Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Z ARCHIVU: Stirling Moss - korunní princ F1 zemřel

Jednou z nejvýraznějších postav automobilového sportu je bezpochyby britský jezdec Stirling Moss, narozený v roce 1929. Ačkoliv se nikdy nestal mistrem světa, tak získal stovky vítězství v nejrůznějších závodech a soutěžích.

[

Ještě donnedávna se stále udržoval ve skvělé kondici, a usedal za volant historických závodních automobilů. Za své dlouhé kariéry startoval Stirling Moss ve 497 závodech, z nichž 197 vyhrál. Na svém kontě má také 66 startů v Grand Prix, z nichž šestnáct vyhrál a pětkrát dojel druhý. V letech 1955 až 58 skončil druhý v mistrovství světa formule 1, za což si vysloužil přezdívku „korunní princ“. Kromě toho vyhrál slavnou Mille Miglia 1955 v traťovém rekordu, který už nikdy nebyl překonán. Sedmkrát zvítězil v Tourist Trophy, čtyřikrát na Nürburgringu, pokořil i Targa Florio atd. Aktivní činnosti zanechal po havárii a vážném zranění v Goodwoodu v roce 1962.
Společně s manželkou Susie patří k pravidelným účastníkům a největším hvězdám rakouské Ennstal Classic, která se jezdí v polovině července. Zpravidla se zúčastňuje s vozy Mercedes Benz nebo Porsche.


Přežil jste hodně nehod, často hrůzostrašných. Jaké máte po všech těchto haváriích dnes pocity?
Moje jizvy nejsou vidět, já si totiž na rozdíl od jiných zlomil záda, nohy, nos. Třeba takový Alex Wurz měl ve F1 pouze jedinou havárii a může si daleko více stěžovat na viditelnou jizvu,než já. Moje jizvy prostě nejsou jednoduše vidět.


Máte snad vnitřní jizvy, na duši?
Ne. Závodění mě přinášelo velké potěšení a radost, protože bylo nebezpečné. V osmnácti nebo devatenácti, se cítíte hodně odvážný, když děláte něco nebezpečného. Mě lákalo stát se závodníkem.


Dnešní formule 1 by vám už neposkytla žádné vzrušení.
Určitě ne. Rozhodně bych už jezdit nechtěl a svoji éru za dnešní bych neměnil. Dnes jde bohužel jen o obchod, a nikoliv o sport. Formule 1 mě sice zajímá, ale už není taková, jaká bývala dříve.


Formule 1 ale už nenese v sobě tolik rizika..
Ne, vůbec ne. Pro člověka je prakticky nemožné, aby se v závodním voze někdo zabil, nebo řekněme ve formuli 1. Pro pilota byla dřív mnohem nebezpečnější a tím i vzrušující.


Máte na mysli též adrenalin, který uvolňuje tělo, když se člověk dostane do potencionálního nebezpečí života?
Přesně tak. Jde o určité uspokojení, jezdit závody, pokud jsou životu nebezpečné. To vás, jako jezdce, uspokojí mnohem více. Dnes už tomu však tak není, alespoň ne ve formuli


[b]Pokaždé, když jste někoho předjel, tak jste riskoval svůj život i život soupeře]/b] Sport tehdy zdánlivě ohrožoval život, s každým manévrem. Mnohem více šlo o boj muže proti muži. A to bylo pro mě překrásné.


Nešlo při tom také o určitou odpovědnost za druhého pilota.
Jasně, člověk jel určitě opatrněji než dnes.


Lze říct, že smyl po fair play byl větší než dnes.
Ano, už tehdy se jezdilo tvrdě, ale nikoliv tak, aby člověk musel riskovat život vlastní nebo soupeře. Dnes je situace jiná. Navíc byla technika důležitější než řidič, což se mi líbilo.


Vy považujete za nejlepšího pilota Hamiltona. Proč?
Je vzrušující ho pozorovat. Brzdí hodně pozdě, předjíždí jiné jezdce, což už mnoho pilotů dneska nedělá. Je opravdový závodník, nikoliv jen řidič.


Kdo je vlastně závodník.Jak byste definoval tento pojem?
Závodníkem je ten, kdo se vždy snaží vyhrát závod až do odmávnutí šachovnicového praporu.


Proto nechce být druhý?
Ano, někteří by se spokojili s druhým místem – ale Hamilton by to podle mě neudělal. Chce závod vždycky vyhrát a tom je rozdíl. Pro mě hraje rozdíl velkou roli. Hodně jezdců zajímají jen mistrovské body a nikoliv vítězství.


Měl jste se stát mistrem světa, pokud byste nedaroval vítězství jinému jezdci.
Ano, ale mělo to jeden důvod. Jezdec byl potrestán zato, že byl na startu postrčen a vyrazil dřív. Proto jsem ho nechal vyhrát.


Chtěl jste vyhrát férovým přímým způsobem?
Přesně. To bylo v roce 1959 s Mikem Hawthornem, kterého chtěli diskvalifikovat a titul dát mě. Pro mě titul nic neznamená, pro mě existuje jen závod.


Který z dnešních pilotů by podle vás jednal v takové nebo podobné situaci stejně?
Pravděpodobně Lewis Hamilton. Možná i Alonso je opravdovým závodníkem. Alonso má však hodně problémů – pro mě je ale závodník.


Jak je možné, že mladý kluk jako Hamilton přijde do F1 – a ve svém prvním závodě byl hned lepší než Alonso. Bylo by před čtyřiceti lety možné, že by přišel nějaký mladík a byl rychlejší než Vy nebo Fangio. Je Hamilton skutečně tak dobrý anebo má prostě nejlepší auto.
Domnívám se, že disponuje ohromným talentem a současně má nejlepší auto. Je opravdový závodník Když posuzujete jeho styl, potom by předjížděl snad na každém místě. Navíc je velice dobrý na brzdy, brzdí mnohem tvrději než ostatní a přesto má auto pod kontrolou.


Nebo se moderní F1 ovládá tak lehce, že nějaký mladík může hned porazit mistra světa ve F1?
Pokud se ztotožníme s názorem jiných, jako například Martina Brundla, který testuje formuli 1, potom musíme vycházet z toho, že je relativně snadné řídit moderní auta. Ale být jedničkou vyhrávat v dešti, to je stále těžké. Jen v dešti můžete poznat opravdu dobré jezdce.


Vy jste jezdil rád v dešti?
Déšť jsem miloval.


Jezdil jste rovněž soutěže.
To je pravda. V roce 1952 jsem dojel s Talbotem Sunbeam druhý v Rallye Monte Carlo. Soutěžní jezdci jsou opravdu zvlášť dobří, někteří z nich mají neuvěřitelné schopnosti ovládat vozidlo. Ale kdyby je člověk posadil do formule 1, pak by s Hamiltonem nemohli soupeřit.


Proč? V čem to vězí?
Hodně se naučil v kartu, pak se posadil se do monopostu a jede s ním jako s motokárou.


Jezdíte stále se závodními automobily?
Ano, čas od času.


A na plný plyn?
Jistě Ale pochopitelně už nejsem tak rychlý jako za mlada. V dešti mám výhodu, protože disponuji velkou zkušeností na mokru. Pokud je sucho, jedu tak rychle, jak to jen jde, ale neriskuji. Mám zodpovědnost za svojí paní, rodinu, už neriskuji život.


Měl jste vladstně někdy strach?
Pořád, hlavně jsem se bál, že se zraním a přivodím si bolest. Ale strach k závodům jednoduše patří. Současně byl každý pilot přesvědčen, že se mu nemůže nic stát.


Lze říct, že dříve každá nehoda mohla znamenat smrt člověka, v porovnání s dneškem jel jen na 90 procent, aby mu zůstal prostor pro korekci.
Přesně tak to bylo. Nebylo to tak jako dnes, kdy jezdci jedou na sto procent a riskují tak jezdecké chyby a vylétnutí z tratě.


Kolik vašich nehod způsobila jezdecká chyba?
Ani na jednu si nevzpomenu, ať přemýšlím jak přemýšlím. Nebyla ani jediná. Jezdecké chyby byly dříve životu nebezpečné, což si člověk dnes neumí vůbec představit.


Kdybyste byl teď mladým pilotem, v které sérii byste chtěl jezdit formuli nebo rallye?
Určitě ve formuli jedna, protože je to nejvyšší třída, ale šel bych na start také do jiných závodních sérií. Nejlepší sport jako takový se provozuje v Americe, v sérii IRL. Tam sice nejsou piloti tak dobří jako v Evropě, ale sport jako takový je velice hodnotný a na úrovni.


Sir Stirling Moss zemřel v neděli 12.dubna ve věku 90 let.


JL

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar