Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zdeněk Pohl viděl při Monte Carlu slona

Rallye Monte Carlo, jedna z nejnáročnějších a nejprestižnějších automobilových soutěží světa, vznikla roku 1911 s cílem přilákat turisty do Monackého knížectví i během „hluchého“ zimního období. Patnáctého ročníku v roce 1936 se úspěšně zúčastnila posádka Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s roadsterem ŠKODA POPULAR Sport.

Na riviéru úmyslně zamířili notnou oklikou. O úspěchu v Rallye Monte Carlo tehdy totiž nerozhodovaly jen body nasbírané za výkony podané na území Monaka, hodnotila se i délka a náročnost trasy z oficiálního místa startu. Z nabízených lokalit, například Palerma, Tallinu, Bukurešti či Stavangeru, zvolila sehraná posádka Pohl–Hausman řecké Athény.

První úsek, 850 kilometrů z Prahy do Terstu, zvládla ŠKODA POPULAR Sport za sedmnáct hodin a před startem z Athén tak zbyly čtyři dny na odpočinek a technickou přípravu. O vše se museli řidiči postarat sami, k dispozici neměli mechanika ani profesionálně vybavený servisní vůz.
Další čtyři dny zabral 3 852 kilometrů dlouhý přesun přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. Pohl vzpomínal: „Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha.“


Vůz se stahovací střechou byl vybaven mimo jiné topením, elektrickým vyhříváním části čelního skla, držáky na termosku i mapu a hledáčkem (pátracím světlometem).


Cíle dosáhlo 72 posádek ze 105 přihlášených. ŠKODA POPULAR Sport dojela bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Pohl s Hausmanem skončili ve třídě do 1 500 cm3 druzí a mohli i zvítězit, kdyby organizátorům oznámili nepovolenou opravu vítězného italského vozu, jejímiž byli svědky v Budapešti. K udávání soupeřů se však nesnížili.
Český úspěch nebyl náhoda, začínal už pečlivou přípravou. Kožené kombinézy a pneumatiky Baťa s terénním dezénem testovali Pohl s Hausmanem v zasněžených Krkonoších, a protože se nemohli shodnout, zda k vyprošťování vozu ze závějí zvolit lopatu dřevěnou, nebo plechovou, vzali s sebou pro jistotu obě.


ŠKODA POPULAR Sport kombinoval upravený podvozek lehčí řady POPULAR se silnějším motorem RAPID. Čtyřválec 1,4 litru umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km/h. Dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů zaručovaly dojezd 1 500 km, což odpovídá spotřebě 11,3 l na 100 km. Z hmotnosti 790 kilogramů připadalo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený POPULAR vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů dvoučlenné posádky. Té se v zimním období hodilo přídavné horkovzdušné topení, držáky na „thermoform“ (termosku), snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout.


V červenci 1936 uvedla automobilka na trh prakticky shodně řešené sportovní automobily ŠKODA POPULAR Monte Carlo. Do roku 1939 vzniklo celkem sedm desítek otevřených a uzavřených coupé vozů, mezi zákazníky nechyběl ani tehdy čtrnáctiletý jugoslávský král Petar II. Karađorđević.


Škoda 5.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar