Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Založení Toyoty předcházel Toyoda AA

Před sedmdesáti lety byla zahájena výroba automobilů Toyoda (později Toyota) Model AA je nejen první osobní vůz největší japonské značky, ale také prvním typem, určeným pro velkosériovou výrobu.

Toyoda AA

Toyoda AA

Toyoda AA

Toyoda AA

Toyoda AB

Toyoda AB

Toyoda AC

Toyoda AC

V roce 1935 vznikly tři prototypy AT, jako předzvěst typu AA, jehož sériová produkce byla zahájena v následujícím roce v závodě Kariya Plant v automobilovém oddělení výrobce tkalcovských stavů Toyoda Automatic Loom Works (TALW).

Vývoj ani výroba nového automobilu japonské konstrukce nebyly jednoduché, neboť neexistoval subdodavatelský průmysl a domácí materiály nedosahovaly potřebné kvality. Automobilové oddělení TALW vyšlo z osvědčených zahraničních vzorů, avšak po výrobě desítky maloobjemových prototypů rozhodl Kiichiro Toyoda, že automobil musí být robustní a také výkonný. Nejrozšířenějšími vozy na japonských silnicích byly v té době výrobky montážních závodů amerických koncernů Ford Motor Company a GM, proto hledal Kiichiro a jeho tým inspiraci v amerických automobilech.

V září 1934 byl dokončen motor typu A, určený pro první osobní i nákladní vozy Toyoda, vyvinutý na základě konstrukce Chevrolet se snímací hlavou a ventilovým rozvodem OHV. Řadový zážehový kapalinou chlazený šestiválec o objemu 3389 cm3 dosahoval s jedním spádovým karburátorem výkonu 65 k při 3000/min a točivý moment 190 N.m při 1800 až 2000/min. To stačilo na 110 km/h.Vznikl během šesti měsíců, ale přestože se tvůrci snažili využít všechna pokroková řešení amerických výrobců, slabinou zůstávaly kvalita použitých materiálů, spolehlivost a ani výkon nedosahoval hodnot Chevroletů, v nichž se motory zkoušely. Kiichiro chtěl také nejpokrokovější řešení karoserie. Zkombinoval v té době běžně používaný rám ze dvou ocelových podélníků s aerodynamickou karoserií avantgardního sedanu Chrysler/De Soto Airflow, jejiž tvary trochu pozměnil. Hlavní světlomety už nebyly zapuštěné do karoserie, ale samostatné a příď zdobila nová mřížka s emblémem Toyoda. Podvozek, vycházející z tohoto vozu, byl přizpůsoben špatným japonským vozovkám. Útulný interiér čtyřdveřového sedanu poskytoval dostatek místa pěti cestujícím. Toyoda AA měla rozvor náprav 2850 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1440/1450 mm a celkové vnější rozměry 4750 x 1750 x 1750 mm; pohotovostní hmotnost činila 1600 kg. Do roku 1942 vzniklo 1404 exemplářů.

Řadu modelů A završil sedan typu AC, vylepšený model AA se silnější verzí šestiválce 3389 cm3 o výkonu 82 k, uvedený v březnu 1943. Válečné události však omezily produkci typu AC, který se od AA odlišoval jinou maskou přídě a dvoudílným šípovým čelním sklem, na pouhých 115 vozů.

Ještě před tím v září 1936 uspořádala firma TALW výstavu v Tokiu, kde představila nejen sedany typu AA, ale také otevřenou verzi AB Phaeton, nákladní valník GA a autobusový podvozek typu DA, všechny poháněné shodným šestiválcem typu A. První den udělila japonská vláda společnosti TALW oficiální autorizaci výrobce motorových vozidel.

Výroba modelu AA byla koncem října 1938 převedena do nového závodu Koromo Plant, kde byla zavedena pásová linka s dodávkami systému just-in-time. Tím začala historie nejefektivnější organizace průmyslové výroby, která Toyotu proslavila na celém světě a to nejen v automobilovém průmyslu. Z automobilového oddělení TALW se v srpnu 1937 stala automobilka Toyota Motor Company, Ltd. Tak byly položeny základy automobilové společnosti, která nese jméno Toyota Motor Corporation.

Na počest 50. výročí založení Toyota Motor Corporation byla v roce 1987 podle původních plánů postavena omezená série přesných replik modelu AA, jedna z nich je dnes vystavena v továrním muzeu Toyota Automobile Museum v Nagakute-cho (Aichi).

Jindřich Lasík, 3.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar