Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Z ARCHIVU: Veteráni na hradech a zámcích

Okolí dolnorakouského města Krems a přilehlé turisticky vyhledávané oblasti Wachau nebo Kemptal jsou bohaté na hrady a zámky. A protože k historii kulturní patří také historie technická, rozhodl se rakouský AVCA klub uspořádat letošní Niederösterreich Classic právě v této oblasti.

Jackson H30

Jackson H30

Buick + Ford T

Buick + Ford T

Rolls Royce

Rolls Royce

Ford T Speedster

Ford T Speedster

Auburn + Buick

Auburn + Buick

Fiat 40 hp

Fiat 40 hp

Bugatti 50T

Bugatti 50T

President Automobil Veteranen Clubu Austria, pan Kurt Dichtl, připravil pro čtyři desítky majitelů historických vozidel, jejichž průměrné stáří bylo osmdesát let, třídenní společensko sportovní soutěže. Podílel se však nejen na organizaci, ale sám se jí zúčastnil s druhým nejstarším automobilem, americkým vozem Jackson H30 z roku 1908. S tímto vozem absolvoval vloni například německou soutěž Herrkomer – Konkurrenz.

Za tři dny najezdily posádky nejen desítky kilometrů, ale navštívily a prohlédly si nespočet hradů, zámku, tvrzí, projely se parníkem po Dunaji a hlavně strávily krásné sluneční dny.
My jsme se přijeli podívat na poslední sobotu část. po příjezdu do Kremsu tomu nic nenasvědčovalo, že se tady vůbec něco koná. Po chvilce hledání jsme dorazili k parkovacím garážím, kde zatím odpočívaly nádherné stroje a následně objevili také „gasthof“, kde byli účastníci ubytovaní. Tam jsme se dozvěděli, že všechny automobily nejedou celou trať, ale podle data výroby mají své úseky, které se však v některých místech setkávají.

První společnou zastávkou byl zámek Graffenburg, kde vozy vjížděly do zámecké zahrady, aby poté projely bránou na nádvoří, kde vykroužily jedno kolečko a zase odjely. V nepravidelných intervalech sem zavítaly opravdové klenoty (o nich si povíme příště), jaké se každý den nevidí. Na velké prohlížení bohužel mnoho času nebylo, protože pořád někdo přijížděl a odjížděl. Alespoň jsme viděli, jaké automobily se soutěže účastní.

Krásnou zvlněnou krajinou jsme se postupně přesouvali k zámku Rosenburgu, kde byla v plánu takřka tříhodinová přestávka na oběd, prohlídku a ukázka výcviku dravců. Některé automobily, spíš ty mladší, stály na parkovišti, nejstarších osm kousků v zahradě. Tady už byl klid na podrobnou prohlídku historických vozů, kterým vévodil závodní Fiat 40HP, postavený v roce 1907 pro slavnou Targa Florio. Do Rakouska s ním přijel Angličan William Sykes. Vedle něj zatím odpočívaly Jackson H30 (1908), Rolls Royce Silver Ghost (1910) Ford T Speedster (1912), Rambler Cross Country (1913), Austro Daimler 14/32 (1914), Mercedes Knight (1918), Buick E6 (1918).

A před vstupní branou ještě americký Auburn 8 Speedster (1929) a Buick 46 C(1936). Ve skelněné vitríně bylo k vidění historické vozidlo rakouského konstruktéra Siegfrieda Marcuse.

Ještě nebylo ani půl třetí a Angličan Syker nastartoval svého Fiat, a jako za starých časů opustil zámeckou zahradu a vyrazil zdolávat další kilometry. Za ním pak hned další. Ani jsme se nenadáli a během chvilky byly všechny vozy pryč. Většinu z nich jsme ještě stačili shlédnout při průjezdu jedné z malebných vesniček Kamptalu. Niedeösterreich Classic se pro nás stala minulostí, ale už dnes se můžeme těšit na příští rok, kdy by pořadatelé rádi přivítali také účastníky z České republiky a dost možná zavedli trať i do Telče. Letos byl jediným českým startujícím Anatol Daňha, ale pro technické potíže svého vozu Rolls Royce Silver Ghost musel předčasně vzdát.


Jindřich Lasík, 2.6.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar