Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Železná historie v Železných horách

V letošním roce došlo ke zrušení celé řady veteránských akcí, ale naštěstí jsou veteránisté, kteří se nezalekli všelijakých, často nesmyslných opatření, a svoje akce pořádají. Jako například nadšenci z Auto Moto Veterani Přelouč nad Labem, kteří o víkendu uspořádali třináctý ročník Rallye Železné hory.

„Když jsem v šest hodin vstával a viděl, jak leje, ta mě bylo do breku. Naší akci vždy počasí přálo. Ale jak vidíte, nakonec se většina majitelů nenechala odradit a dorazila,“ přivítal nás pan Josef Havrda, hlavní pořadatel a předseda klubu.



Ale než vozidla odstartovala, tak se počasí umoudřilo a přestalo pršet. Padesát kilometrů dlouhá trať vedla okolím Přelouče, směr Jankovice, Lipoltice, Choltice, Svinčany, Klešice, Jezbořice, Veselí, Valy, Břehy, Semín, Kladruby nad Labem, Řečany a zpět do Přelouče. Na místech, náročných na orientaci, navíc vyznačena šipkami.


První vyrazila na trať trojice nejstarších automobilů, vpředu „udával“ tempo Ladislav Kolín s krásným Dodge Brother (1923), za ním jel Jiří Sekyrka s Fordem T (1913) a Miroslav Mizera s Buickem 13 (1913). Za ně se zamíchaly, bez startovních čísel tři zástupci socialistické výroby – Wartburg 311 Combi, Trabant 601 Combi a Škoda 105. Asi jejich majitelé neměli na startovné 350 Kč (spolujezdec 150 Kč).


Ale za nimi jsme se opět vrátili do předválečné doby, reprezentované například vozy Tatra 12 nebo 57, Aero 662 a 30. Mezi pětadvaceti automobily, vyrobenými do roku 1940, poutaly pozornost mj. Renault Primaqatre (1938), nebo šestiválcový Morris Six Fifteen (1934) či Mercedes 170. Nesmíme zapomenout ani na pěti až šestimístný Dodge D-5 Touring sedan se šestiválcem 3,5 litru a s výkonem 87 k při 3600 otáčkách za minutu. Automobilů, modelového roku 1937, bylo vyrobeno takřka tři sta tisíc.



Kromě předválečných automobilů vyrazili na trat i desítka motocykly ze stejného období, jako například NSU 251 R (1927), AJS 799 (1920), Matchless T5 (1930), Ariel Square (1932) atd. Na trase se postupně promíchaly s motocykly mladšího data výroby jako BMW R 502, jawa 350 nebo 559 atd.


Pestrá byla i přehlídka automobilů, které vyjely na silnice nejpozději v roce 1970. Nechyběly mezi nimi ani tři jeptišky doprovázené četníkem v legendární kachně Citroën 2 CV. Z automobilů, které se na srazech nebo soutěžích neobjevují každý den, nás zaujaly například Ford Taunus 12M (1964), Opel Manta A (1970) nebo Opel GT (1972), Simca Aronde, ale především Mercedes Benz s 220 Coupe se čtyřválcem 2,2 litru o výkonu 105 k. V roce 1959 bylo vyrobeno pouze 1251 kusů. Dnešní majitel pan Vít Študlar získal automobil ze sbírky ženevského bankéře, který automobil vlastnil 32 let.



Přestože někteří z přihlášených do Přelouče, hlavně kvůli předpovědi počasí, nedorazili, tak účast byla víc než slušná. Díky patří hlavně pořadatelům, kteří se nezalekli histerie kolem pandemie a nevzali si „příklad“ ze svých kolegů z jiných klubů a soutěž uspořádali.




JL 2.9.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar