Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zbraslav - Jíloviště: výročí bez lesku

Každé kulaté výročí je důvodem k oslavě, a pokud jde o rovnou „100“, potom dvojnásob. Právě tolik let totiž uplynulo letos od prvního ročníku jednoho z nejstarších závodů do vrchu na našem kontinentně a možná i na světě – Zbraslav – Jíloviště.

Místo důstojných oslav jsme bohužel viděli pouze průměrnou vzpomínkovou jízdu, bez žádných překvapení, tak jako každý rok. Jako kdyby se nic neslavilo. Bylo nám z toto tak trochu smutno, zvláště když jsme v minulých letech viděli jak lze oslavil takové závody jako třeba Solitude, Klausenpass, Gordon Bennett apod.
Nechceme v žádném případě kritizovat pořadatele Veteran Car Clubu Praha, protože uspořádat jakoukoliv akci není jednoduché, ale nemohli jsme se zbavit dojmu, že při troše snahy by se dalo výročí lépe prodat, a to nejen doma, ale také v zahraničí.
Konečně se podařilo, až na výjimky, uzavřít zbraslavské náměstí, takže zúčastněné automobily mohly stát i tam, kde to dříve nebylo vůbec možné. V místě, kde třeba stály vystavené automobily Prague Classic Car Centre bylo vcelku volno, a na prohlížení také spousta zajímavých automobilů.
Přísloví – někdy méně znamená více, na Zbraslavi tentokrát neplatilo. Závodu se zúčastnilo rekordních 260 vozidel, z nichž minimálně stovka byla poválečná včetně šedesáti automobilů ze 70. a počátku 80. let. Právě ty tak trochu degradovaly letošní výročí. Byly mezi nimi pěkné kousky, ale citlivější výběr by rozhodně neškodil. Jenže za každé novější vozidlo z let 1966 až 82 se vybírá startovné 1500 Kč, a to bude možná jeden z důvodů tak bohaté účasti.
Dvě jízdy, při nichž musí jezdec zajet stejný čas a přitom nesmí přesáhnout průměr 60 km/h, měly letos velice rychlý spád. V jednu hodinu se začalo a kolem půl čtvrté byl konec. Za to pořadatele chválíme, stejně jako za program, v němž se mohli diváci dozvědět hodně zajímavého z historie. Nechyběl v něm ani seznam startujících.
Asi nejlepší podívaná byla na závodní automobily jako třeba BZV, MG UVA, Rulo, Hvězda 1200, Aero Minor, Gbelec nebo Magda. Většinou jde o kousky postavené v 50. letech na koleně a často v jediném exempláři. Jejich majitelé předváděli rychlou a dravou jízdu, která se musela každému líbit. Absolutním vrcholem byly pak dvě jízdy Miroslava Krejsy s automobilem Škoda 1100 Sport. S tímto vozem si vedl výborně také při závodech veteránů v Monaku nebo v Le Mans, kam se vůz vrátil podruhé od roku 1950, resp. 2006. Tehdy ve Francii startovali Václav Bobek st., Jaroslav Netušil a Miroslav Fousek Ještě v půl čtvrté ráno vedli průměrnou rychlostí 126 km/h svoji třídu a podle tehdejšího výpočtu výsledků byli celkově pátí. Jiné prameny mluví o tom, že se dělili o první příčku. Záhy však museli odstoupit pro drobnou technickou závadu. V hlavě majitele vozu a neúnavného veteránského nadšence Jana Egidy se zrodila myšlenka ukázat tento unikát opět v zahraničí
Bylo vidět, že Mirek Krejsa má vůz „v paži“ , jen chyběl potlesk na otevřené scéně, který by si zasloužil.
Z nejstarších vozidel budily pozornost dvě tříkolky Walter z roku 1909 a 1910 a hlavně pak obrovitý Berliet C-14 vyrobený v roce 1912. Na trati jej představil Karel Martinovský, technik Prague Classic Car Centre. Známý renovátor Vladislav Novák je charakterizoval slovy – to je asi to nejkrásnější, co na Zbraslavi vidím. Ostatní automobily jako třeba Hupmobile, Belsize, Clement Bayard nebo Fiat 509, nepočítaje české značky, patří už pomalu k inventáři zbraslavského závodu. Zpestřením byla účast tří tříkolek Messerschmitt z první poloviny padesátých let, které měly premiéru nejen na Zbraslavi, ale možná i v celé republice.
Bohužel jsme nedočkali žádných automobilů, které na Zbraslavi startovaly v dobách největší slávy. Nemáme na mysli ty autentické, ale alespoň některé z typů. Například firma Opel vlastní velice zajímavé stroje z počátku automobilismu, stejně jako Mercedes, a také s nimi několikrát do roka závodí. Možná by stačilo oslovit česká zastoupení těchto firem. Spousta zajímavých automobilů, které by se na Zbraslavi vyjímaly, mají majitelé v Německu a Rakousku. Možná by také někdo z nich přijel. A pozvat Hanse Stucka, dnes reprezentanta firmy VW, jehož otec patřil ve 30.letech k hvězdám tohoto závodu, by také nemusel být takový problém. A tak bychom mohli pokračovat, postrádali jsme také vozy Bugatti….Teď už je škoda slov, další výročí se nás už netýká. Česká republika s bohatou motoristickou minulostí, propásla jednu velkou šanci, která se už nebude opakovat.

Jindřich Lasík, 8.9.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar