Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zbraslav - Jíloviště: Ford Rajo a další závodní unikáty

Jízda do vrchu Zbraslav – Jíloviště je vypsaná sice pro automobily vyrobené do roku 1939, ale na startu se objevují i historické formule a závodní automobily, nejen z doby meziválečné, ale také z padesátých let.

Nejstarším veteránským závodním vozem byl letos Ford Rajo Special z roku 1920. Vůz ze sériových dílů postavila firma Rajo pro závody typu 500 mil Indy. Třílitrová čtyřválec objemu tří litrů poskytoval výkon 90 k, dnes byl kvůli životnosti snížen na 50 k při 4000/min. Podle toho, jak byl řidič odvážný, mohl jet rychlostí až 150 km/h. Není divu, když váží 662 kilogramů. Horší to bylo se zastavením, neboť pásové brzdy působí jen na zadní kola.


Pouze blok motoru je sériový, písty hliníkové, vačka závodní, speciální hlava má rozvod OHV mazaný manuálně. Chladič má oproti sériové verzi zvětšený objem. Vůz má dvě převodovky, jednu ovládanou pedály, druhou pak pákou. Motor i s přední převodovkou je posunut kvůli lepšímu rozložení hmotnosti o 12 centimetrů. Původně neměl ani dynamo ani baterii a musel být roztlačován ručně. Speciál byl postaven pro Dewey Gatsona startujícího pod pseudonymem Rajo Jack.


O devět let mladší byl pak Wikov 7/28 z roku 1929, s nímž se představil Václav Kafka. Nejedná se o známý červený Wikov, ale úplně jiný stroj. Ze stejného roku pocházel i Salmson AL a zetka BZV 6, s níž například před několika roky absolvoval Mirek Krejsa závod na bájný Klausenpass ve Švýcarsku. Pro závod 1000 mil československých připravila v roce 1934 Zbrojovka aerodynamický speciál Z4 s litrový motorem.


Zajímavým automobilem byl také prototyp Tatra 77, postavená rovněž pro závod 1000 mil v roce 1934 nebo litrový Morris Sport Super 8, rok výroby 1937.


Poválečnou éru zastupoval mj. monopost Tatra T607 s objemem 2,5 litru. Jeden ze dvou dochovaných exemplářů spatřil světlo světa v roce 1953.


Jak už jsme informovali, Škoda Muzeum přivezla Škodu 1100 OHC, která se těšila, stejně jako další závodní speciály značné pozornosti diváků.


Je určitě dobře, že se ve všech případech nejednalo jen o statickou prezentaci, ale diváci viděli automobily i na trati ze zbraslavského náměstí na Baně.



JL 15.9.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar