Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Zajímavosti z Classic Show Brno

Před pěti lety se v hlavě Karla Kupky zrodil nápad uspořádat veteránský veletrh, a protože je to muž činu, zanedlouho byla výstava na světě. Nejdříve na brněnském výstaviště, poté se přestěhovala do Galerie Richard Adam v samém centru Brno.

Prostředí staré slévárny je přímo stvořené pro pořádání veteránského veletrhu, na kterém neuvidíte pouze historické automobily a motocykly, ale i nejrůznější doplňky, řemesla, oblečení, knihy, obrazy atd.

Veteran Arena v Olomoucí se specializuje hlavně na značky automobilů z Moravy, především tady najdete rozsáhlou expozici vozů Tatra, ale nechybí ani automobily z brněnské Zbrojovky. Poslední dobou se významně rozšířila expozice vozů Wikov. Na Classic Show Brno 2015 měl premiéru Wikov 35 s karoserií Labuť. Tato dvoudveřová čtyřmístná karoserie byla v dobových materiálech označována originálním francouzským názvem conduite intérieure. Pro tento konkrétní typ, který je charakteristický prohnutou linií dveří, se vžil název „Labuť“. Jedná se o stylisticky velmi povedenou verzi, která několik let sklízela úspěchy na soutěžích elegance. Na podzim 1931 byl Wikov 35 s karoserií „Labuť“ nabízen za 68 000 Kč. Přitom stejnou částku stála i čtyřdveřová verze šestisedadlové limuzíny!

Při této příležitosti proběhl křest knihy o značce Wikov. Obsáhlá publikace sestávající ze tří samostatných dílů je určena nejen milovníkům historických automobilů a traktorů, ale také architektury a první republiky vůbec. Celkově na více než osmi stech padesáti stranách najde čtenář přes dva tisíce fotografií a dobových obrázků.

V expozici Classic Show nechyběly ani dvě „ameriky“ – Chevrolet Impala a Edsel Villager Station Wagon. V padesátých letech soupeřily Chevrolety s okřídlenými vozy Cadillac o titul nejvýstřednější design. Chevrolet přišel roku 1959 se zcela novým stylem zadních světel ve tvaru kočičích očí ukrytých pod hluboce vykrojenými křídly, jejichž téměř 30 cm hluboký prolis je nejhlubším lisovaným dílem, jaký se kdy objevil na automobilové karoserii. Nový Chevrolet byl delší, širší a nižší než všechny předcházející modely značky. Přední světla ležela tak nízko, že v noci každý na první pohled poznal, že jede Impala. Přestože se jednalo o nejdražší model, jaký automobilka nabízela, stal se nejúspěšnějším modelem automobilky. Zákazník si mohl vybrat vidlicový osmiválec 5,7 litru o výkonu 315 k, 4,6 litru a výkonu 290 k anebo 4 litr o výkonu 185 k. Pouze tento rok bylo možné koupit také 4,6litrový osmiválec se vstřikováním.


Značnou pozornost budilo více než 5,4 metry dlouhé a přes dva metry široké kombi Edsel Villager Station Wagon z roku 1960, kterých bylo vyrobeno jen 216 kusů a dochovalo se deset. Osmiválec 5,7 litru o výkonu 300 k spotřeboval na sto kilometrů 16 litrů benzinu. Jeho cena je 1 385 000 Kč.


Na stánku Monty Jawa mohli návštěvníci shlédnout unikátní motocykly ze specializované sbírky. Hlavní novinkou sbírky je motocykl Socovel 250, vyrobený v roce 1951 v Belgii. Základ je použitý z Péráka, podvozek je vyroben v Belgii a inspirovaný Jawou. Zřejmě jde o jediný kompletní stroj České republice. Mexická Carabela 350 RS, pravděpodobně jediný kus v Evropě zase používá československý motor Jawa 350 typ 634. Vývozní verze klasického Pionýra – Jawa Mustang SuperSport – byla vyráběna a montována ve Velké Británii. Motocykl je renovovaný s kapotáží v původním laku.

Návštěvníci Classic Show se také seznámili s klasickými řemesly a technologiemi používanými při opravách a restaurování historických vozidel. I přes odklon od u nás tradičního strojírenského průmyslu je mezi lidmi kolem veteránů stále vidět vysokou odbornost a perfektní řemeslo.

Zadní sál zaplnila prodejní výstava fotografií Viléma Heckela, našeho fotografa a horolezce. Věnoval se propagační a krajinářské fotografii, slavné jsou jeho snímky velehor. Jeho práce ve formátu A2 jsou vyrobeny chemickou cestou a v limitované sérii.
Na „balkoně“ bylo možné zase shlédnout výstavu obrazů hned několika výtvarníků, především těch méně známých než jsou třeba Václav Zapadlík nebo Jirka Rameš. Za všechny jmenujme třeba Toma Havláska, Miroslava Vomáčku, Jana Sachra, Daniela Šenkeříka nebo Věru Hejdovou.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar