Zajímavé automobily z 1000 mil československých
Letos startovalo na mílích rekordních 125 vozidel, přičemž už po několik let tvoří zhruba sedmdesát osmdesát procent stálí účastníci. Občas někdo vynechá, nebo naopak se objeví nováček, ale většina posádek i automobilů zůstává stejná. Podívejme se na několik zajímavých automobil, které jste mohli na trati v minulém týdnu vidět.
Premiéru měla Jawa 750 K&K, kterou si nechala postavit se zakázkovou karosérií firma Kaiser& Kronberger – zástupci firmy Jawa v Praze. Automobil s karosérií navrženou ing.Zdeňkem Klikou byl představen na automobilové výstavě v Praze 1934.
Známý veteránista Jirka Hlavsa předvedl MG M (1932) se speciální třímístnou karosérií a přeplňovaným čtyřválcem objemu 849 cm³ s kompresorem. Jeho kolega Eman Vyskočil startoval s kompresorovým kupé MG PA, které bylo vyrobené o dva roky později.
Automobilů značky MG se na mílích objevilo hned třináct. Jedním z nich byl MG PB, které vlastnil bývalý československý závodník a šéfredaktor Světa motorů Jaroslav Hausmann. S tímto automobilem absolvoval míle v roce 1935 i obnovené v roce 1970.
Firmu BSA se proslavily především motocykly a málo se ví, že v roce 1936 postavila model BSA Scout s pohonem předních kol. Automobily vyráběla pouze do druhé světové války.
Tatra 57 B Bořka Zábřeského byla zhotovena na základě objednávky ing.Ervína barona Nádherného v roce 1940 u firmy Uhlík Strašnice. Jedná se pravděpodobně o poslední civilní karosérii zhotovenou u této karosárny, neboť poté prováděla opravy automobilů pro Wehrmacht.
Tatra T87 (model 1937) vznikla v prosinci 1945 v Kopřivnici pro Ministerstvo potravinářského průmyslu v Bratislavě. V roce 1964 ji odkoupil současný majitel Eduard Holánek, který v roce 2021 provedl celkovou renovaci a od té doby ujel 714 802 km, po mílích ještě o více než devět set víc.
Na startu se postavilo pět vozů Bugatti.
Nejstarším byl model 13 Brescia z roku 1922, s nímž absolvoval míle Jakub Stauch. Vůz dovezl z Molsheimu rumunský konsul Joan Halmowici, který se zúčastnil několika závodů v Československu i za hranicemi. První závod jel v roce 1922 Zbraslav-Jíloviště a vyhrál svoji kategorii.
Vladislav Novák vyráží často s elegantním modelem T57 z roku 1934. Jedná se o první sérií s karosérií Ventoux navrženou Jeanem Bugatti. Dva modely „z mílí“ karosovala firma Gangloff. Vozidlo manželů Koníčkových pochází z roku 1932, kdy získalo speciální dvoudveřovou karosérii v provedení kabriolet s hliníkovými koly.
Druhým modelem z této karosárny byla 57 z roku 1934 řízená Tomášem Kalkusem. Byl zakoupen už v roce 2008 na aukci v Paříži sice v pojízdném stavu, ale renovace byla nevyhnutelná. Zajímavá karosérie tehdy doslova uchvátila Maestra Václava Zapadlíka, který na ni mohl oči nechat.
Vzpomínkového závodu se zúčastnilo i několik automobilů, které kdysi startovaly v původním závodě. Například mílový speciál Aero 750 Sport Coupe byl v roce 1934 navržen továrnou „Aero továrna letadel Dr.Kabeš, Praha Vysočany“ a ing.Vejnarem. Karosérii zhotovila firma Uhlík postavený pro ročník 1934. Speciál postavený pro rok 1934 pilotoval Otto Nimshaus a spolujezdec-mechanik Míla Štipka.
V roce 1933 zvítězil v mílích absolutně ing.Petr Mucha s Pragou Alfa se čtyřválcem 1,8 litru. V roce 1934 zahájila Tatra výrobu prvního sériového aerodynamického vozu na světě – model T77. Ve stejném roce se jeden upravený exemplář zúčastnil závodu 1000 mil československých. S unikátem startuje pravidelně František Bauer s manželkou Lídou.
Pavel Procházka zrenovoval a na letošních mílích měla premiéru aerodynamická Praga Super Piccolo, která startovala na mílích v roce 1934. Byly vyrobeny čtyři vozy s uzavřenou karosérií, dva ve skupině do 1,5 litru dva do 2 litrů. Do závodu neodstartoval Petr Mucha, který havaroval při trínku a do cíle dojel pouze Bohumil Kulich.
JL 19.6.2025
Známý veteránista Jirka Hlavsa předvedl MG M (1932) se speciální třímístnou karosérií a přeplňovaným čtyřválcem objemu 849 cm³ s kompresorem. Jeho kolega Eman Vyskočil startoval s kompresorovým kupé MG PA, které bylo vyrobené o dva roky později.
Automobilů značky MG se na mílích objevilo hned třináct. Jedním z nich byl MG PB, které vlastnil bývalý československý závodník a šéfredaktor Světa motorů Jaroslav Hausmann. S tímto automobilem absolvoval míle v roce 1935 i obnovené v roce 1970.
Firmu BSA se proslavily především motocykly a málo se ví, že v roce 1936 postavila model BSA Scout s pohonem předních kol. Automobily vyráběla pouze do druhé světové války.
Tatra 57 B Bořka Zábřeského byla zhotovena na základě objednávky ing.Ervína barona Nádherného v roce 1940 u firmy Uhlík Strašnice. Jedná se pravděpodobně o poslední civilní karosérii zhotovenou u této karosárny, neboť poté prováděla opravy automobilů pro Wehrmacht.
Tatra T87 (model 1937) vznikla v prosinci 1945 v Kopřivnici pro Ministerstvo potravinářského průmyslu v Bratislavě. V roce 1964 ji odkoupil současný majitel Eduard Holánek, který v roce 2021 provedl celkovou renovaci a od té doby ujel 714 802 km, po mílích ještě o více než devět set víc.
Na startu se postavilo pět vozů Bugatti.
Nejstarším byl model 13 Brescia z roku 1922, s nímž absolvoval míle Jakub Stauch. Vůz dovezl z Molsheimu rumunský konsul Joan Halmowici, který se zúčastnil několika závodů v Československu i za hranicemi. První závod jel v roce 1922 Zbraslav-Jíloviště a vyhrál svoji kategorii.
Vladislav Novák vyráží často s elegantním modelem T57 z roku 1934. Jedná se o první sérií s karosérií Ventoux navrženou Jeanem Bugatti. Dva modely „z mílí“ karosovala firma Gangloff. Vozidlo manželů Koníčkových pochází z roku 1932, kdy získalo speciální dvoudveřovou karosérii v provedení kabriolet s hliníkovými koly.
Druhým modelem z této karosárny byla 57 z roku 1934 řízená Tomášem Kalkusem. Byl zakoupen už v roce 2008 na aukci v Paříži sice v pojízdném stavu, ale renovace byla nevyhnutelná. Zajímavá karosérie tehdy doslova uchvátila Maestra Václava Zapadlíka, který na ni mohl oči nechat.
Vzpomínkového závodu se zúčastnilo i několik automobilů, které kdysi startovaly v původním závodě. Například mílový speciál Aero 750 Sport Coupe byl v roce 1934 navržen továrnou „Aero továrna letadel Dr.Kabeš, Praha Vysočany“ a ing.Vejnarem. Karosérii zhotovila firma Uhlík postavený pro ročník 1934. Speciál postavený pro rok 1934 pilotoval Otto Nimshaus a spolujezdec-mechanik Míla Štipka.
V roce 1933 zvítězil v mílích absolutně ing.Petr Mucha s Pragou Alfa se čtyřválcem 1,8 litru. V roce 1934 zahájila Tatra výrobu prvního sériového aerodynamického vozu na světě – model T77. Ve stejném roce se jeden upravený exemplář zúčastnil závodu 1000 mil československých. S unikátem startuje pravidelně František Bauer s manželkou Lídou.
Pavel Procházka zrenovoval a na letošních mílích měla premiéru aerodynamická Praga Super Piccolo, která startovala na mílích v roce 1934. Byly vyrobeny čtyři vozy s uzavřenou karosérií, dva ve skupině do 1,5 litru dva do 2 litrů. Do závodu neodstartoval Petr Mucha, který havaroval při trínku a do cíle dojel pouze Bohumil Kulich.
JL 19.6.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout