Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

1000 mil československých - stovka posádek na startu

Ve čtvrtek v 6 hodin startuje před budovou Autoklubu ČR v Opletalově ulici veteránský závod 1000 mil československých. Přihlášena je stovka posádek výhradně s předválečnými automobily. Do Prahy, tentokrát k technickému muzeu se vrátí v sobotu kolem 16.hodiny.

Trať z Prahy do Bratislavy a zpátky v podstatě, pokud je to možné, kopíruje trať závodu z první poloviny 30. let. V pátek je na program u slovenská etapa z Bratislavy do Piešťan a přes babu zpět do Bratislavy. Ta zase připomíná 500 km slovenských.

Kromě českých značek Aero, Praga, Tatra, Škoda najdeme ve startovní listině také opravdové skvosty. S Bugatti 37 pojede Stanislav Profeld, s kopií stejného vozu s názvem Nostalgic pak jeho manželka Markéta. Bugatti 57 C řídí Karol Pavlů, nechybí ani Ladislav Novák s modelem 57. Jakub Stauch se vydá na náročnou trať s Bugatti 13 Brescia.

Na startu se objeví hned pět britských automobilů Lagonda v různém provedení. Z dalších zajímavých automobilů vybíráme například Walter Super 6, Alvis Speed, Horch 930V Kabriolet, Rolls Royce 20/25, Buick 56 C, Cord 812, Auburn 851atd. Nejstarším automobilem je Aero 500 z roku 1932, s nímž startuje Michal Petschke.
Mezi posádkami najdeme i jednu zajímavou dvojici – Filip a Gábina Sajlerovi, které jsme až dosud znali výhradně ze závodů automobilů do vrchu. 1000 mil pojedou Tatrou 87 se startovním číslem 87.
Za volant usedne několik žen kromě Markéty Profeldové také třeba Veronika Krejsová s dcerou Esterkou (Škoda Popular). Její otec Mirek Krejsa je hlavní organizátor, kterému vděčíme za to, že 1000 mil je dnes tam, kde je. Za to mu patří velký dík. „Pojedu sice s Lagondou, ale hned na startu se nechám diskvalifikovat, aby někdo neměl připomínky, že jedu závod,“ říká pár hodin před startem Mirek Krejsa.


Soutěž obnovuje tradici závodu „1000 mil československých“, který byl pořádán Autoklubem Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Kurátor automobilové sbírky NTM Petr Kožíšek uvádí: „O vysoké sportovní úrovni tohoto podniku svědčí dodnes úctyhodné jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h.“

Slávu závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. V letech 1970 až 1977 se akce konala každoročně, později již jen příležitostně. Od roku 2015 jezdí historické automobily „1000 mil československých“ opět každoročně. Od tohoto roku je spolupořadatelem soutěže také Národní technické muzeum.




JL 12.6.2019


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar