Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zajímavosti ze Štangl Historic Bohemia

O největší letošní veteránské akci Retro Prague, resp. auto Štangl Bohemia Historic Rallye jsme již psali, a tak si dnes přiblížíme několik zajímavostí. S průběhem mohou být pořadatelé jistě spokojeni, i když do budoucna je stále co vylepšovat, zvláště když v roce 2009 nás čeká již desátý ročník.

S krásným šestiválcový automobilem Hupmobile vídáme na veteránských soutěžích sympatického pana Jiřího Lněničku, který se stal také vítězem letošní rallye. To ještě netušil v cíli na kbelském letišti, kde nám zapózoval u letadla TU 104, s nímž létal jeho otec. Zatímco Tupolev byl do tehdejšího Československa dopraven v roce 1957, jeho Hupmobile byl do Nového Bydžova dopraven v roce 1930. Největší zásluhu za záchranu tohoto vozidla má právě otec pana Lněničky, který jej v roce 1966 koupil od svého kolegy – pilota ČSA pana Bohumila Jindry a postupně jej renovoval. Automobilka Hupmobile by letos oslavila 100. narozeniny.

Ačkoliv Walter WZ vypadá na pohled, jako by právě vyjel někde ze stodoly a hned vyrazil na automobilový závod. Zdání však klame. Jde o renovovaný automobil, a protože čeští karosáři a klempíři dokáže divy, tak vypadá přesně jako před 85 lety. Vůbec nezáleží do jaké míry jde o originál nebo repliku. Důležité je, že jeho majitel ing. Vratislav Veselý jej předvádí na veteránských akcích. Navíc zatáčky projíždí jako za starých časů. Radost pohledět.

Sobotní přestávka se odehrávala na zámku Mělník, kde několik nejstarších automobilů parkovalo přímo na nádvoří, kam si je přišel prohlédnout také Jiří Lobkowicz, přímý potomek slavného rodu, který také měl co do činění s automobilovým sportem. Princ Jiří Kristián Lobkowicz, pod pseudonymem Hýta I. založil společně s Zdeňkem Pohlem první závodní stáj, a úspěšně závodil na vozech Bugatti doma i v zahraničí. Mimo jiné v roce 1931 obsadil skvělé čtvrté místo při Velké ceně na Masarykově okruhu. Vloni jsme si připomněli 100 let od jeho narození, ale zároveň také 75 let od tragické smrti na berlínském závodním okruhu Avus. Osudový havárie ukončila předčasně slibně se rozvíjející kariéru. Jiřího Lovkowicze doprovázela operní pěvkyně Zdenka Belas.

Ve slabé zahraniční účasti byl nejvzdálenějším účastníkem Řek Yannis Holis, který rallye absolvoval s velice zajímavým automobilem Maserati Mexiko z roku 1970. Zároveň se jednalo o nejmladší automobil celého startovního pole. Jako první Maserati mělo kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, na přání se dodával posilovač řízení a automatická převodovka. Zpočátku poháněl vůz vidlicový osmiválec 4.2, později také 4,7 litru. Celoocelová karosérie, vytvořená firmou Carrozzeria Vignale, byla přivařena na rám z ocelových trubek. Jde o poměrně vzácný automobil, neboť jich vzniklo pouhých 250 kusů.

Rallye si už ani neumíme představit bez dvou veselých chlapíků pana Václava Slováka (vlevo) a Karela Horského na strojích Böhmerland. Václav Slovák, který snad ví o těchto strojích úplně všechno a je pořadatelem každoročního podzimního srazu ve Krásné Lípě, původně nechtěl ani jet. Ale protože již v těchto dnech vyráží zdolávat alpské průsmyky, tak potřeboval zajet renovovaný motor. Při debatě s těmto „böhmrlanďáky“ člověk hned pookřeje a zapomene na starosti všedních dnů. Nikdy nezkazí žádnou legraci, i když soutěž není projížďkou růžovým sadem. Zvláště Karel Horký se pořádně zapotil. Nejdříve v pátek „zakufroval“ a při otáčení ve slepé uličce, mu stroj sjel ze srázu, odkud jej muselo vytáhnout šest lidí. Ale pokračoval dál, i když v sobotu dopoledne zase neustále za pomoci Václava Slováka spravoval.

Pořadatelé měli šťastnou roku, když se rozhodli udělat cíl v prostorách leteckého muzea ve Kbelích, kam se staré automobily dobře hodí. Jako doma se zde musela cítit Hispano Suiza, nejdelší automobil ze všech zúčastněných, Vladislava Nováka z Uherského Hradiště. V roce 1904 založená slavná firma se během první světové války orientovala na letecké motory, jejichž výrobě se naplno věnovala také po roce 1938. Škoda, že si do Kbel nenašlo cestu více návštěvníků.

Jindřich Lasík, 15.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar