Z ARCHIVU: Na Klausenpassu burácely závodní motory
Před dvaceti lety se ve Švýcarsku rozhodli, že obnoví zašlou slávu slavného závodu do vrchu na Klausenpass, který se pořádal pravidelně v letech 1922 až 1934. Původně se měl memoriál konat v pravidelných intervalech, nakonec se jelo zatím jen pětkrát, naposledy teď o víkendu.
V době největší slávy, to znamená ve 20. a 30. letech minulého století, se řadil Klausenpass mezi nejvýznamnější evropské podniky, na úrovni Grand Prix. Kopec se pokoušelo pokořit mnoho výborných jezdců s automobily i motocykly, ale jen málokomu se to zdařilo. Nejvýznamněji se do historie zapsal Rudolf Caracciola, který se Stříbrným šípem Mercedes Benz W 25 ustanovil při posledním ročníku rekord, jenž už nikdo nemohl překonat. O 3,2 sekundy sekundy porazil na 21 kilometrech svého rivala Hanse Stucka s Auto Unionem.
Ani letos nemohl Stříbrný šíp mezi alpskými velikány chybět, když za volantem modelu W25, který vyhrál poslední závod, seděl Roland Asch, bývalý zkušených okruhový jezdec. Zvuk osmiválce o objemu 3,4 litru a výkonu 354 k se rozléhal široko daleko po celém údolí. Ačkoliv se Asch snažil, tak máme pocit, že Jochen Mass je s tímto vozem sžitý daleko více.
Ale atrakce to byla přesto velká pro všechny přítomné diváky, ať dole u startu nebo vysoko v horách před cílem. Bohužel se na trati neobjevil Rolls Royce Hurriccan, ale k vidění byl pouze v depu. Jeho vidlicový dvanáctiválec objemu 27 litrů dosahuje výkonu 1030 k. Naproti tomu nejstarší automobily jako třeba Brasier z roku 1908 se daleko nedostaly, kopec byl nad jejich síly.
Zajímavým automobilem byl takřka neznámý Bugatti T59/50B z roku 1936. Jeho osmiválec 4,5 litru měl výkon 320 k. K originálu měl hodně daleko, replika je to zdařilá.
Po premiéře sajdkárové dvojice Jiří Hlavsa a Jiří Snop před sedmi lety se v Linthalu objevila letos početná skupina českých veteránistů, ale jim věnujeme zvláštní článek.
Na start se dostavilo 20 motocyklů v kategorii pravidelnost a 40 pro závod. Ty doplnily ještě tříkolky Morgan a několik „sajdkár“. Nejpočetněji byly obsazeny automobily na pravidelnost, kterých se sjelo letos na sto padesát, a dalších dvacet pro rychlostní závod. Škoda jen, že nepřijeli všichni přihlášení, čímž byl závod trošku ochuzený oproti poslednímu ročníku v roce 2006.
Na trati se objevilo i pár automobilů na zpestření, jako třeba dvě soutěžní Audi Quattro, z nichž jedno řídil zkušený okruhový specialista Marcel Fässler.
J.Lasík 30.9.2013
Ani letos nemohl Stříbrný šíp mezi alpskými velikány chybět, když za volantem modelu W25, který vyhrál poslední závod, seděl Roland Asch, bývalý zkušených okruhový jezdec. Zvuk osmiválce o objemu 3,4 litru a výkonu 354 k se rozléhal široko daleko po celém údolí. Ačkoliv se Asch snažil, tak máme pocit, že Jochen Mass je s tímto vozem sžitý daleko více.
Ale atrakce to byla přesto velká pro všechny přítomné diváky, ať dole u startu nebo vysoko v horách před cílem. Bohužel se na trati neobjevil Rolls Royce Hurriccan, ale k vidění byl pouze v depu. Jeho vidlicový dvanáctiválec objemu 27 litrů dosahuje výkonu 1030 k. Naproti tomu nejstarší automobily jako třeba Brasier z roku 1908 se daleko nedostaly, kopec byl nad jejich síly.
Zajímavým automobilem byl takřka neznámý Bugatti T59/50B z roku 1936. Jeho osmiválec 4,5 litru měl výkon 320 k. K originálu měl hodně daleko, replika je to zdařilá.
Po premiéře sajdkárové dvojice Jiří Hlavsa a Jiří Snop před sedmi lety se v Linthalu objevila letos početná skupina českých veteránistů, ale jim věnujeme zvláštní článek.
Na start se dostavilo 20 motocyklů v kategorii pravidelnost a 40 pro závod. Ty doplnily ještě tříkolky Morgan a několik „sajdkár“. Nejpočetněji byly obsazeny automobily na pravidelnost, kterých se sjelo letos na sto padesát, a dalších dvacet pro rychlostní závod. Škoda jen, že nepřijeli všichni přihlášení, čímž byl závod trošku ochuzený oproti poslednímu ročníku v roce 2006.
Na trati se objevilo i pár automobilů na zpestření, jako třeba dvě soutěžní Audi Quattro, z nichž jedno řídil zkušený okruhový specialista Marcel Fässler.
J.Lasík 30.9.2013
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout