Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Z ARCHIVU: Trentino Classic aneb veterány v Dolomitech

Veteránská soutěž německého klubu ADAC má ve svém názvu podtitul _ vandrování s historickými a klasickými automobily. Mohlo by se zdát, že se stovka posádek jen tak projíždí překrásnou krajinou italských Dolomit. Svým způsobem je to pravda, ale…

Za tři a půl dne urazí nejen přes šest set kilometrů, ale přitom zdolají deset dvoutisícových průsmyků. Přitom nejvyšší Passo Sella, vedoucí až do nadmořské výšky 2240 metrů, absolvovaly posádky hned dvakrát, pokaždé z jiné strany. Někdy se vyjede nahoru, jako třeba v případě Passo di Fedaia (2057 m n m) v pohodě. Ani stoupání se nijak nezdá. Ale pak následuje několika kilometrový sjezd do údolí, jedna zatáčka za druhou, a to je už je pořádný zátah na brzdy. Tady naštěstí celkem nikdo po ránu nejezdil, na rozdíl od čtvrtečního dopoledne na Passo Sella. Provoz bychom tady označili stupněm čtyři, v obou směrech.
Je až s podivem, jak staré automobily si na kopcovitou trať troufnou. Třeba Buick B24 z roku 1914, jenž měl kapotou čtyřválec o objemu 2,7 litru o výkonu 18 k. Nebo Rolls Royce Silver Shadow (rok narození 1919) sice s třikrát větším objemem (7,4 litru), ale vzhledem k jeho délce nebylo vůbec jednoduché projíždět ostré vlásenky. Na otázku, jak se mu jede, nám jeho majitel Udo Stadtler odpověděl: „Jde to. Ale večer vím, že jsem celý den pracoval“.
Jen o něco málo menší zdvihový objem měl Bentley 6 ½ Litre, rok výroby 1930. Zvuk jeho osmiválce se rozléhal mezi horským masivem široko daleko. Osm válců pod kapotou měl také Mercedes Benz 500 Nürburg, jeden z nejprestižnějších automobilů třicátých let. Takřka dvě a půl tuny těžký kolos měl objem motoru 4,9 litru a výkon 100 k. Proti němu si musel jako Goliáš připadat majitel malého Fiatu Vignale Spider 500. Z malé „pětistovky“ odvozený model Vignale disponuje objemem pouhých 479 cm³ a výkonem 18 k. Ale ani jemu nedělaly kopce problémy.
Náhodní turisté a motoristé, kteří potkávali historické automobily, mohli oči nechat obzvláště nechat ještě na jednom kousku, a nás může těšit, že byl vyroben v Kopřivnici – Tatra 87. Vrchol československého automobilového průmyslu. Se vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem budila zaslouženou pozornost.
Trentino Classic jsme navštívili vloni poprvé a hned nám bylo jasné, že se sem musíme vrátit. Zatímco vloni se němečtí veteránisté sjeli do oblasti Brenta (napravo od dálnice Brenner – Modena), tak letos byla centrem Moena ve Val Di Fasso, přímo v Dolomitech (nalevo od dálnice). Jestli rádi fotografujete historické automobily v nádherné přírodě, potom můžeme Trentino Classic vřele doporučit. Nejlépe je s posádkami nimi absolvovat celou trasu, protože se navíc dostanete do míst, kam byste se i jako turisté jen těžko podívali. Navigace je jednoduchá, na důležitých křižovatkách vás do správného směru navedou symboly – trojúhelník, kolečko nebo čtverec.

J.Lasík, 30.8.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar