Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi A4 a A5 ve verzi g-tron rozšiřují trh

Audi novými modely s označením g-tron rozšiřuje nabídku osobních automobilů na zemní plyn CNG. Jde tak o jeden z bodů strategie k novým technologiím a být připraven na nové situace na trhu. K vloni uvedenému A3 přibyly nyní A4 Avant a A5 Sportback

Vedle spalovacích motorů jde o řadu e-tron, která je v současné době asi nejvíce diskutovanou. Do roku 2025 by měla být jedna třetina prodaných automobilů s elektrickým nebo hybridním pohonem. Do této kategorie patří Audi e-tron quattro, které přijde koncem příštího roku a o rok později Sportback e-tron.

Další kategorií jsou automobily na zemní plyn (g-tron), kdy k vloni uvedenému A3 přibyly letos ještě A4 Avant a A5 Sportback, které jsou v těchto dnech uváděny na trh. Další a poslední skupinou je h-tron (Audi h-tron quattro) na vodíkový pohon. K většímu rozšíření však chybí infrastruktura.

A4 Avant g-tron a A5 Sportback g-tron jsou poháněny bivalentním motorem 2.0 TFSI o výkonu 170 k. Stejně jako u modelu A3 Sportback g-tron lze k jejich provozu používat palivo Audi e-gas pro ochranu klimatu, běžný stlačený zemní plyn (CNG = compressed natural gas) nebo benzin. Jejich další předností je mimořádná praktičnost pro každodenní provoz, kterou umocňuje celkový dojezd 950 kilometrů, z toho až 500 kilometrů na CNG. Audi A3 disponuje benzinovou nádrží na 50 litrů, A4 a A5 mají 25 litrů.

Cena modelu A4 Avant g-tron na českém trhu byla stanovena na 1 113 900 Kč, model A5 Sportback g-tron má základní cenu 1 118 900 Kč. V případě A4 představuje nárůst ceny 62 000 Kč bez DPH, ale pro podnikatele je poskytován bonus 58 000 Kč bez DPH, čímž se cena verze g-tron dostává na úroveň běžného automobilu.

Motor 2.0 TFSI pohání jak model A4 Avant g-tron, tak i model A5 Sportback g-tron. V obou případech poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170 k) a maximální točivý moment 270 N.m. Nově vyvinutý agregát vychází ze zážehové jednotky 2.0 TFSI na benzin s inovativním procesem spalování.


Dvoulitrový motor je mimořádně hospodárný. A4 Avant g-tron s převodovkou S tronic spotřebuje v kombinovaném režimu 3,8 kg zemního plynu na 100 kilometrů, emise CO2 jsou 102 gramů na kilometr (při provozu na benzin: 5,5 l/ 100 kilometrů a 126 gramů CO2 na kilometr). Téměř stejně dobrými hodnotami se může pochlubit také A5 Sportback g-tron s převodovkou S tronic. Při provozu na zemní plyn spotřebuje rovněž jen 3,8 kg CNG na 100 kilometrů a jeho emise CO2 jsou 102 gramů na kilometr. Při provozu na benzin platí hodnota 5,6 litru na 100 kilometrů a 126 gramů CO2 na kilometr.

Vysoká hospodárnost znamená nízké provozní náklady. Výdaje za palivo jsou oproti porovnatelnému motoru na benzin výrazně nižší a činí cca 95 Kč na 100 kilometrů (při ceně CNG 25 Kč/kg). V mnoha zemích platí majitelé nižší daň z motorového vozidla díky nižším emisím CO2.

Pro podnikatele a firmy v České republice je pro jejich firemní vozidla na CNG stanovena nulová sazba silniční daně. Nové modely g-tron mají nejen mimořádně nízké provozní náklady, ale také velmi čisté emise. Potěšení z jízdy přitom vůbec nepřichází zkrátka. Ve spojení s šestistupňovou mechanickou převodovkou zrychlí A5 Sportback g-tron z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy (A4 Avant g-tron: 8,5 sekundy). Nejvyšší rychlost je 226 km/h (A4 Avant g-tron: 223 km/h).

Bivalentní modely g-tron ujedou v kombinovaném režimu EU na zemní plyn až 500 kilometrů. Jakmile poklesne tlak v nádržích při zůstatkovém množství zemního plynu cca 0,6 kilogramu na méně než 10 barů, přejde řídicí jednotka motoru samočinně na spalování benzinu. Řidič tak má k dispozici ještě dojezd více než 450 kilometrů.

Velmi odolné a bezpečné nádrže na zemní plyn z kompozitů vyztužených uhlíkovými a skelnými vlákny jsou uloženy pod podlahou v zadní části vozu. Při tlaku 200 barů pojmou 19 kilogramů zemního plynu. Oba modely nabízejí plnohodnotný zavazadlový prostor, který má v modelu A4 Avant g-tron objem 415 litrů, v modelu A5 Sportback g-tron je to 390 litrů. Audi A4 i A5 používá čtyři nádrže po 19 kg, zatímco A3 dvě po 14,4 kg. Životnost nádrží je dvacet let a představují úsporu hmotnosti až 56 procent.

S modely g-tron je spojeno palivo Audi e-gas. Toto syntetické palivo se vyrábí s využitím energie z obnovitelných zdrojů z vody a CO2 nebo z biologického odpadu, jako je sláma a posekaná tráva. Audi e-gas přitom váže stejné množství CO2, které je následně emitováno vozidlem. Zákazník čerpá palivo do svého vozu g-tron na jakékoli plnicí stanici CNG a platí za něj běžnou cenu. Audi zvýší ekologičnost provozu a zajistí související snížení emisí CO2 tím, že spotřebované množství paliva po dobu tří let dodá ve formě plynu Audi e-gas opět do distribuční sítě se zemním plynem. Audi tak snižuje emise CO2 vozidel g-tron při provozu na zemní plyn až o 80 procent**. Zákazník k tomu nepotřebuje žádnou speciální tankovací kartu. Místo toho vypočítává Audi množství automaticky na základě průzkumu a servisních dat vozidla. Na celý proces dohlíží, včetně certifikace, nezávislá organizace TÜV Süd. Zákazníci, kteří se rozhodnou pro model g-tron, obdrží dokument, který potvrzuje zásobování jejich vozidla palivem Audi e-gas a informuje o certifikaci.



Audi + JL 11.10.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar