Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Z ARCHIVU: Na Klausenpassu burácely závodní motory

Před dvaceti lety se ve Švýcarsku rozhodli, že obnoví zašlou slávu slavného závodu do vrchu na Klausenpass, který se pořádal pravidelně v letech 1922 až 1934. Původně se měl memoriál konat v pravidelných intervalech, nakonec se jelo zatím jen pětkrát, naposledy teď o víkendu.

V době největší slávy, to znamená ve 20. a 30. letech minulého století, se řadil Klausenpass mezi nejvýznamnější evropské podniky, na úrovni Grand Prix. Kopec se pokoušelo pokořit mnoho výborných jezdců s automobily i motocykly, ale jen málokomu se to zdařilo. Nejvýznamněji se do historie zapsal Rudolf Caracciola, který se Stříbrným šípem Mercedes Benz W 25 ustanovil při posledním ročníku rekord, jenž už nikdo nemohl překonat. O 3,2 sekundy sekundy porazil na 21 kilometrech svého rivala Hanse Stucka s Auto Unionem.


Ani letos nemohl Stříbrný šíp mezi alpskými velikány chybět, když za volantem modelu W25, který vyhrál poslední závod, seděl Roland Asch, bývalý zkušených okruhový jezdec. Zvuk osmiválce o objemu 3,4 litru a výkonu 354 k se rozléhal široko daleko po celém údolí. Ačkoliv se Asch snažil, tak máme pocit, že Jochen Mass je s tímto vozem sžitý daleko více.


Ale atrakce to byla přesto velká pro všechny přítomné diváky, ať dole u startu nebo vysoko v horách před cílem. Bohužel se na trati neobjevil Rolls Royce Hurriccan, ale k vidění byl pouze v depu. Jeho vidlicový dvanáctiválec objemu 27 litrů dosahuje výkonu 1030 k. Naproti tomu nejstarší automobily jako třeba Brasier z roku 1908 se daleko nedostaly, kopec byl nad jejich síly.


Zajímavým automobilem byl takřka neznámý Bugatti T59/50B z roku 1936. Jeho osmiválec 4,5 litru měl výkon 320 k. K originálu měl hodně daleko, replika je to zdařilá.


Po premiéře sajdkárové dvojice Jiří Hlavsa a Jiří Snop před sedmi lety se v Linthalu objevila letos početná skupina českých veteránistů, ale jim věnujeme zvláštní článek.
Na start se dostavilo 20 motocyklů v kategorii pravidelnost a 40 pro závod. Ty doplnily ještě tříkolky Morgan a několik „sajdkár“. Nejpočetněji byly obsazeny automobily na pravidelnost, kterých se sjelo letos na sto padesát, a dalších dvacet pro rychlostní závod. Škoda jen, že nepřijeli všichni přihlášení, čímž byl závod trošku ochuzený oproti poslednímu ročníku v roce 2006.


Na trati se objevilo i pár automobilů na zpestření, jako třeba dvě soutěžní Audi Quattro, z nichž jedno řídil zkušený okruhový specialista Marcel Fässler.



J.Lasík 30.9.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar