Zbraslav - Jíloviště: výročí bez lesku
Každé kulaté výročí je důvodem k oslavě, a pokud jde o rovnou „100“, potom dvojnásob. Právě tolik let totiž uplynulo letos od prvního ročníku jednoho z nejstarších závodů do vrchu na našem kontinentně a možná i na světě – Zbraslav – Jíloviště.
Místo důstojných oslav jsme bohužel viděli pouze průměrnou vzpomínkovou jízdu, bez žádných překvapení, tak jako každý rok. Jako kdyby se nic neslavilo. Bylo nám z toto tak trochu smutno, zvláště když jsme v minulých letech viděli jak lze oslavil takové závody jako třeba Solitude, Klausenpass, Gordon Bennett apod.
Nechceme v žádném případě kritizovat pořadatele Veteran Car Clubu Praha, protože uspořádat jakoukoliv akci není jednoduché, ale nemohli jsme se zbavit dojmu, že při troše snahy by se dalo výročí lépe prodat, a to nejen doma, ale také v zahraničí.
Konečně se podařilo, až na výjimky, uzavřít zbraslavské náměstí, takže zúčastněné automobily mohly stát i tam, kde to dříve nebylo vůbec možné. V místě, kde třeba stály vystavené automobily Prague Classic Car Centre bylo vcelku volno, a na prohlížení také spousta zajímavých automobilů.
Přísloví – někdy méně znamená více, na Zbraslavi tentokrát neplatilo. Závodu se zúčastnilo rekordních 260 vozidel, z nichž minimálně stovka byla poválečná včetně šedesáti automobilů ze 70. a počátku 80. let. Právě ty tak trochu degradovaly letošní výročí. Byly mezi nimi pěkné kousky, ale citlivější výběr by rozhodně neškodil. Jenže za každé novější vozidlo z let 1966 až 82 se vybírá startovné 1500 Kč, a to bude možná jeden z důvodů tak bohaté účasti.
Dvě jízdy, při nichž musí jezdec zajet stejný čas a přitom nesmí přesáhnout průměr 60 km/h, měly letos velice rychlý spád. V jednu hodinu se začalo a kolem půl čtvrté byl konec. Za to pořadatele chválíme, stejně jako za program, v němž se mohli diváci dozvědět hodně zajímavého z historie. Nechyběl v něm ani seznam startujících.
Asi nejlepší podívaná byla na závodní automobily jako třeba BZV, MG UVA, Rulo, Hvězda 1200, Aero Minor, Gbelec nebo Magda. Většinou jde o kousky postavené v 50. letech na koleně a často v jediném exempláři. Jejich majitelé předváděli rychlou a dravou jízdu, která se musela každému líbit. Absolutním vrcholem byly pak dvě jízdy Miroslava Krejsy s automobilem Škoda 1100 Sport. S tímto vozem si vedl výborně také při závodech veteránů v Monaku nebo v Le Mans, kam se vůz vrátil podruhé od roku 1950, resp. 2006. Tehdy ve Francii startovali Václav Bobek st., Jaroslav Netušil a Miroslav Fousek Ještě v půl čtvrté ráno vedli průměrnou rychlostí 126 km/h svoji třídu a podle tehdejšího výpočtu výsledků byli celkově pátí. Jiné prameny mluví o tom, že se dělili o první příčku. Záhy však museli odstoupit pro drobnou technickou závadu. V hlavě majitele vozu a neúnavného veteránského nadšence Jana Egidy se zrodila myšlenka ukázat tento unikát opět v zahraničí
Bylo vidět, že Mirek Krejsa má vůz „v paži“ , jen chyběl potlesk na otevřené scéně, který by si zasloužil.
Z nejstarších vozidel budily pozornost dvě tříkolky Walter z roku 1909 a 1910 a hlavně pak obrovitý Berliet C-14 vyrobený v roce 1912. Na trati jej představil Karel Martinovský, technik Prague Classic Car Centre. Známý renovátor Vladislav Novák je charakterizoval slovy – to je asi to nejkrásnější, co na Zbraslavi vidím. Ostatní automobily jako třeba Hupmobile, Belsize, Clement Bayard nebo Fiat 509, nepočítaje české značky, patří už pomalu k inventáři zbraslavského závodu. Zpestřením byla účast tří tříkolek Messerschmitt z první poloviny padesátých let, které měly premiéru nejen na Zbraslavi, ale možná i v celé republice.
Bohužel jsme nedočkali žádných automobilů, které na Zbraslavi startovaly v dobách největší slávy. Nemáme na mysli ty autentické, ale alespoň některé z typů. Například firma Opel vlastní velice zajímavé stroje z počátku automobilismu, stejně jako Mercedes, a také s nimi několikrát do roka závodí. Možná by stačilo oslovit česká zastoupení těchto firem. Spousta zajímavých automobilů, které by se na Zbraslavi vyjímaly, mají majitelé v Německu a Rakousku. Možná by také někdo z nich přijel. A pozvat Hanse Stucka, dnes reprezentanta firmy VW, jehož otec patřil ve 30.letech k hvězdám tohoto závodu, by také nemusel být takový problém. A tak bychom mohli pokračovat, postrádali jsme také vozy Bugatti….Teď už je škoda slov, další výročí se nás už netýká. Česká republika s bohatou motoristickou minulostí, propásla jednu velkou šanci, která se už nebude opakovat.
Jindřich Lasík, 8.9.2008
Nechceme v žádném případě kritizovat pořadatele Veteran Car Clubu Praha, protože uspořádat jakoukoliv akci není jednoduché, ale nemohli jsme se zbavit dojmu, že při troše snahy by se dalo výročí lépe prodat, a to nejen doma, ale také v zahraničí.
Konečně se podařilo, až na výjimky, uzavřít zbraslavské náměstí, takže zúčastněné automobily mohly stát i tam, kde to dříve nebylo vůbec možné. V místě, kde třeba stály vystavené automobily Prague Classic Car Centre bylo vcelku volno, a na prohlížení také spousta zajímavých automobilů.
Přísloví – někdy méně znamená více, na Zbraslavi tentokrát neplatilo. Závodu se zúčastnilo rekordních 260 vozidel, z nichž minimálně stovka byla poválečná včetně šedesáti automobilů ze 70. a počátku 80. let. Právě ty tak trochu degradovaly letošní výročí. Byly mezi nimi pěkné kousky, ale citlivější výběr by rozhodně neškodil. Jenže za každé novější vozidlo z let 1966 až 82 se vybírá startovné 1500 Kč, a to bude možná jeden z důvodů tak bohaté účasti.
Dvě jízdy, při nichž musí jezdec zajet stejný čas a přitom nesmí přesáhnout průměr 60 km/h, měly letos velice rychlý spád. V jednu hodinu se začalo a kolem půl čtvrté byl konec. Za to pořadatele chválíme, stejně jako za program, v němž se mohli diváci dozvědět hodně zajímavého z historie. Nechyběl v něm ani seznam startujících.
Asi nejlepší podívaná byla na závodní automobily jako třeba BZV, MG UVA, Rulo, Hvězda 1200, Aero Minor, Gbelec nebo Magda. Většinou jde o kousky postavené v 50. letech na koleně a často v jediném exempláři. Jejich majitelé předváděli rychlou a dravou jízdu, která se musela každému líbit. Absolutním vrcholem byly pak dvě jízdy Miroslava Krejsy s automobilem Škoda 1100 Sport. S tímto vozem si vedl výborně také při závodech veteránů v Monaku nebo v Le Mans, kam se vůz vrátil podruhé od roku 1950, resp. 2006. Tehdy ve Francii startovali Václav Bobek st., Jaroslav Netušil a Miroslav Fousek Ještě v půl čtvrté ráno vedli průměrnou rychlostí 126 km/h svoji třídu a podle tehdejšího výpočtu výsledků byli celkově pátí. Jiné prameny mluví o tom, že se dělili o první příčku. Záhy však museli odstoupit pro drobnou technickou závadu. V hlavě majitele vozu a neúnavného veteránského nadšence Jana Egidy se zrodila myšlenka ukázat tento unikát opět v zahraničí
Bylo vidět, že Mirek Krejsa má vůz „v paži“ , jen chyběl potlesk na otevřené scéně, který by si zasloužil.
Z nejstarších vozidel budily pozornost dvě tříkolky Walter z roku 1909 a 1910 a hlavně pak obrovitý Berliet C-14 vyrobený v roce 1912. Na trati jej představil Karel Martinovský, technik Prague Classic Car Centre. Známý renovátor Vladislav Novák je charakterizoval slovy – to je asi to nejkrásnější, co na Zbraslavi vidím. Ostatní automobily jako třeba Hupmobile, Belsize, Clement Bayard nebo Fiat 509, nepočítaje české značky, patří už pomalu k inventáři zbraslavského závodu. Zpestřením byla účast tří tříkolek Messerschmitt z první poloviny padesátých let, které měly premiéru nejen na Zbraslavi, ale možná i v celé republice.
Bohužel jsme nedočkali žádných automobilů, které na Zbraslavi startovaly v dobách největší slávy. Nemáme na mysli ty autentické, ale alespoň některé z typů. Například firma Opel vlastní velice zajímavé stroje z počátku automobilismu, stejně jako Mercedes, a také s nimi několikrát do roka závodí. Možná by stačilo oslovit česká zastoupení těchto firem. Spousta zajímavých automobilů, které by se na Zbraslavi vyjímaly, mají majitelé v Německu a Rakousku. Možná by také někdo z nich přijel. A pozvat Hanse Stucka, dnes reprezentanta firmy VW, jehož otec patřil ve 30.letech k hvězdám tohoto závodu, by také nemusel být takový problém. A tak bychom mohli pokračovat, postrádali jsme také vozy Bugatti….Teď už je škoda slov, další výročí se nás už netýká. Česká republika s bohatou motoristickou minulostí, propásla jednu velkou šanci, která se už nebude opakovat.
Jindřich Lasík, 8.9.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















