrech ve vysokých rychlostech.

Ke sportovnímu vozu patří také výkonná brzdová soustava s protiblokovacím systémem ABS doplněná elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD), rozdělující brzdnou sílu na všechna čtyři kola tak, aby nedocházelo k jejich zablokování.

Udržet kontrolu nad vozem pomáhá vypínatelný stabilizační systém VDC, který je interpretací systému ESP. Zasáhne až těsně před vznikem kritické situace. Protiprokluzový systém ASR se zapne automaticky při každém startování motoru, avšak lze jej vypnout tlačítkem na středovém tunelu. Hydraulický elektronický brzdový asistent HBA automaticky zvyšuje brzdný tlak při prudkém brzdění. A systém Hill Holder usnadňuje rozjezd do kopce.

Na přání se dodávají ještě třeba xenonové dálkové a potkávací světlomety. Ve výbojce jsou místo žárovkového vlákna dvě elektrody vzdálené několik milimetrů, které v prostředí nasyceném xenonem pod nízkým tlakem vytvářejí elektrický výboj. Oproti halogenovým žárovkám poskytují třikrát vyšší světelný tok a mají také trojnásobnou životnost.

Zákazník se může rozhodnout mezi třemi zážehovými a třemi přeplňovanými vznětovými motory. Všechny jsou kombinovány s novými mechanickými šestistupňovými převodovkami. U některých verzí budou také nabízeny automatické převodovky a robotizovaná převodovka Selespeed, všechny se šesti rychlostními stupni.

Ceny benzinových motorů se pohybují od 835 000 (1.9 JTS) do 1 200 000 Kč (3.2 V6 4x4), u dieselových je rozpětí od 855 000 Kč (1.9 JTD) do 1 095 000 Kč (2.4 JTD).

 

Zážehové motory

Typ

1.9 JTS

2.2 JTS

3.2 V6 Q4

Objem

1859

2198

3195

Výkon

160 (118)/6500

185 (136)/6500

260 (191)/6200

Toč.moment

190/4500

230/4500

322/4500

Rychlost

210

220

237

Zrychlení

9,9

9,0

7,2

Spotřeba

12,4/6,7/8,8

13,2/7,3/9,5

17,0/8,4/11,6

 

Vznětové motory

Typ

1.9 JTD 8V

1.9 JTD 16V

2.4 JTD

Objem

1910

1910

2307

Výkon

120 (88)/4000

150 (110)/4000

200 (147)/4000

Toč.moment

280/2000

320/2000

400/2000

Rychlost

190

208

226

Zrychlení

11,2

9,6

8,6

Spotřeba

7,9/4,2/6,0

8,3/4,8/6,1

9,4/5,6/7,0

 

Pozn. Objem - cm³, výkon - k (kW)/min, toč.moment - N.m/4000, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h - s, spotřeba (město/mimo město/kombin) - l/100 km

        

 

Jindřich Lasík, 14.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar