Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Z ARCHIVU: Veteránský Grossglockner ve sněhu a mlze

Letos uplynulo osmdesát let od otevření vysokohorské alpské silnice Grossglockner Hochalpenstrasse, a také osmdesát let od prvního závody, který se mezi Fuschem a Fuscher Törl uskutečnil. Další ročníky proběhly v roce 1938 a 1939.

A právě obě výročí si připomněla více než stovka majitelů historických automobilů při jízdě pravidelnosti. Grossglockner Grand Prix Revival se pořádá od roku 2012 a pokaždé za nádherného slunečného počasí a pod modrou oblohou. Jen letos bylo všechno. Pár dní před závodem napadlo, na září, velké množství sněhu, což přidělalo pořadatelům pořádné vrásky. A nebyli si stoprocentně jisti, zda bude možné závod uskutečnit.

Nakonec se odjely všechny tři závodní jízdy a jedna tréninková, ale bohužel na více než polovině trati za mlhy nebo spíš v mracích, které bylo možné krájet. Místy byla viditelnost jen na pár metrů a kolem mokré silnice ležel všude sníh, v nejvyšším bodě tratě, ve výšce 2428 metrů nad mořem nevylezla teplota výše než asi na jeden stupeň Celsia, Škoda, ale počasí prostě neporučíme.

Přitom o pár kilometrů dál, na Franz Josefs Höhe svítilo sluníčko, na kterém se vyhřívali svišťové.

První ročník se startoval v malém městečku Fusch, a tuto událost si všichni připomněli v pátek ráno společným hromadným startem všech sto dvaceti automobilů. Odtud se veteránisté přesunuli do depa ve Ferleitenu, kde byl také start.

Podstatnou část startovního pole tvořily letos autentické předválečné, převážně závodní, automobily věhlasných značek tří ročníků. Zbytek pak tvořily sportovní automobily do roku 1974 a k těm se vrátíme samostatným článkem. Největší obdiv ovšem zasloužil majitel francouzského závodního Brasieru, vyrobeného v roce 1908. I v zimním počasí zdolal všechny závodní jízdy, stejně jako Bugatti 13 Brescia, rok výroby 1922. (startovní listina neuvádí bohužel jména majitelů). Celkem se na trati představily unikátní automobily pětadvaceti značek. Za všechny jmenujme například Bentley, Maserati, Bugatti, ERA, Alvis, BMW, Lagonda, Riley, Alvis, Fiat Simca, Studebaker a nechyběly ani tříkolky Morgan.

Letos jsme tady žádné zastoupení neměli, vloni zanechal v Rakousku výborný dojem Mirek Krejsa se Škodou Super Sport. Jinak ve startovní listině z roku 1935, mimochodem byla součástí programu, jsme našli Zdeňka Pohla, který s Bugatti dojel druhý v kategorii do tří litrů a stejnou příčku obsadil i s MG ve třídě do 1100 cm. Ve startovní listině byli za Českou republiku uvedeni ještě Wilfried Proskowetz (Bugatti), Bruno Sojka (Bugatti), Florian Schmidt (Bugatti) a Dr Georg Freiherr von Goldegg (Alfa Romeo)

Ačkoliv se jednalo o jízdu pravidelnosti, jejíž smysl spočíval v tom, že jezdci museli zajet dvakrát stejný čas, který si „vyjeli“ v první“ jízdě. Ovšem část bere závodění vážně, jiní se touží projet po slavné silnici „na plný plyn“, což na mokré trati a za velice špatné viditelnosti nebylo vůbec jednoduché. Dokonce jedna posádka nevybrala zatáčku a skončila ve sněhové bariéře.

Celkovými vítězi se stali Jens Schnückel a Hartmut Nikolaus s Fiat 2300 S Coupe s motorem Abarth z roku 1963. Ve třech jízdách se na čtrnácti kilometrové trati „rozešli“ jen o 67 destin sekundy.

J.lasík 29.9.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar