Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Životní jubileum Václava Líma

Je to téměř neuvěřitelné, ale dne 11. února se dožívá Václav Lím, vynikající automobilový závodník a konstruktér, osmdesáti let. Václav Lím a Avia, to byla symbióza, která hlavně v 80. letech znamenala takřka vždy špičkové umístění v domácích i mezinárodních závodech formule Easter a Mondial.

Tyto monoposty tehdy představovaly vrchol automobilového sportu v „táboře socialismu“ a závody se odehrávaly za mnohatisícové divácké kulisy, o jaké se dnešní generaci okruhových závodníků může jenom zdát. Např. jen na východoněmeckém okruhu Schleizer Dreieck se na závody formule Easter, cestovních vozů i oblíbených, špičkově upravených Trabantů, chodilo dívat až 200 tisíc lidí!

Mladý Vašek Lím chtěl být původně leteckým mechanikem, a proto na konci padesátých let odešel z rodných Loun do letňanské Avie, vyrábějící tehdy mj. dopravní letadla Avia 14. Nesplnil se mu ale sen o létání, a tak začal závodit – nejprve s terénními motocykly, zkoušel i plochou dráhu, a později už na čtyřech kolech, motokárách vlastní konstrukce. A tam se mu postupně začalo dařit tak, že v roce 1966 se zapsal do historie jako první motokárový mistr Československa.

V té době byly u nás na velmi dobré úrovni závody vozů formule 3, a tak Václav neváhal a postavil za pomoci přátel první monopost Avia F3 s motorem Ford. Než se mu však podařilo vývoj vozu dovést na špičku, byl konec roku 1972 a s ním i konec formule 3 v Československu.

V roce 1974 ji nahradila „východní“ formule Easter a Václav Lím už s podporou továrny Avia, v jejímž vývoji automobilů pracoval, postavil monopost Avia 1 s upraveným motorem VAZ 1300. Vůz postupně zdokonaloval a v roce 1977 s ním vybojoval svůj první automobilový titul mistra ČSSR.

Následující rok se už věnoval stavbě svého nejslavnějšího vozu, Avia AE 2. Jeho tvary byly inspirované vozem Ferrari 312-B formule 1. Na černobílém snímku se Václav Lím na letišti v Hoškovicích dne 24.srpna 1978 chystá poprvé vyzkoušet jízdní vlastnosti nového monopostu. Díky konstruktérskému géniu, pečlivé profesionální přípravě a skvělému jezdeckému umění s ním dosáhl hned v roce 1979 nevídané série 13 vítězství v řadě jak v domácím mistrovství, tak ve vrcholné soutěži východního bloku, tzv. Poháru míru a přátelství socialistických zemí.

S Avií AE 2 vybojoval Václav Lím na okruzích a v závodech do vrchu celkem 63 umístění na stupních vítězů a z toho 31 startů bylo vítězných!
V roce 1982 pak vyjel Václav Lím s posledním monopostem vlastní konstrukce Avia AE 3, s kterým mj. vybojoval roku 1986 vytoužený hattrick v podobě titulu mistra republiky v závodech na okruzích, v závodech do vrchu i prvenství v mezinárodním Poháru míru a přátelství.

V následujícím roce se změnily technické předpisy, motory objemu 1300 cm3 nahradily šestnáctistovky a z formule Easter se stala formule Mondial. Nutno poznamenat, že všechny Límovy vozy poháněly motory VAZ, které se tehdy montovaly do ruských automobilů Žiguli/Lada, a které dokázal vyladit na nejvyšší možný výkon při zachování téměř naprosté spolehlivosti.

Ve formuli Mondial, s vozem označeným Avia AE 3-B, získal Václav Lím v roce 1992 svůj poslední, osmý titul mistra Československa. To mu bylo už 52 let, přemýšlel o ukončení své závodní kariéry a volant pomalu předával staršímu za dvou synů, Hanušovi. Neodolal však, aby ještě nějaký čas nezávodil s dvoulitrovým monopostem Eufra F3 (motor VW), tedy vozem, který poprvé v životě nemohl zkonstruovat, protože v té době nebylo u nás v technických možnostech postavit moderní formuli s kompozitovým trupem.

Ukončení kariéry pak urychlila situace v našem automobilovém sportu, který v porevoluční době několik let jako by hledal sám sebe. V roce 1994 se ovšem dostal i do společnosti jezdců F1 Henriho Pescarola (také čtyřnásobného vítěze 24h Le Mans) a Michaela Schumachera jako český zástupce při testování vozů v rámci ankety Auto1 ve Francii.

Václav Lím ani dnes nezahálí a ve své dílně u rodinného domku stále něco kutí na různých motorech, zatímco jeho AE-trojka tiše odpočívá pod plachtou. Ale čas od času se nechá přemluvit a provětrá ji v některém z klání historiků. Tak hodně vitality a zdraví, Vašíku!


Text, foto, kresby Jiří Rameš 11.2.2020


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar