AMG V8 5.5 - vzpomínka na MB 300 SEL
Další kapitolu svojí strategie pohonu začíná AMG Performance 2015. Během léta odstartuje nový motor AMG s objemem 5,5 litrů v provedení V8 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který se výkonem dostává na 420 kW (571 k) a točivý moment dosahuje 900 Nm.
Nový model S 63 AMG, ve kterém se V8 Biturbo objeví, spotřebuje pouhých 10,5 l/100 kilometrů, což znamená úsporu na spotřebě kolem 25 procent oproti dosavadnímu S 63 AMG. Na výsledku se výrazně podílí také sedmistupňová sportovní převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT, spojující dynamiku s ekonomikou. V jízdním programu Controlled Efficiency disponuje funkcí Stop-Start.
Nový AMG 5,5 l-V8-Biturbomotor bude v modelové strategii Mercedes-AMG hrát během příštích let významnou roli. Také sedmistupňová převodovka AMG SPEEDSHIFT bude u vysokovýkonných vozů AMG zaručovat fascinující a zároveň ekonomicky zvýrazněný přenos hnací síly. Nová kombinace motoru s převodovkou je dalším milníkem v roce 1967 započaté úspěšné historie Mercedes-AMG. Vrcholem je model SLS AMG s výklopnými dveřmi.
Oproti atmosférickému motoru AMG 6.3 V8 disponujícím pracovním objemem 6208 cm vystačí nový AMG 5.5 V8-Biturbomotor s pracovním objemem 5461 cm. Snížení o 747 cm se projevuje pozitivně na účinnosti stejně jako technika přímého vstřiku. Poprvé AMG využívá přednosti přímého vstřiku benzínu se směrově řízeným hořením a piezoelektrickými vstřikovači. Tato technologie umožňuje zvýšenou termodynamickou účinností lepší využití paliva a snižuje škodlivé emise ve výfuku. AMG kombinuje řízené spalování s přeplňováním dvojicí turbodmychadel. K dalším technickým vrcholům patří kliková skříň z hliníkové slitiny, čtyřventilový rozvod s plynulým natáčením vačkových hřídelí, chladič typu vzduch-kapalina pro dmychadlem stlačený vzduch, řízení generátoru a funkce Stop-Start.
Nový AMG 5.5 V8-Biturbomotor dosahuje výkonu 400 kW (544 k) a točivého momentu 800 Nm. Ve spojení s AMG Performance Package se tyto veličiny zvyšují na 420 kW (571 k) a 900 Nm. Podstatný rozdíl mezi oběma výkonovými stupni je zvýšený maximální tlak turbodmychadla z 1,0 na 1,3 baru.
S předběžnou hodnotou spotřeby 10,5 l/100 km je S 63 AMG o 3,9 l hospodárnější než předchůdce s atmosféricky plněným motorem AMG 6.3 V8 a to při navýšení jak výkonu o 14 kW (19 k) resp.34 kW (46 k), tak točivého momentu o 170 resp. 270 Nm. Docílená úspora paliva přesahující 25 procent představuje mezi odborníky v oblasti motorů kvantitativní skok.
Vztaženo na enormní výkon a točivý moment je účinnost nového AMG 5.5 V8Biturbomotoru dokonce až dvojnásobná, než u mnohých naftových motorů střední a kompaktní třídy.
Z nuly na 100 km/h zrychlí za 4,5 s, rychlost 250 km/h je omezená elektronikou. AMG Performance Package zrychluje za 4,4 s a zvyšuje rychlost na 300 km/h (elektronické omezení).
Jako všechny motory AMG bude také nový biturbo montován v motorové manufaktuře AMG. Agregát M 157 sestaví technik s vysokou kvalifikací podle filozofie „One man, one engine“ ručně. Dodržení nejpřísnějších standardů kvality stvrzuje technik svým podpisem na destičce AMG připevněné k agregátu.
O enormní tah, je jedno v jakém rychlostním rozsahu, se stará ideální křivka průběhu točivého momentu: již při 1500 otáčkách klikového hřídele je k dispozici 670 Nm, o pouhých 500/min výš je dosaženo maximum 800 Nm, které zůstává stabilní do 4500 otáček. Ještě větší suverenitu garantuje motorová varianta s AMG Performance Package s výkonem 420 kW (571 k). K dosažení točivého momentu 875 Nm stačí tomuto osmiválci 2000 otáček, v rozmezí 2500 až 3750/min je k dispozici konstantních 900 Nm.
Přenos síly přebírá sedmistupňová převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT známá z modelů SL 63 AMG a E 63 AMG. Obvyklý měnič momentu u ní nahrazuje mokrá rozjezdová spojka, šetřící palivo. Značný podíl na potřebě má již v sériové výbavě zahrnutá funkce Stop-Start. Tento systém je aktivní v jízdním programu převodovky Controlled Efficiency („C“) a při zastavení vozu motor vypíná. V programu C se vůz rozjíždí při zařazeném druhém převodovém stupni a vyšší stupně řadí převodovka výrazně dříve.
Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný motor je doplněn o řízení generátoru. Ve fázi setrvačnosti nebo brzdění, využívá se jeho kinetická energie pro dobíjení akumulátoru. V ostatních provozních režimech se kombinací řízení palubní sítě a generátoru drží zdroj elektrické energie na nízké úrovni napětí, což odlehčuje motoru a umožňuje tak snížit spotřebu
Tradice motorů AMG V8
Výkonné osmiválce patří u AMG nerozlučně k historii firmy. V roce 2005 se prvně objevil AMG 6.3 V8 (M 156) vysokorychlostní motor s atmosférickým plněním, který podle modelu byl schopen výkonu až 386 kW (525 k) a točivého momentu 630 Nm. Exkluzivně je novému SLS AMG vyhrazen motor M 159, opět s objemem 6,3 litru, o výkonu 420 kW (571 k) a s maximálním točivým momentem 650 Nm. Dalším milníkem je V8 5.5 přeplňovaný kompresorem z roku 2001, který disponoval výkonem až 428 kW (582 k) a točivým momentem s maximem 800 Nm. Ještě silnější byl AMG 5.5 V8 motor s kompresorem vozu SLR McLaren z roku 2003. Tento motor M 155 dával až 478 kW (650 k) a 820 Nm.
Jako významný hnací agregát v historii AMG figuruje také motor M 117 – první osmiválec se čtyřventilovou technikou. Model 300 CE 5.6 AMG 1987 s tímto vidlicovým osmiválcem 5.6, výkonu 265 kW (360 k) a točivým momentem 510 Nm dokázal jet až 303 km/h. Po zvládnutí takového výkonu platilo toto kupé za nejrychlejší německý sériový automobil. Američtí příznivci značky AMG ho překřtili v hluboké úctě na „The Hammer“.
Historický úspěch docílil také 300 SEL 6.8 AMG v roce 1971 s motorem AMG V8 6.8 o výkonu 315 kW (428 k), který dojel druhý při svém prvním startu na 24 h ve Spa-Francorchamps. Na tento úspěch chce vzpomenout S 63 AMG Showcar, ozdobený identickými nápisy sponzorů jako jeho historický předchůdce. Impozantní obutí s rozměry 275/35 R 20 a 325/30 R 20 na kolech přední a zadní nápravy přitahují pohledy automobilových fanoušků stejně jako na každé straně o 4,5 centimetru rozšířené blatníky.
Základní data
JL, 1.4.2010
Nový AMG 5,5 l-V8-Biturbomotor bude v modelové strategii Mercedes-AMG hrát během příštích let významnou roli. Také sedmistupňová převodovka AMG SPEEDSHIFT bude u vysokovýkonných vozů AMG zaručovat fascinující a zároveň ekonomicky zvýrazněný přenos hnací síly. Nová kombinace motoru s převodovkou je dalším milníkem v roce 1967 započaté úspěšné historie Mercedes-AMG. Vrcholem je model SLS AMG s výklopnými dveřmi.
Oproti atmosférickému motoru AMG 6.3 V8 disponujícím pracovním objemem 6208 cm vystačí nový AMG 5.5 V8-Biturbomotor s pracovním objemem 5461 cm. Snížení o 747 cm se projevuje pozitivně na účinnosti stejně jako technika přímého vstřiku. Poprvé AMG využívá přednosti přímého vstřiku benzínu se směrově řízeným hořením a piezoelektrickými vstřikovači. Tato technologie umožňuje zvýšenou termodynamickou účinností lepší využití paliva a snižuje škodlivé emise ve výfuku. AMG kombinuje řízené spalování s přeplňováním dvojicí turbodmychadel. K dalším technickým vrcholům patří kliková skříň z hliníkové slitiny, čtyřventilový rozvod s plynulým natáčením vačkových hřídelí, chladič typu vzduch-kapalina pro dmychadlem stlačený vzduch, řízení generátoru a funkce Stop-Start.
Nový AMG 5.5 V8-Biturbomotor dosahuje výkonu 400 kW (544 k) a točivého momentu 800 Nm. Ve spojení s AMG Performance Package se tyto veličiny zvyšují na 420 kW (571 k) a 900 Nm. Podstatný rozdíl mezi oběma výkonovými stupni je zvýšený maximální tlak turbodmychadla z 1,0 na 1,3 baru.
S předběžnou hodnotou spotřeby 10,5 l/100 km je S 63 AMG o 3,9 l hospodárnější než předchůdce s atmosféricky plněným motorem AMG 6.3 V8 a to při navýšení jak výkonu o 14 kW (19 k) resp.34 kW (46 k), tak točivého momentu o 170 resp. 270 Nm. Docílená úspora paliva přesahující 25 procent představuje mezi odborníky v oblasti motorů kvantitativní skok.
Vztaženo na enormní výkon a točivý moment je účinnost nového AMG 5.5 V8Biturbomotoru dokonce až dvojnásobná, než u mnohých naftových motorů střední a kompaktní třídy.
Z nuly na 100 km/h zrychlí za 4,5 s, rychlost 250 km/h je omezená elektronikou. AMG Performance Package zrychluje za 4,4 s a zvyšuje rychlost na 300 km/h (elektronické omezení).
Jako všechny motory AMG bude také nový biturbo montován v motorové manufaktuře AMG. Agregát M 157 sestaví technik s vysokou kvalifikací podle filozofie „One man, one engine“ ručně. Dodržení nejpřísnějších standardů kvality stvrzuje technik svým podpisem na destičce AMG připevněné k agregátu.
O enormní tah, je jedno v jakém rychlostním rozsahu, se stará ideální křivka průběhu točivého momentu: již při 1500 otáčkách klikového hřídele je k dispozici 670 Nm, o pouhých 500/min výš je dosaženo maximum 800 Nm, které zůstává stabilní do 4500 otáček. Ještě větší suverenitu garantuje motorová varianta s AMG Performance Package s výkonem 420 kW (571 k). K dosažení točivého momentu 875 Nm stačí tomuto osmiválci 2000 otáček, v rozmezí 2500 až 3750/min je k dispozici konstantních 900 Nm.
Přenos síly přebírá sedmistupňová převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT známá z modelů SL 63 AMG a E 63 AMG. Obvyklý měnič momentu u ní nahrazuje mokrá rozjezdová spojka, šetřící palivo. Značný podíl na potřebě má již v sériové výbavě zahrnutá funkce Stop-Start. Tento systém je aktivní v jízdním programu převodovky Controlled Efficiency („C“) a při zastavení vozu motor vypíná. V programu C se vůz rozjíždí při zařazeném druhém převodovém stupni a vyšší stupně řadí převodovka výrazně dříve.
Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný motor je doplněn o řízení generátoru. Ve fázi setrvačnosti nebo brzdění, využívá se jeho kinetická energie pro dobíjení akumulátoru. V ostatních provozních režimech se kombinací řízení palubní sítě a generátoru drží zdroj elektrické energie na nízké úrovni napětí, což odlehčuje motoru a umožňuje tak snížit spotřebu
Tradice motorů AMG V8
Výkonné osmiválce patří u AMG nerozlučně k historii firmy. V roce 2005 se prvně objevil AMG 6.3 V8 (M 156) vysokorychlostní motor s atmosférickým plněním, který podle modelu byl schopen výkonu až 386 kW (525 k) a točivého momentu 630 Nm. Exkluzivně je novému SLS AMG vyhrazen motor M 159, opět s objemem 6,3 litru, o výkonu 420 kW (571 k) a s maximálním točivým momentem 650 Nm. Dalším milníkem je V8 5.5 přeplňovaný kompresorem z roku 2001, který disponoval výkonem až 428 kW (582 k) a točivým momentem s maximem 800 Nm. Ještě silnější byl AMG 5.5 V8 motor s kompresorem vozu SLR McLaren z roku 2003. Tento motor M 155 dával až 478 kW (650 k) a 820 Nm.
Jako významný hnací agregát v historii AMG figuruje také motor M 117 – první osmiválec se čtyřventilovou technikou. Model 300 CE 5.6 AMG 1987 s tímto vidlicovým osmiválcem 5.6, výkonu 265 kW (360 k) a točivým momentem 510 Nm dokázal jet až 303 km/h. Po zvládnutí takového výkonu platilo toto kupé za nejrychlejší německý sériový automobil. Američtí příznivci značky AMG ho překřtili v hluboké úctě na „The Hammer“.
Historický úspěch docílil také 300 SEL 6.8 AMG v roce 1971 s motorem AMG V8 6.8 o výkonu 315 kW (428 k), který dojel druhý při svém prvním startu na 24 h ve Spa-Francorchamps. Na tento úspěch chce vzpomenout S 63 AMG Showcar, ozdobený identickými nápisy sponzorů jako jeho historický předchůdce. Impozantní obutí s rozměry 275/35 R 20 a 325/30 R 20 na kolech přední a zadní nápravy přitahují pohledy automobilových fanoušků stejně jako na každé straně o 4,5 centimetru rozšířené blatníky.
Základní data
Typ | S 63 AMG | AMGPerformance Package |
Uspořádání válců | V8 | V8 |
Úhel válců | 90º | 90º |
Objem | 5461 cm³ | 5461 cm³ |
Vrtání a zdvih | 98,0 x 90,5 mm | 98,0 x 90,5 mm |
Rozteč válců | 106 mm | 106 mm |
Kompr. poměr | 10,0:1 | 10,0:1 |
Výkon | 400 kW(544 k)/5500 min | 420 kW(571 k)/5500 min |
Litr. výkon | 73 kW(100 k) | 77 kW(104k) |
Toč. moment | 800 Nm/2000-4500 min | 900 Nm/1500-3750 min |
Litrový toč.moment | 146 Nm | 165 Nm |
Nejvyšší otáčky | 6500/min | 6500/min |
Střední tlak | 18,5 baru | 20,8 baru |
Výkonová hmotnost | 0,37 kG/k | 0,36 kg/k |
Spotřeba paliva | 10,5 l/100 km | 10,5 l/100 km |
Zrychlení 0 – 100 km/h | 4,5 s | 4,4 s |
Nejvyšší rychlost | 250 km/h | 300 km/h |
JL, 1.4.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout