Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda o účasti na nejnáročnější rallye na světě (I)

„Vítězství je výsledkem vyváženého důrazu na tři klíčové oblasti: stroj, fungování týmu a jezdce. Tyto tři faktory musí být v souladu, jinak nelze cíle dosáhnout,“ vysvětluje Taiči Honda, manažer pro terénní závody z Honda Racing Corporation.

Svůj komentář Taiči Honda zmínil v průběhu letošní Rallye Dakar, kde Monster Energy Honda Team se stroji CRF450 RALLY podruhé v řadě zvítězil v kategorii motocyklů.

Od návratu Honda na Rallye Dakar v roce 2013 měl mladý japonský inženýr, kterému bylo v té době 37 let, za úkol vrátit japonskou značku v tomto závodě zpět na nejvyšší ze stupňů vítězů. V minulosti si totiž Honda se speciály NXR na Dakaru vydobyla jméno čtyřmi vítězstvími v řadě v letech 1986 až 1989.

„K tomu, abyste mohli vyniknout v tak extrémním a náročném závodě, jakým Rallye Dakar je, potřebujete zkušenosti a technické know-how, které nelze koupit. Musíte je získat přímo v akci,“ vysvětlil zástupce značky Honda v Džiddě.

„Rallye se koná jednou za rok, takže na rozdíl od Ruské rulety máte pouze jednu šanci udělat věci správně. Sezónu po sezóně jsme shromažďovali data z různých typů terénu i z těch nejnepředvídatelnějších situací v průběhu závodu. V některých ročnících jezdci dosahovali svých nejlepších výkonů, zatímco stroje a tým nefungovaly na 100 procent. V jiných letech tomu bylo naopak. V minulém ročníku se konečně podařilo optimalizovat fungování strojů, týmu i výkonnost jezdců, díky čemuž jsme zvítězili. Cílem pro Dakar 2021 bylo tento výsledek zopakovat, neboť vyhrát jednou je skvělé, ale teprve druhé vítězství všechny kvality potvrdí.“


Motocykl

V případě čtrnáctidenní rallye, při níž se střídají ty nejnáročnější terény a podmínky, je nejdůležitější dosáhnout co možná nejlepšího kompromisu mezi výkonem a odolností stroje. „Veškeré údaje, které jsme od našeho prvního jihoamerického ročníku (2013) shromáždili, byly využity pro vyladění stroje do vítězné formy,“ uvedl Honda. V rámci třetí kapitoly v historii Dakaru, tentokrát v Saúdské Arábii, se týmy i jezdci setkali s novým terénem a s mírně odlišnou filozofií závodu.

V roce 2020 Honda zvítězila s nasazením Rickyho Brabce a shromážděné údaje posloužily k dalším vylepšením stroje. „Pracovali jsme na zlepšení jeho odolnosti s ohledem na různé druhy terénu a cest, museli jsme však zohlednit i skutečnost, že závod se stal náročnějším z hlediska spotřeby paliva, proto jsme vyvinuli systém palivových map pro co nejnižší spotřebu,“ pokračuje Honda. „Došlo k úpravám odpružení a v rámci prací jsme se zaměřili také na odolnost motoru.“

Údržba je klíčovým faktorem nejen pro celý tým, ale i pro jezdce samotné – ti musí být kromě skvělých jezdců a navigátorů i dobrými mechaniky, aby si se strojem dokázali poradit v průběhu etapy.

„Model CRF450 RALLY se v průběhu let postupně zjednodušoval, aby údržba byla co nejsnazší. Při vstupu do rallye v roce 2013 jsme nevěděli, co nás čeká, proto jsme motocykl navrhli zbytečně složitě,“ připouští Honda. „Sezónu po sezóně se údržba stroje díky nabytým zkušenostem postupně stávala mnohem jednodušší. Pamatuji si večery v Jižní Americe, kdy jsme práce na strojích končili až o půlnoci!“



Tým

Jasná vize, efektivní struktura, pevná a společná strategie – to jsou tři pilíře, díky kterým se tým Honda dokázal posunout na novou úroveň: nejen s nasazením Rickyho Brabce zvítězit v ročníku 2020, ale tento úspěch s Kevinem Benavídesem zopakovat i v roce 2021.

„Každý v týmu věděl, co má dělat, každý měl jasný a předem naplánovaný program,“ pokračuje Honda.

Rozšíření týmu o nové členy, jako byl Ruben Faria, který v roce 2020 nastoupil jako týmový manažer, či reorganizace týmu, v rámci které se Hélder Rodrigues stal hlavním stratégem pro závody a Johnny Campbell se stal stratégem a poradcem pro jezdce, a především jasná struktura, v rámci které má každý jezdec svého vlastního mechanika a asistenta, vnesly klid a pohodu do závodu, který jinak před stroje i před těla a mysl závodníků staví ty nejnepředvídatelnější, nejextrémnější a nejnáročnější podmínky.

„Na verzi motocyklu pro ročník 2021 jsme začali pracovat hned následující den poté, co Ricky Brabec zvítězil v ročníku 2020“, vysvětlil generální manažer týmu Ruben Faria.

„Byl to pro značku Honda i pro Monster Energy Honda Team skvělý výsledek, v našich srdcích byl však také smutek kvůli ztrátě Paula Gonçalvese. Byl součástí týmu, jedním z nás, týmovým kolegou i kamarádem,“ uvedl Faria v Džiddě před začátkem rallye. „Měli jsme na mysli pouze jeden cíl: zvítězit i v ročníku 2021 a podruhé oslavit tento mimořádný úspěch; zopakovat jej pro Hondu i pro Paula. A celý tým byl v této vizi jednotný.“

Přípravy na závodní sezónu 2021 výrazně ovlivnila pandemie, která zastavila celý svět. Oproti předcházejícím rokům byly stroje smontovány a připraveny v Japonsku a následně dopraveny do dílen týmu v Barceloně, kde mechanici pracovali další měsíc, než bylo možné 3. prosince stroje a asistenční vozidla z přístavu v Marseille odeslat do Džiddy.

V rámci zmírnění dopadů pandemie se tým rozhodl zavést přísný protokol, jehož cílem bylo přispět k bezpečnému a hladkému průběhu rallye. „Rozhodli jsme se minimalizovat počet pracovníků, aniž by to mělo nepříznivý vliv na efektivitu,“ vysvětluje Faria. „Například jsme měli dva inženýry z Japonska, oproti šesti nebo sedmi v předchozích ročnících. Tým včetně čtyř jezdců tvořilo 24 osob: vyhrazený mechanik pro každý stroj plus hlavní mechanik, dva inženýři, specialista na odpružení, asistent každého jezdce a dále koordinátor logistiky, osoba odpovědná za náhradní díly, dva fyzioterapeuti, stratégové závodu a tiskový mluvčí.“

Dokončení zítra



Honda 2.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar