Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Suzuki DL 650 V-Strom - do práce i na výlet

Suzuki DL 650 V-Strom (jako malý stromek) je brán jako etalon třídy cestovních endur střední kubatury. V roce 2017 přišla po pěti letech na trh jeho třetí generace, přinášející další technickou evoluci a sjednocující vzhled s větším bráškou.

Nepodařilo se mu ale zdaleka přilákat tolik mediální pozornosti jako Traceru 700 nebo nové Tenere. Zdálo by se, že V-Strom upadá tak trochu do zapomnění. Je to oprávněné? Pojďme se na něj podívat v krátkém testu.

Hned po usednutí do sedla mě překvapila velmi vzpřímená a uvolněná jízdní pozice. Záda jsem měl rovná, řidítka jsou příjemně široká a dostatečně vysoko. Jelikož běžně jezdím na „zalehávačce“ se zalomenými řidítky (SV650S), musel jsem si na jinou polohu chvíli zvykat. S každým dalším kilometrem se mi ale zamlouvala více a více.

Abych ale jen nechválil, tak trochu odbočím a začnu i s jednou výtkou. Motor „na stromku“ vypadá zvenku stále stejně jako u původního SV 650 z roku 1999. Pokud zabrousíte ještě hlouběji, zjistíte, že je dokonce podobný motoru na TL 1000 S z roku 1997. Ne, že by ten vzhled byl tak hrozný, ale prostě mi to k novému docela modernímu designu moc nesedí. Srovnejte to s vyladěnými bloky motorů nových motocyklů Honda nebo Yamaha. Naštěstí je tu ale verze XT, která motor trochu schová pod kryt.

Jedním dechem musím dodat, že přestože dvouvéčkový dvouválec objemu 645 cm³ o výkonu 70 k nevypadá nijak převratně, jeho projev ve srovnání s jeho předchůdci za převratný označit mohu. Projevuje se naprosto kultivovaně a neutrálně. Zabírá bez cukání od nějakých třech tisíc otáček a velmi ochotně se vytáčí až k omezovači.

Síly má agregát spoustu, jen možná trochu chybí nějaký výraznější projev; na dvouválec nemá skoro žádné vibrace ani silný brzdný účinek. Pro tento typ motorky - univerzálního, spolehlivého všeuměla - je ale takový charakter myslím výhodou. Ve spodních otáčkách má koncovka výfuku příjemný bublavý zvuk.

Co se odehrává ve vyšších otáčkách, ale bohužel nevím, protože standardně dodávané plexi posílalo na helmu tak silné turbulence, že jsem neslyšel téměř nic. Pro vyšší postavy je zkrátka nutné poohlédnout se po vyšším doplňkovém plexi, případně po difuzoru.

Přestože stromek nepatří ve své třídě mezi úplně nejlehčí (pohotovost. hmotnost 216 kg), velmi příjemně a snadno se s ním manévruje v nízkých rychlostech. Proplétání mezi auty je vysloveně radost, a to i díky motoru, jehož výkon se při jízdě krokem skvěle dávkuje.
Sedlo je po usednutí pohodlné, neklouže, ale je trochu tvrdší, takže po dvou hodinách jízdy jsem už začínal cítit zadek. Osobně by mi sériové sedlo stačilo, při častém celodenním cestování by ale bylo vhodné se porozhlédnout po alternativách.

Chod spojky bych si (vzhledem k určení) dokázal představit o něco lehčí. Dá se sice spojkovat dvěma prsty, ale několikakilometrovou kolonu bych takto projet asi nedokázal.
Přestože jsem slyšel dost stížností na brzdy Stroma, tak já je hodnotím jako velmi příjemné a pro tuto motorku zcela vyhovující. Nástup přední brzdy je hezky čitelný a dostatečně silný.

V-Strom třetí generace je vybaven třístupňovou kontrolou trakce (2, 1 a vypnuto), kterou se povedlo hezky vyladit. Zásahů systému si téměř nelze všimnout, neobjevuje se žádné cukání apod., pouze na vás zabliká kontrolka.

Nový displej považuji za jednu z nejlepších změn oproti předchozímu ročníku. Kombinace krásně čitelného analogového otáčkoměru a chytře děleného digitálního displeje s přehršlí informací je skvělá. Navíc je displej velmi příjemně (tak trochu ambientně) bíle podsvícený.
Možná jsem trochu staromódní, ale za sebe bych stromácký displej vyhlásil za nejlepší tohoto roku. I všechny ty velké barevné TFT obrazovky strčí směle do kapsy!

Kromě systému Easy-Start, který po stisknutí startovacího tlačítka sám otáčí startérem tak dlouho, dokud motor nenaskočí, je zde také pomocník rozjezdu, který při pouštění spojky zvyšuje otáčky motoru, aby nechcípl. Oba systémy fungovaly během testu spolehlivě.

Strom třetí generace sice nepřinesl žádnou velkou revoluci, ale určitě posunul tento standard středních adventure biků zase o kus dál.

Přední maska se asi nebude líbit každému, ale pravděpodobně bude mít více fanoušků než předchozí výraz "smutné kočičky". Velmi povedený je nový displej a zapomenout nemůžeme ani na další poladění osvědčeného véčkového dvouválce.

Celkově tedy nový Stromek možná nevzbuzuje takový hype jako jiné motorky, ale určitě si zaslouží pozornost, protože je to stále skvělá motorka, navíc s výtečným poměrem cena/užitná hodnota.

Je to hodná, příjemná, spolehlivá motorka vhodná, jak pro každodenní dojíždění do práce, tak pro dlouhé cestování.

Díky širokým a vysokým řidítkům, celkem rozumné světlé výšce, většímu 19“ přednímu kolu a vyplétaným bezdušovými pneumatikami (ve verzi XT) si dobře poradí i s balkánskými šotolinami (na sériových gumách ale jen za sucha).


Základní technické údaje

Motor: véčkový dvouválec DOHC, 4 ventily na válec
Objem: 645 cm³
Výkon: 52 kW (70 k) při 8800/min
Točivý moment: 62 Nm při 6500/min
Rozměr kol/pneu: 110/80 R19 vpředu, 150/70 R17 vzadu
Brzdy: dva 310 mm koutouče a dvoupístkový třmen vpředu
Odpružení: 150 mm vpředu, 160 mm vzadu
Výška sedla: 835 mm
Pohotovostní hmotnost: 216 kg
Objem nádrže: 20 l
Spotřeba: 4,1 l/100 km
Rozvor kol: 1560 mm
Světlá výška: 175 mm
Servisní interval: 12 000 km
Cena: 209 900 Kč (219 900 Kč ve verzi XT)

dm

P.S.: "Strom" je německé slovo mající význam "proud". Správně by se tedy V-Strom měl nejspíše číst jako Fau-Štróm :)


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar