Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Acura NSX - znovuzrození ikony

Dvacet pět let po premiéře supersportovního automobilu NSX, který ve své době posouval zažité hranice, značka Acura na Severoamerickém mezinárodním autosalonu 2015 představila novou generaci modelu Acura NSX, která byla vyvinuta a vyrábí se ve Spojených státech.

Nová generace NSX je výstavní skříní automobilového stylu, designu a parametrů hybridního supersportovního automobilu s motorem uprostřed.
Projekt si vyžádal téměř tři roky intenzivní práce globálního týmu designérů a konstruktérů, který vedli technici z vývojového centra značky ve městě Raymond, Ohio.
Karoserie se vyznačuje klasickými nízkými a širokými proporcemi, jež se snoubí s moderními a atraktivně tvarovanými povrchy, agresivním tvarem přídě a zadními světly, která vzdávají poctu svému předchůdci. Charakteristické boční sací otvory a letmo umístěný C-sloupek přivádějí vzduch k uprostřed uloženému motoru a směrují proudění vzduchu na záď, čímž se zvyšuje přítlačná síla. Pro uložení podélně umístěného motoru V6 byla produkční verze oproti NSX Concept z roku 2012 prodloužena (+7,5 cm) a rozšířena (+2,5 cm) a kabina mírně posunuta směrem vpřed.

Model NSX prošel rozsáhlými testy ve špičkovém aerodynamickém tunelu firmy v Raymondu ve státě Ohio, které oproti konceptu vyústily v celou řadu významných změn včetně inovovaných otvorů v kapotě, nových otvorů v předních blatnících, modifikovaných bočních sacích otvorů, či optimalizovaného zadního spoileru.

Interiér se vyznačuje mimořádně skvělým výhledem vpřed, jednoduchým a intuitivním ovládáním i špičkovou ergonomií. Zářným příkladem je sedadlo, které nabízí skvělou oporu kombinovanou s prvotřídním komfortem a umožňuje snadné nastupování i vystupování.
Přístrojový panel je tvořen dynamickým TFT displejem, který reaguje na řidičem zvolený režim integrovaného systému jízdní dynamiky (Integrated Dynamics System) a v grafické formě zobrazuje všechny důležité informace. Uprostřed kruhového ovladače nového integrovaného systému jízdní dynamiky na středové konzole se nachází startovací tlačítko, které aktivuje sportovní hybridní hnací ústrojí. Pod kůží ručně obšitým panelem palubní desky se nachází obnažený středový rám – funkční konstrukční prvek podvozku, který svým designem připomíná rám nekapotovaných sportovních motocyklů. Mimořádně tenké, ale zároveň vysoce pevné A sloupky spolu s nízko umístěným přístrojovým panelem minimalizují překážky ve výhledu řidiče na vozovku.

Konstruktéři využili bohaté zkušenosti firmy v oblasti výkonných motorů a hybridních elektrických pohonů, které spojili se dvěma dekádami prací na vývoji špičkových technologií pro rozdělování hnací síly, jakou je například systém Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD). Výsledkem je nejdůmyslnější a technicky nejpokročilejší inteligentní hnací ústrojí ve světě supersportovních vozidel.

Srdcem je nový, uprostřed umístěný, dvakrát přeplňovaný motor V6 s úhlem rozevření válců 75° a s ventilovým rozvodem DOHC, který je spojen s devítistupňovou převodovkou DCT vyvinutou značkou Acura. Motor V6 je vybaven kompaktním ventilovým rozvodem ze závodních vozů a mazáním se suchou klikovou skříní, které přispívá ke snížení těžiště. Zcela nová převodovka DCT se vyznačuje bleskurychlým řazením i podřazováním v závislosti na otáčkách motoru. Zadní elektromotor s přímým pohonem, který je uložen mezi motorem a převodovkou, pomáhá při akceleraci, brzdění a pomáhá také zlepšovat rychlost řazení. Přední kola modelu NSX jsou poháněna dvěma nezávislými elektromotory s vysokým výkonem, jež se vyznačují okamžitou odezvou a umožňují dynamické rozdělování hnací síly mezi pravou a levou stranu vozidla.

Kromě zlepšování akcelerace a brzdění slouží přední elektromotory u NSX k dynamickému rozdělování točivého momentu. Výsledkem je okamžitá akcelerace s „nulovou prodlevou“ a skvělá ovladatelnost, která jako by byla schopna předvídat přání řidiče. Model NSX prošel rozsáhlými testy na nejnáročnějších světových závodních okruzích včetně známého Nürburgringu.


Pokročilá konstrukce karoserie

V návaznosti na odkaz první generace NSX, která se stala prvním supersportem s hliníkovou karoserií, přichází i nová generace NSX s inovativní konstrukcí karoserie tvořenou více materiály, která zahrnuje několik světových prvenství, pokud jde o použité materiály i výrobní procesy.
Karoserie má tvar prostorového rámu tvořeného vnitřním hliníkovým rámem a prvky z vysokopevnostní oceli a dalších pokročilých materiálů. Rám je upevněn k podlaze z uhlíkových vláken a tento mimořádně rigidní celek je schopen absorbovat všechny torzní a ohybové síly.

U modelu NSX byla poprvé na světě využita technologie odlévání kombinující konstrukční a výrobní flexibilitu odlévání s pevností a roztažností kovaného materiálu, což přispívá k významnému snížení hmotnosti. Panely karoserie jsou tvořeny kombinací hliníku a plošně tvarovaného kompozitu (SMC).


Pokročilá sportovní konstrukce

Model NSX se vyznačuje pokročilou sportovní konstrukcí, u které jsou hlavní součásti hnacího ústrojí – uprostřed uložený motor, oba přední elektromotory a svazek baterií spolu s řídicí jednotkou hybridního systému – optimalizovány s důrazem na koncentraci hmoty kolem středu vozidla, což dále přispívá ke zlepšení jeho dynamické odezvy. Díky této koncepci a lehké karoserie má nejníže položené těžiště v dané třídě.
NSX využívá nezávislé celohliníkové zavěšení předních i zadních kol a k přenosu mimořádného výkonu slouží pneumatiky ContiSportContact™ o rozměrech 245/35Z R19 vpředu a 295/30Z R20 vzadu, které jsou obuty na hliníkových ráfcích o rozměru 19x8,5 vpředu a 20x11 vzadu. Výkonné, přirozené a sebejisté brzdění je zajištěno šestipístovými předními a čtyřpísovými zadními třmeny na ultra-výkonných karbon-keramických brzdových kotoučích.
K prvotřídní ovladatelnosti přispívá sportovní hybridní systém pohonu všech kol Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), který nabízí bleskurychlou odezvu na všechny pokyny řidiče – řízení, brzdění i plyn – a zároveň poskytuje stabilitu, ovladatelnost a dynamiku systému pohonu všech kol. Asistent pro agilní ovládání AHA pomocí lehkého přibrzďování zlepšuje stáčivou odezvu a dynamickou stabilitu vozidla.

Integrovaný systém jízdní dynamiky (Integrated Dynamic System) se ovládá kruhovým ovladačem, který nabízí volby režimů Quiet, Sport, Sport+ a Track (Tichý, Sport, Sport+ a Okruh). Systém upravuje odezvu motoru, elektromotorů, převodovky i podvozku a dokonce reguluje úroveň zvukového projevu motoru. To vše v závislosti na potřebách řidiče a na prostředí, ve kterém se vůz pohybuje. V tichém režimu je vůz schopen krátkodobé jízdy nižší rychlostí pouze na elektrický pohon.

NSX také disponuje funkcí okamžitého rozjezdu, která umožňuje rozjezd s nulovou prodlevou, při kterém asistují motor i všechny tři elektromotory.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar