Závodní Opely ozdobou veteránského veletrhu
Na Retro Classics ve Stuttgartu vystavila firma Opel čtyři historické závodní automobily včetně legendárního „zeleného monstra“ z roku 1914, jehož dvanáctilitrový čtyřválec dosahoval výkonu 260 k. Novodobou éru připomínal vítězný Opel Ascona ze Safari rallye 1983.
Značka Opel započala v roce 1862 nejdříve s výrobou šicích strojů. Brzy však Adam Opel rozpoznal hospodářský potenciál, který spočíval v přání po individuální mobilitě a vsadil na výrobu jízdních kol. Do konce 19. století se vypracovala firma mezi hlavní německé výrobce jízdních kol. Po smrti Adama Opela v roce 1895 pokračovali v obchodní činnosti jeho žena Sophie Marie a synové Carl a Wilhelm, a tím nesli odpovědnost za tisíc spolupracovníků.
Když začala poptávka po jízdních kolech stagnovat, přiklonili se k novému produktu, který sliboval velkou budoucnost – automobilu. V roce 1899 převzal Opel továrnu motorových vozů dvorního zámečníka Friedricha Lutzmanna z Dessau a ještě v témže roce představil „Opel Patent-Motorwagen Systém Lutzmann“, vozidlo o výkonu 3,5 k a na svou dobu s pozoruhodnou rychlostí 20 km/h. V roce 1902 byla výroba přeložena zpět do Rüsselsheimu, kde vznikl v následujícím roce první čtyřválec.
V období technického vzestupu rostlo v průmyslových zemích také nadšení pro automobilové závody. Sourozenci rodiny Opel nezůstali pozadu a v talentovaném mladém jezdci Carlu Jörnsovi objevili vhodného partnera, který pak vybojoval pro rodinný podnik řadu vítězství.
Carl Jörns se také dvakrát zapsal mezi vítěze závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště. Hned při prvním ročníku, který se jel přesně před sto lety, projel s osmilitrovým Opelem 5,6 kilometru serpentin s průměrným stoupáním 3,5 procenta a maximem 9 procent průměrnou rychlostí 86 km/h, respektive v čase 3:55,2. Podruhé se z vítězství radoval v roce 1913.
Na Retro Classics byl vystaven Jörnsův první závodní automobil Opel z roku 1903, u něhož mohli návštěvníci shlédnout film ze života úspěšných pionýrů a raného věku automobilového sportu.
Už v roce 1907 získali Opel a Jörns další cenný úspěch, tzv. Kaiserpreis pro nejlepší německý automobil. To pomohlo firmě, aby se stala zároveň dvorním dodavatelem, a proto zřídila filiálku v hlavním městě Berlíně.
V roce 1914 byl vyroben motor Opel s největším objemem všech dob. Závodní vůz Grand Prix poháněl řadový čtyřválec z litiny o objemu přes 12 litrů a výkonu 260 k a vybavený čtyřstupňovou převodovkou. S mohutným a téměř bezkonkurenčním vozem získal Jörns další prestižní vítězství a rychlostní rekordy. V letech 2006/07 byl vůz, který je majetkem firmy, kompletně zrenovován.
Na Retro Classics mohli návštěvníci obdivovat model označovaný jako „zelené monstrum“, stejně jako jeho předchůdce model Grand Prix z roku 1913.
Expozici uzavíral model Opel Ascona 400 s nímž finský soutěžák a dnešní poslanec evropského parlamentu Ari Vatanen vyhrál v roce 1983 slavnou Safari rallye.
Jindřich Lasík, 27.3.2008
Když začala poptávka po jízdních kolech stagnovat, přiklonili se k novému produktu, který sliboval velkou budoucnost – automobilu. V roce 1899 převzal Opel továrnu motorových vozů dvorního zámečníka Friedricha Lutzmanna z Dessau a ještě v témže roce představil „Opel Patent-Motorwagen Systém Lutzmann“, vozidlo o výkonu 3,5 k a na svou dobu s pozoruhodnou rychlostí 20 km/h. V roce 1902 byla výroba přeložena zpět do Rüsselsheimu, kde vznikl v následujícím roce první čtyřválec.
V období technického vzestupu rostlo v průmyslových zemích také nadšení pro automobilové závody. Sourozenci rodiny Opel nezůstali pozadu a v talentovaném mladém jezdci Carlu Jörnsovi objevili vhodného partnera, který pak vybojoval pro rodinný podnik řadu vítězství.
Carl Jörns se také dvakrát zapsal mezi vítěze závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště. Hned při prvním ročníku, který se jel přesně před sto lety, projel s osmilitrovým Opelem 5,6 kilometru serpentin s průměrným stoupáním 3,5 procenta a maximem 9 procent průměrnou rychlostí 86 km/h, respektive v čase 3:55,2. Podruhé se z vítězství radoval v roce 1913.
Na Retro Classics byl vystaven Jörnsův první závodní automobil Opel z roku 1903, u něhož mohli návštěvníci shlédnout film ze života úspěšných pionýrů a raného věku automobilového sportu.
Už v roce 1907 získali Opel a Jörns další cenný úspěch, tzv. Kaiserpreis pro nejlepší německý automobil. To pomohlo firmě, aby se stala zároveň dvorním dodavatelem, a proto zřídila filiálku v hlavním městě Berlíně.
V roce 1914 byl vyroben motor Opel s největším objemem všech dob. Závodní vůz Grand Prix poháněl řadový čtyřválec z litiny o objemu přes 12 litrů a výkonu 260 k a vybavený čtyřstupňovou převodovkou. S mohutným a téměř bezkonkurenčním vozem získal Jörns další prestižní vítězství a rychlostní rekordy. V letech 2006/07 byl vůz, který je majetkem firmy, kompletně zrenovován.
Na Retro Classics mohli návštěvníci obdivovat model označovaný jako „zelené monstrum“, stejně jako jeho předchůdce model Grand Prix z roku 1913.
Expozici uzavíral model Opel Ascona 400 s nímž finský soutěžák a dnešní poslanec evropského parlamentu Ari Vatanen vyhrál v roce 1983 slavnou Safari rallye.
Jindřich Lasík, 27.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















