Zapomenutá značka BNC
Francouzské automobily se zkratkou BNC zná asi jen málokdo. Vyráběly se jen velice krátkou dobu, v letech 1924 až 1931, a dnes je lze spatřit občas na závodech veteránů, jako například při jízdě na Klausenpass.
Společnost BNC založili na pařížském předměstí
Levallois-Perret pánové Bollack a Netter, aby mohli stavět především malé sportovní automobily. Dvoumístné otevřené vozy hodně připomínaly tehdejší konkurenční Amilcary, které však byly mnohem úspěšnější, jak na poli obchodním, tak i
sportovním.
Protože neměli ani a ani nevyráběli vlastní motory, odebírali proto čtyřválce od firmy Ruby, které byly levné, spolehlivé, výkonné a hospodárné.
Do levnějších modelů se montovaly hlavně motory s postranními ventily, přestože byly už k dispozici pohonné jednotky s ventilovým rozvodem OHV. Velkoobjemové motory prakticky nikdy nepoužívali, spíš upřednostňovali objem kolem jednoho litru.
Jedním z nejznámějších modelů je vůz vyrobený v roce 1926 v továrně S.C.A.P. poháněný čtyřválcem o objemu 1100 cm³ a vybavený kompresorem Cozette.
Automobily BNC byly přímo předurčeny k účasti na sportovních podnicích, a tak ani nepřekvapí jejich účast ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. V roce 1929 jeden z vozů s motorem Meadows 1.5 dokonce vedl svoji třídu, ale několik hodin před cílem došlo k poškození motoru, což znamenalo odstoupení ze 13. celkové pozice.
Koncem 20. let minulého století se BNC snažila proniknout do vyšší třídy s velkými osobními vozy poháněnými řadovým osmiválcem Lycoming. Ale pro malý zájem zákazníků se neuchytil,y a protože zároveň v té době upadal zájem také po lehkých sportovních automobilech, musela v roce 1931 firma ukončit výrobu.
Jindřich Lasík, 16.11.2006
![]() |
![]() |
Protože neměli ani a ani nevyráběli vlastní motory, odebírali proto čtyřválce od firmy Ruby, které byly levné, spolehlivé, výkonné a hospodárné.
Do levnějších modelů se montovaly hlavně motory s postranními ventily, přestože byly už k dispozici pohonné jednotky s ventilovým rozvodem OHV. Velkoobjemové motory prakticky nikdy nepoužívali, spíš upřednostňovali objem kolem jednoho litru.
Jedním z nejznámějších modelů je vůz vyrobený v roce 1926 v továrně S.C.A.P. poháněný čtyřválcem o objemu 1100 cm³ a vybavený kompresorem Cozette.
Automobily BNC byly přímo předurčeny k účasti na sportovních podnicích, a tak ani nepřekvapí jejich účast ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. V roce 1929 jeden z vozů s motorem Meadows 1.5 dokonce vedl svoji třídu, ale několik hodin před cílem došlo k poškození motoru, což znamenalo odstoupení ze 13. celkové pozice.
Koncem 20. let minulého století se BNC snažila proniknout do vyšší třídy s velkými osobními vozy poháněnými řadovým osmiválcem Lycoming. Ale pro malý zájem zákazníků se neuchytil,y a protože zároveň v té době upadal zájem také po lehkých sportovních automobilech, musela v roce 1931 firma ukončit výrobu.
Jindřich Lasík, 16.11.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout